AOTV 2013 - A középdöntő
A középdöntőt nyolc gyakorlati feladat alkotta, kiválasztásukban a pártoló, támogató cégek tevőleg is közreműködtek. A feladatkiválasztást a sokrétűség, a hi-tech és a szervizinformatika határozta meg.
Az állomások:
– Diagnosztika gépjárművön (Bosch)
– ESI(tronic) alkalmazói ismeretek (Bosch)
– Szerviz és vevőszolgálati ügykezelés
(Autosoft)
– Műszaki információk elérése
adatbázisból (AuDaCon)
– Kéziforgácsolás, menetjavítás,
kötőelemek (Böllhoff)
– Gyújtás, gyújtótranszformátorok mérése (X-Meditor)
– Akkumulátorismeret és akkumulátorvizsgálatok (Forex)
– Autószerelési és autóvillamossági
feladatok (Autonet)
– Common rail injektor javítás, beállítás hézagolással (INTENT Hungária)
A feladaton belül a munkavégzést a csapattagok, a feladat megismerése után, több állomáson is meg kellett osztaniuk. Egy-egy feladat megoldására 30 perc állt rendelkezésre.
A versenybizottság tagjai: elnök: dr. Nagyszokolyai Iván, társelnök: Spindler Tibor, tagok: Bagi Mihály, Szántó István, Tóth Tibor, meghívott szakértő: Maróti József.
A versenyen tanulni is lehet! Nézzünk néhány állomás feladatai közül párat! Tesszük ezt azzal a szándékkal is, hogy tisztelt olvasóinknak ne csak egy száraz versenybeszámolóval szolgáljunk, hanem szakmailag is érdekes anyagot adjunk.
Fék és villamosság
A fékszerelés, fékellenőrzés témát az Autonet csapata hozta, a versenyhez és oktatáshoz készített modellpadon kellett elvégezni a kerékagy-ellenőrzést, szakszerűen ellenőrizni a kerékagyütést, majd felszerelni és ellenőrizni a féktárcsát (ütés, vastagság, hullámosság), behelyezni a fékbetéteket, készre szerelni a rugólábat. Ennek műveleteit itt nem részletezzük, az Autótechnika márciusi számában találunk erről „ismeretfrissítőt”.
Majd a csapattagok egyikének elektromos mérések következtek árammérő fogóval és multiméterrel.
– Egy indítóakkumulátor melyik névleges paramétere függ leginkább annak belső ellenállásától?
– Egy izzón áthaladó áram erősségét kell megmérnie árammérő fogóval és multiméterrel. 20 amperos állásban hány voltot mutat a voltmérő, amikor 5 amper halad át rajta?
– Csatlakoztassa polaritáshelyesen az árammérő fogót a multiméterre, majd az akkumulátorból és izzóból álló áramkörre. A műszernek pozitív értéket kell mutatnia. Egyetlen kísérletet tehet! Melyik a technikai áramirány?
Indítóakkumulátorok
Az akkumulátorra vonatkozó mérési feladatok a FOREX-től:
1. Ellenőrizze a FOREX 12 V/420 A tesz-
terrel, hogy az adott akku indításképes-e!
2. Mérje meg az adott akku kapacitását a rendelkezésre álló 30 perc alatt!
3. Számítsa ki, hogy a mért kapacitás hány százaléka az eredetinek és ezt tüntesse fel a mérési jegyzőkönyvön!
Bosch gépjármű-diagnosztika
A Bosch gépjármű-diagnosztika állomás feladata:
1. Azonosítsa a gépjárművet az ESI[tronic] szerint, és jegyezze le a Bosch (RB) kódját! SKO 394
2. Olvassa ki a hibatárolót az erre a célra alkalmas diagnosztikai berendezéssel!
A műszer neve és típusa: KTS 5xx / 6xx. A csatlakozó beépítési helyzetének a leírása.
Az eltárolt hiba kiolvasása: P007300 beszívott levegő hőmérséklet szenzor, a jel túl nagy.
3. Keresse ki a hibaüzenet alapján a javítási útmutatót az ESI[tronic] programból!
A javítási technológia elérési útvonalának leírása:
ESI[tronic] 2.0 – Hibakeresés – SIS/CAS – Motorvezérlés – EDC Simos PCR 2 – SIS hibakeresési útmutató
A. Rendszervizsgálat – Töltőnyomásszabályozás, vagy
B. Öndiagnózis/Áttekintés – Diagnosztikai teszter CAS-szal – Hibakódtáblázat vagy
C. Irányított hibakeresés.
4. Mérje meg a hibás alkatrész értékét párhuzamos méréssel!
Mérési pontok és mért érték: 1-es és 3-as kapcsok között: 4,8–5,2 V
Gyári értékek: 1-es és 2-es kapcsok között:
5. Cserélje ki az alkatrészt a Bosch javítási technológiája szerint!
6. Törölje a hibakódot!
7. Sorolja fel, milyen egyéb diagnosztikai funkciók támogatottak a kiválasztott rendszernél!
Azonosítás, Hibatároló, Hibatároló törlése, Tényleges értékek, Beavatkozó szervek
Illesztések /Beállítások, Speciális funkciók.
8. Útra bocsátási teszt.
Vizsgálja át a gépjárművet, tárja fel a hibákat, javítsa ki és adja át azt az „Ügyfélnek”!
A gyújtótrafókról szóló feladat
A feladat teljesítése során 5 különböző gyújtótrafón kellett méréseket végezni és kitölteni egy feladatlapot, melyek a következő pontokból álltak:
– primer tekercs ellenállás,
– szekunder tekercs ellenállás,
– gyújtótrafó fajtája,
– diódamérés,
– kapcsolási rajz séma.
A legtöbb gondot a diódamérés okozta. A versenyzők nagyobb része tisztában volt vele, hogy a szekunder oldalon kell keresni a diódát, melyre azért van szükség, mert az elosztó nélküli gyújtások esetében csak a gyertyaelektródán van légrés a szekunder körben. Amikor a primer áramot bekapcsoljuk, fizikájában ugyanolyan indukció következik be, mint amikor megszakítjuk. Tehát szikra képződhet ekkor is! (Az elosztósnál a „primer légrés” ezt elnyomta.) A feladat az, hogy az ún. bekapcsolási szikrát el kell nyomnunk, mert ebben az időben már gyulladásképes keverék van a motor hengerterében. A bekapcsoláskor kialakuló szekunder oldali tekercspolaritás fordított, mint a megszakításkor kialakuló, ezért tudja a dióda az egyik esetben zárni a szekunder áram útját.
Áram folyik a diódán, tehát (át)vezet, ha az anód pozitívabb a katódnál. A diódára – a mechanikából vett analógiával – azt is mondhatjuk, hogy szelep, mégpedig visszacsapószelep. Ha a dióda jó, akkor megfelelő polaritásnál – az anód a pozitívabb – az egyik irányban átfolyhat rajta az áram, a másik irányban nem. Ha a dióda rövidzárlatban van, a dióda mindkét irányban átvezet, ha szakadt, akkor az egyik irányban sem. A diódákat a multiméter diódavizsgáló állásában mérjük. Záróirányban OL kijelzést látunk, nyitóirányban pedig kb. 0,6 V-ot mutat a műszer, és még csippanthat is egyet. Az ellenállásmérés megtéveszthet! Az egyik irányban a kijelzőn OL, a másik irányban MΩ-os értéket látunk.
A nagyfeszültségű diódát azonban az előző módon nem tudjuk kimérni! A nagyfeszültségű dióda kaszkad kialakítású, azaz több sorba kötött dióda együttese. A multiméteres diódamérésnél mindkét irányban „nem vezet” eredményre jutunk (kijelzés: .OL), az ellenállásmérés mindkét irányban MΩ-os értéket mutat, tehát – ismeret hiányában – azt hihetjük, hogy a dióda szakadt. Az új módszer szerint a trafó szekunder körét, benne a nagyfeszültségű diódát egyszer egy feszültségforrás pozitív, máskor negatív sarkára kötjük, a multimétert pedig, egyenfeszültségmérés-állásban, a két végére csatlakoztatjuk (a multiméterrel együtt így mérőáramkört alakítunk ki!). A feszültségforrás lehet tápegység, műhelykörülmények között természetesen legegyszerűbb egy akkumulátor.
A tápfeszültség 5–12 V között tetszőleges lehet. Tehát az előbb leírt kapcsolásban a multiméter vagy 0 volthoz közeli értéket jelez, vagy a tápegység (akkumulátor) nyugalmi feszültségértékéhez közeli, annál kisebb értéket mutat. Azt, hogy melyiket, most lényegtelen. Ezt követően cseréljük meg a tápegység trafóra kötött polaritását. A nagyfeszültségű dióda jó állapotában, ha a műszer előbb
0 volt körüli értéket jelzett, most a tápfeszültséghez közeli, kisebb értéket kell mutatnia. Ha a műszer előbb tápfeszültséghez közeli értéket mutatott, most 0-hoz közelit kell jeleznie. Diódaszakadás esetén mindkét esetben 0 voltot kapunk, zárlatnál mindkét esetben a tápfeszültség közeli érték jelenik meg.
Ez volt az állomás legfontosabb feladata, hiszen az itt tanult mérés a későbbiek során még hasznos tapasztalat lehet, ráadásul többen panaszolták, hogy még nem találkoztak COP-s (Coil-in-plug – „ceruzatrafó”) gyújtással az iskolában, így most erre is volt lehetőség.
AuDaCon adatbázis-kezelés
Az AuDaCon adatbázis-kezelés feladata – kalkulációkészítés.
A gépjármű adatai: Típus: VW Golf VI Highline (5 ajtós), gyártási idő: 2010. augusztus, motor/ sebességváltó: 1.4 TSI 118 kW / 6 fokozatú manuális, futott km: 120 000 km.
Kiegészítő információ: a járművet korábban az előírásoknak megfelelően, Longlife szervizciklussal szervizelték. A járművet főként nagyvárosi forgalomban használják, azonban heti rendszerességgel előfordulnak hosszabb, autópályán megtett utazások is. Gyári opcióként a járművet az elérhető legnagyobb méretű fékrendszerrel, xenonfényszóróval és aktívszenes beltéri szűrővel szerelték fel.
Észlelt meghibásodások:
– fékezéskor az első fékrendszer felől nyikorgó zaj hallatszik, szemrevételezést követően a tárcsákon erős kopás és a határértéknél nagyobb méretű váll látszik,
– a hátsó fékbetétek vastagsága a megengedettnél kisebb,
– Bal oldalon elöl, a stabilizátort a lengőkarral összekötő alkatrész el van törve,
– Az ügyfél külön kéri az esetleges hibakódok kiolvasását. A tároló kiolvasásának eredménye: az üzemanyag-szintjelző cserére szorul.
Figyelem! A szerviz jelenlegi kampányának szövege szerint minden autóhoz egységesen, literenként 3000 Ft-os áron adja a motorolajat! A kalkulációt ennek megfelelően kell elkészíteni!
Feladatok:
– Árajánlat-készítés a teljes szervizfolyamatra!
– A karbantartási terv kikeresése.
– Gázpedál-érzékelő kapcsolási rajzának kikeresése.
További kérdések:
– Mi minősül nehezített üzemeltetési körülménynek a VW szerint? (legalább 3 ok)
– Hányféle módon történhet meg az adott járműtípus esetén a szervizintervallum visszaállítása?
– Hányféle és milyen üzemanyag-szintjelzőt szerelhetünk be a járműbe?
– Mire utal az adott jármű VIN-kódjának 11. karaktere?
– Mennyi a klímahűtő hűtőközegének töltetmennyisége és mi a specifikációja?
– Manuális váltó olajának cseréjekor elegendő-e 2 liter előírt specifikációjú olaj?
Common rail injektor hézagolás
Az Intent Hungária Kft. mérőállomásán common rail injektor INT Stage3 hézagolást, bemérést kellett elvégezni. A feladat egy részlete:
1. Szakadás vagy zárlat mérése.
2. Bosch injektor elemeinek kimérése.
2.1 Golyóemelkedés mérése.
2.2 Elektromágnes légrésének mérése
2.3 Üzemanyagmennyiség-szabályzó elem mérése.
2.4 Nyitónyomás-szabályzó alátét mérése.
Szükség van-e hézagolásra, ha igen, melyik elemen kell hézagolni és milyen vastagságúra kell kicserélni?
2.5 Összeszerelés.
Mutassa be a korrekt összeszerelést, állítsa be a megfelelő nyomatékokat a kulcson, és szerelje össze szakszerűen az injektort.
A verseny ideje alatt a kísérő tanároknak Tóth Tibor tart továbbképzésnek is beillő szakmai előadást a gázautózás korszerű technikai megoldásairól (LPG és CNG), a gázautó-szerviz, -javítás feladatairól, a gázautózás helyzetéről, műszaki vizsgáztatásról.
Eredmények és jutalmak
A részt vevő csapatok és tagjaik mindegyike értékes tárgyjutalomban részesült, a vizsgabizottság külön is megköszönte, kis ajándékkal kedveskedve, a felkészítő tanárok áldozatos munkáját. Az AOTV ugyan csapatverseny, de az állomásfőnököket kértük, ha kiemelkedő egyéni teljesítményt tapasztalnak, az is értékelendő némi külön ajándékkal. A Bosch a gyújtógyertyareplika-
készítés legjobb csapatát külön is jutalmazta, ehhez csatlakozott szép könyvajándékkal Maróti József is.
Az Autonet egyéni elismerésként Kenesei Gábort (Savaria) és Pólenszki Józsefet (Bánki) jutalmazta, különdíjaik: féktárcsa-ütésvizsgálót kapott a nyertes csapatból mindenki, a fékszerelés különdíja egy egy tízszeres valódi szetereó mikroszkóp, az elektromos mérés különdíja pedig egy UNI-T 50d multiméter.
A középdöntő eredményét táblázatba foglaltuk. Az első három csapat jut döntőbe. Mint az az elért pontokból látszik, a középdöntő (is) szoros eredményt hozott. A maximalista állomásfőnökök egyike-másika ugyan „füstölgött”, hogy ejnye-bejnye, ezt tudni illett volna, az összkép azonban nagyon pozitív. Minden állomáson kiderült, hogy szakmai intelligencia és kreativitás nélkül ma az autós javítóipari szakmában létezni nem lehet. Mint azt a sorok írója saját véleményként többször és több helyen is elmondta: az autós műszaki ismeretek összessége ma már megtaníthatatlan és megtanulhatatlan. Alapokat, módszereket kell átadni, a gondolkodást, a képességeket, a kíváncsi hozzáállást, a felelősséget kell felébreszteni, fejleszteni a jövő nemzedékében, szakmunkásaiban. „Isten áldd és óvd a tisztes ipart!” – mondták a régiek. És nincs ez ma sem másképpen, reméljük, előbb vagy utóbb visszanyeri rangját. Rajtunk is múlik.
A versenykiírók, szervezők és támogatók nevében gratulálunk a résztvevőknek, a továbbjutóknak.
Döntőre fel!