Telefonos segítséget kérek!

A telefonos segítség eddig csak azt jelentette, hogy felhívtunk valakit, akivel megbeszélhettük problémánkat. Az okostelefonos világ ebben is nagy változást hozott. Korábban csak úgy gondoltunk az „okostelefonokra” és „tabletekre”, mint a számítástechnika világában felnövő generáció játékaira, melyekkel „mindent lehet csinálni, csak telefonálni nem”.

Nos, az előítéletek nem véletlenül alakultak ki, de be kell látni, hogy a felgyorsult információáramlás révén piaci előnyre tehet szert az, aki megtanulja ezek használatát. Az elmúlt években rohamosan terjedtek el a különböző funkciókkal bíró „app”-ok – magyarul alkalmazások – melyek minősége és használhatósága is fokozatosan javult. Többségük kihasználja az internet és a beépített kamera adta lehetőségeket, és interaktív funkciókkal bír. QR-kódot, vonalkódot olvashatunk le velük, melyek használati útmutatókhoz, szerelési leírásokhoz vezetnek, mint például a Continental alkatrészek dobozai, de az autók azonosítására is alkalmazható a rendszer. Cikkszám alapján böngészhetünk az aftermarket-termékek adatbázisában, nemsokára talán alkatrészeket is rendelhetünk egy kereskedő alkalmazásán keresztül. Túllépve a kódok olvasásán és a katalógusok böngészésén, van olyan gyártó, nevezetesen a Gates, akinek az alkalmazása a telefonnal készített fénykép alapján képes megállapítani a szíj állapotát, de érdemes megemlíteni a Bosch szereléstámogató rendszerét is, ami az autóról készített videó során a kontúrokból felismeri és kiemeli a cserélni szándékozott alkatrészeket és lépésenként elmondja, hogy milyen sorrendben és milyen szerszámokkal nyúljunk hozzájuk.

Ma már nem kuriózum, hogy egy autó diagnosztizálását, hibakód-kiolvasását egy okostelefonnal (bluetooth-on vagy vezetéken keresztül) kommunikáló OBD csatlakozóval végezzük el. Szervizként megtehetjük, hogy minden kuncsaftunknak nyomtatunk egy QR-kódot, amely mögé az autó szervizéletét mentjük, így amikor megérkezik javításra pár pillanat alatt minden adatot megtalálunk az autóról. Látható, hogy a telefonos alkalmazásokkal nagyon sok lehetőség tárult elénk, amivel szaktudásunkat és hatékonyságunkat fejleszthetjük. A mai piaci versenyben pedig aki kimarad egy fejlődési hullámból, az lemarad a vevőkért folytatott harcban. Cikksorozatunkban olyan „app”-okat mutatunk be, melyek hasznosak lehetnek egy javítóműhelyben. Jelenleg a legtöbb ilyen alkalmazás angol, német és francia nyelven érhető el, Android és iOS operációs rendszerekre. Léteznek ingyenesen letölthető programok, de vannak olyanok is, melyekkel ingyenesen csak a funkciók egy kis hányadát használhatjuk. Ha Ön ismer olyan alkalmazásokat, amiket a munkája során szívesen használ, vagy úgy gondolja, hogy az autójavító-iparban dolgozók számára hasznos lehet, akkor ne habozzon megosztani velünk, hogy közkinccsé tehessük. A sorozat első részében, követve a Mercedes-Benz mentési információinak okostelefonos lehívását ismertető cikkünket, a Mahle, az NGK és a Tenneco applikációját ismertetjük. 


MAHLE

A Mahle 2014-ben indította a Mahle Aftermarket App-ra keresztelt alkalmazását. A főmenübe lépve 5 lehetőség közül választhatunk. A „MAHLE Library”-ban a cég aftermarket hírleveleit, szerelési leírásokat, gyakori meghibásodások magyarázatát és különböző katalógusokat találunk, melyeket letölthetünk vagy „online” is megnézhetünk. Azokat a dokumentumokat, melyeket a későbbiekben még használni szeretnénk, egy saját mappába menti a program, ahonnan könnyen előkereshető. Ez a saját mappa a főmenüben a „My Library” nevet kapta. A beállítások (Settings) menüpont alatt a saját mappánk teljes tartalmát törölhetjük, illetve beállíthatjuk, hogy csak WiFi hálózaton keresztül tölthessen le a program file-okat, ha nem szeretnénk, hogy a mobilinternet-korlátunk hamar elérjük. A „Products Online” szolgáltatás segítségével Mahle termékeket kereshetünk cikkszámuk szerint, illetve jármű és motor adatai alapján. A „Products Online” menüben a jobb felső sarokban állíthatjuk be a kívánt nyelvet és a régiót. Ahogy a táblázatban is látható, sajnos magyar nyelven nem érhető el a szolgáltatás, de az országot ki tudjuk választani régiónknak. Az online katalógusban szűrők, motoralkatrészek, hűtőrendszer-elemek és tömítések között böngészhetünk, valamint az OE- vagy más gyártótól származó alkatrészszám alapján is kereshetünk. A főmenübe visszatérve csak a „Help” szolgáltatás maradt hátra, amely segít eligazodni a program használatával kapcsolatban és a részletekig menve, képekkel illusztrálva mutatja be az alkalmazást.

NGK

Az NGK „Termékkeresője” elsőre csak egy hagyományos katalógusnak tűnik, ahol a gyújtógyertyák, -trafók, -kábelek, izzógyertyák és NTK lambda-szondák közül kereshetjük ki az adott autóhoz valót, illetve egy cikkszám alapján meggyőződhetünk arról, hogy milyen típusokhoz készítették az alkatrészt. A vonalkód-leolvasó azonban interaktívvá teszi az alkalmazást. A funkció meggyorsítja a keresést. A katalógust sem érdemes hanyagolni! Emlékezzünk vissza a nemrég megjelent (2013/12) izzógyertyás cikkünkre, ahol nagy problémát jelentett, hogy nem tudtuk a járművön egyértelműen eldönteni, hogy a gyertya milyen feszültséggel üzemel, azt pedig már végképp csak autóipari szoftverekből nyerhettük ki, hogy mekkora a névleges ellenállása. A katalógusban az NGK ezeket az adatokat megadja, ráadásul, ahogy a táblázatban is látható, mindezt ingyen teszi. Mielőtt gyertyát vizsgálunk érdemes tehát az autó és motor típusa alapján utánajárni az üzemi feszültségének, nehogy a vizsgálat során tegyük tönkre az izzógyertyát. Mivel ellenállás-érték is meg van adva, ezért annak a mérése is jó módszer az ellenőrző-vizsgálatra az NGK szerint.

TENNECO - MONROE

A Monroe alkalmazása kizárólag alkatrészkeresésre alkalmas. Egyrészt egy cikkszám alapján kereshetjük ki, hogy az adott alkatrész milyen autókhoz való (ehhez a „Part Search” menüpontot kell kiválasztani), másrészt egy adott modellhez kereshetjük ki, hogy milyen Monroe lengéscsillapítók közül választhatunk hozzá (ez a funkció az „e-Catalog” menüpont alatt található). Észak-Amerika és Európa közül választhatunk régiót, ha a bal felső sarokban található „Region” fülre kattintunk. Ennek oka, hogy a két kontinensre más karakterisztikájú futóművet készítenek. A nagyobb műhelyláncoknak a cég egy egyedi alkalmazást is kínál, amellyel az ügyfelekkel megbeszélt időpontokat és javítási költségeket tudják rögzíteni.