Új Megaméter-rekord
A Kecskeméti Főiskola GAMF csapatának járműve a finnországi Nokiában 3082 km/literes fogyasztással maga mögé utasította a 38. Finnish Mileage Marathon mezőnyét, először lépve át a 3000 km/literes álomhatárt. Az elmúlt két évben nem volt a világon energiatakarékos járművekkel versenyző mintegy 400 csapat között olyan, amelyik jobb eredményt tudott volna felmutatni.
A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata 2010-ben indult először a Shell által meghirdetett eco-marathonon, ahol a feladat a lehető legkisebb fogyasztású jármű megépítése. A kecskeméti főiskolások Megaméter nevű járművükkel újoncként máris az élmezőnyben végeztek 1588 km/literes fogyasztással, amit azóta különböző versenyeken ötször javítottak meg, eljutva a 3000 km feletti eredményig.
A finnországi versenyen negyedik alkalommal indult a kecskeméti csapat. Nokiában (Helsinkitől északra mintegy 200 km), a Nokian gumigyár tesztpályáját különösen kedvelik, mert itt az utóbbi négy évben minden alkalommal megjavították saját rekordjukat.
A májusi rotterdami verseny után úgy tűnt, hogy nem tudnak részt venni a finnországi marathonon, mert az utcai versenypályán elszenvedett ütközések miatt szinte használhatatlanná vált a finom kidolgozású jármű. Megfeszített munkával alig három hónap alatt azonban újra elkészítették a szénszálas karosszériát, hogy mégse maradjanak ki a finn megmérettetésből. Így lett ez a jármű a Megaméter IV/2, hiszen egyedülállóan az eco-marathon mezőnyében, az előző évek tapasztalatait felhasználva, a kecskemétiek eddig minden évben új járművet építettek – négy év alatt négyet, a negyedikhez pedig két karosszériát is.
A Megaméter IV-nél már a tavaszi versenyre megváltoztattuk az első kerekek felfüggesztését, a hátsó kerék tárcsafékét pedig dobfékre cseréltük – magyarázza dr. Bagány Mihály fizikus. Módosítottunk a kuplungon is. A meghajtott lánckerékbe rugós küllőket alakítottunk ki, hogy megakadályozzuk a kerék szakaszos, rövid megcsúszását. A motor lökethosszát 45 mm-ről 58 mm-re növeltük. A vezérléssel előrehozott zárású Miller-körfolyamatot valósítottunk meg, ezzel javítottuk a motor hatásfokát. 2013 júliusától a versenyeken saját fejlesztésű és építésű járművezérlő elektronikát alkalmazunk. Így a járműben már nincs olyan komplex alkatrész, amit ne mi terveztünk és kiviteleztünk volna.
Nem akartunk csalódást okozni a finnországi szervezőknek, akik nagyon számítottak ránk – mondja Kutasi Zoltán gépészmérnök-hallgató, a csapat vezetője. Ezen a versenyen jóval kevesebb csapat indul, és nemcsak főiskolások, egyetemisták, mint a Shell Eco-marathonon, hanem mérnökcsapatok is, köztük Európa legjobbjai. Azért is várnak kíváncsian bennünket, mert tudják, hogy mindig előrukkolunk valami újítással, ami szakmailag érdekes lehet a résztvevőknek.
Forrás: KEFO-sajtóhír