Vízi sportmotor szerelő (VSM) képzés a MAMI Csapatnál
„Mi ez a hülyeség?”
(Macskafogó: Mr. Tifel)
– Ezek a MAMI-sok tényleg megbuggyantak? Mi köze van a vízi sportmotor szerelésnek a motorkerékpárokhoz?
– Igen, Kedves Olvasó, teljesen igaza van, ha első látásra meghökken, ám a Yamaha, a Suzuki és a Honda magyarországi képviselői már 2004-ben felhívták a figyelmünket arra, hogy szükség lenne egy ilyen képzésre, mert egész Európában nincs hasonló. Arról nem is beszélve, hogy a vízi sportmotorok technológiája, technikai megoldásai igen erős rokonságban vannak a kétkerekű sportgépekével, hiszen igen kicsi helyen kell összezsúfolni egy meglehetősen komoly lóerőgyárat.
Hát így esett, hogy 2004-ben kezdeményeztük az illetékes minisztériumoknál az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) módosítását, s mivel Magyarországon élünk, laza kilenc (!) év kellett hozzá, hogy a munkaerőpiaci igény szárba is szökkenhessék.
– Mit fog tanulni az, aki VSM-szerelő akar lenni?
– VSM-szerelő az lehet, akinek van motorkerékpár-szerelő végzettsége, mert a már említett majd' egy évtized év alatt is csak úgy tudtuk engedélyeztetni a képzést, hogy a motorkerékpár-szerelő képzéshez kapcsolódó, úgynevezett ráépülés lehetett. Ebből következik, hogy itt már nem fogunk a két- és négyütemű motorok alapműködésével foglalkozni, hanem csak a tényleges fizikai különbségekkel: hidraulika, áramlástan, hajóművek, csigák, hajótestek, biztonságtechnika stb.
Ráadásul a két járművet használó csoport között jelentős különbségek is vannak. Ez azt jelenti, hogy ha egy eredetileg motorszerelő végzettségű szakember szót kíván érteni egy hajóssal, akkor illik megismerni a hajózás szabályait, kultúráját is. Éppen ezért került be a tananyagba a hajózási szabályzat, folyamismeret, a navigáció, kikötői előírások és viselkedési szabályok, speciális kommunikációs rendszerek stb.
S végül még egy fontos dolog!
Kis hazánkban eléggé korlátozottak a vízisportok, a hajózás lehetőségei, ám ne feledjük, hogy Európában élünk. Éppen ezért a „Hajózási ismeretek” tantárgy komoly része foglalkozik az állóvízi, illetve a tengeri közlekedés és viselkedés szabályaival, eszközeivel. Szándékaink szerint egy évtized múlva az Adria és a Földközi-tenger sportkikötőiben szép számmal lesznek magyar VSM-szerelők!
– Akkor most hogy is van ez?
– Azok kedvéért, akiket sikerült fölcsigáznunk(!), egy kis segítség a jelentkezéshez:
Ha van már motorkerékpár-szerelő végzettsége, és
– fiatalabb 22 évesnél: nappali tagozat, egy tanév,
– idősebb 22 évesnél: esti tagozat (szombatonként egész nap), egy tanév.
Ha még nincs motorkerékpár-szerelő végzettsége, és:
– elvégezte a VIII. osztályt: nappali tagozat, 3+1 tanév,
– elvégezte a X. osztályt, és fiatalabb 22 évesnél: nappali tagozat, 2+1 tanév,
– idősebb 22 évesnél: esti tagozat (szombatonként egész nap), 1+1 tanév.
A szolgáltatáscsomag tartalma: elméleti, gyakorlati képzés (MAMI-tanműhely), gyakorlati képzés (külső szakműhely), tananyag (digitális), E-suli szolgáltatás, vizsgáztatás, életpálya-utánkövetés, folyamatos utánképzés.
www.mami.hu: „szerelői jelentkezés”