Az első gyújtógyertya másolata
Mint az ismert, a Bosch cég 2013-ban megünnepli az első, a gyakorlatban kiválóan vizsgázó gyújtógyertya elkészítésének 111. évfordulóját. A gyújtógyertya szabadalmát a nagyfeszültségű mágnesgyújtással együtt a Bosch 1902. január 7-én kapta meg. Az első, motorba épített nagyfeszültségű gyújtógyertya a Bosch műhelyében 1902. szeptember 24-én készült el. Az első gyújtógyertya szerelt gyertya volt, középelektródája, szigetelése, testelektródája csavarkötéssel rögzül.
Csapatonként egy gyertyát kellett megcsinálni. Az induláshoz a versenykiíró X-Meditor Kft. Autó üzletága adott némi támpontot, egy korabeli Bosch plakát képét, mely akkor a gyújtógyertyát reklámozta, egy múzeumi tárlóban található gyertyamásolat fényképét és egy, sajnos méretmegadásban meglehetősen hiányos, metszeti rajzot. Az utóbbi kettő a bécsi Technisches Museum üvegtárlójában található. A feladat első része tehát a rendelkezésre álló forrásanyag alapján a részletrajzok és az összeállítási rajz elkészítése. A második rész a gyertya elkészítése. Kihangsúlyozva, hogy sem az idő rövidsége, sem a tanulók restaurálási, másolatkészítési ismereteinek hiánya miatt nem lehetett cél egy, szakértői szemeknek is tökéletes másolati tárgy elkészítése. Az anyagmegválasztás okosan szabadon történhet. Az eredeti gyertya vas, réz és kerámia alapanyagokból készülhetett. Kiírásunk szerint a szigetelőtestek most készülhetnek műanyagból.
Valamennyi középdöntős csapat elkészítette a házi feladatot, és a készítésről, a csatolt dokumentációról a versenybizottság által felkért szakértőnek, Maróti József veteránjármű-restaurátor szakmérnöknek be is számolt.
A vizsgabizottság a legnagyobb elismeréssel szólt valamennyi munkáról!
Tudva azt is, hogy az autószerelő és autóelektronikai szerelő tanulóknak sem a géprajz, sem a forgácsolás nem képzésük erőssége.
A versenybizottság számtalan oldalról megvizsgálva a másolatokat, a csatolt dokumentációt, az elbeszélgetésen elhangzottakat is figyelembe véve, döntést hozott.
Első helyre sorolta a zsűri a nyíregyházi Bánki Donát Műszaki Középiskola II. számú csapatát (Czomba Csaba, Nagy Gábor, Pólenszki József).
Második lett a debreceni Brassai Sámuel Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola csapata (Cseke László, Hevér Gergely, Nagyfejeő Benjámin).
Harmadik helyre került az SZMSZIK Savaria Szakképző Iskolája Szombathelyről (Sztanits Gergely, Vígh Balázs, Závecz Dániel).
A szép és értékes munkához külön is gratulál az „érintett” Robert Bosch Kft. vezetősége.