Konzultáció a szakképzésről

Az AOE bázisiskolák tagrendszerébe tartozó iskolák képviselői június elején találkoztak. Az egyesület és a szakképzési tagozat vezetése egy konzultációval összekötött helyzetelemzésre hívta az iskolák szakmai vezetőit, mivel a sok változás miatt az átlagosnál nehezebb szeptemberi tanévkezdésre lehet számítani. Változik a szakképzés jogszabályi környezete, változik a tananyag, néhány kollégától el kell búcsúznunk a nyugdíjtörvény miatt, és a fenntartó változása sem teszi egyszerűbbé a következő tanév kezdését. Talán nem lesz zökkenőmentes tanévkezdés, de minden támogatás és képzelőerő mellett összefogásra is szükségünk lesz feladataink megoldásához.

A szakképzési tagozat ülését Spindler Tibor AOE-elnök nyitotta meg, köszöntötte az iskolák képviselőit és Pomogács Andrást, a vendéglátó Hörmann Hungária Kft. képviselőjét.

Pomogács András röviden ismertette a kft. történetét, tevékenységét, majd bemutatta a cég legfontosabb termékeit.

Laczky Gabriella MKIK szakképzési tanácsos a mestervizsgáztatás időszerű kérdéseiről tájékoztatott bennünket, és részletesen ismertette a duális képzés helyzetét, kiterjesztésének akadályait. A képzés költségeit nagyobb összeggel támogató pénzügyi szabályozás ellenére Magyarországon a vállalkozásoknak mindössze 1,5–2%-a foglalkozik tanulóképzéssel, míg Ausztriában ez az arány 30%. A tanulókkal foglalkozó szakemberek mestervizsga-követelménye logikus feltétel, de a költségek miatt nehéz lesz rábeszélni a vállalati szakoktatókat a vizsgára.

Az elfogadott és megjelent kerettantervekkel kapcsolatos feladatok megbeszélése előtt levetítettem dr. Nagyszokolyai Iván korábban elhangzott előadásának erre a találkozóra aktualizált anyagát. Mindenki egyetértett azzal a gondolattal, hogy az autó szerkezetének és működésének átfogó ismerete már lehetetlen, egy ember számára áttekinthetetlen, megtaníthatatlan és megtanulhatatlan. Azzal is egyetértettünk, hogy a képzésre fordítható idő véges, tehát jól át kell gondolni a kerettantervekben előírt témák oktatásának mélységét. Egyetlen vitatható pontot találtunk, szerintünk nagyon kevés elmélettel nem lehet az autójavító szakmákat eredményesen tanítani, mert az iskolarendszerű képzésnek elsősorban a szakterületi specializálódást kell megalapoznia. Mielőtt tovább elemezhettük volna a kerettantervek témaköreinek mélységét, Pomogács András a Hörmann Kft. vendégváró bemutatótermébe hívta a csapatot. A finom ebéd után megnézhettük működés közben a különböző nagyon korszerű garázskapukat.

A délutáni programot eredetileg a tagozat vezetőségének terveztük, de szerencsére mindenki folytatni akarta a megkezdett konzultációt. Megbeszéltük az autószerelő-, az autóelektronikai műszerész és az autótechnikus-képzés tananyagának részleteit, jót vitatkoztunk és talán jó ötleteket adtunk a szakmai vizsgák szóbeli kérdéseinek készítéséhez is. Legnagyobb gondunk évek óta a tananyag követelményeinek megfelelő, elérhető áron beszerezhető szakirodalom vagy néhány jó tankönyv. Megegyeztünk, hogy minden lehetséges módon eljuttatjuk egymásnak az iskolákban készült ábrákat és jegyzeteket. Az egyesület honlapját szeretnénk felhasználni a tankönyvpótló ismeretek terjesztéséhez, az adatok pontosítása után minden bázisiskola belépési lehetőséget kap az anyagok letöltéséhez.

Köszönet mindenkinek, aki a jövő autójavítóinak képzése érdekében feláldozta ezt a szép júniusi szombatot, köszönet a vendéglátó által biztosított lehetőségnek.