A BMW és a Continental az automatizált közlekedésért

A hannoveri Continental és a müncheni székhelyű BMW-csoport egyesítik fejlesztési kapacitásukat, hogy meghatározzák a magas szinten automatizált közlekedés megvalósításának feltételeit az európai autópályákon. Idén januárban a két cég megállapodást írt alá egy közösen kifejlesztendő „robotpilóta” megalkotásáról. Az együttműködés átfogó célkitűzése, hogy 2020-ra megnyissák az utat a magas szinten automatizált vezetési funkcióknak, és ezek a termékek szériagyártásba kerüljenek.

„Az automatizált járműirányítás a jövőbeli mobilitás egyik kulcseleme: jelentősen növeli a közlekedés biztonságát, a kényelmét és a hatékonyságát” – mondta Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatótanácsának elnöke, majd hozzátette: „A BMW-csoporttal való együttműködésünk során olyan műszaki koncepciót dolgoznak ki, ami lehetővé teszi a biztonságos, vonzó és megfizethető automatizált járműirányítást az autópályákon. Mi a járműbiztonság, a vezetőtájékoztató és erőátviteli rendszerek területén szerzett tapasztalatainkkal és szakértelmünkkel járulunk hozzá a projekthez. Nagy szükség van az ilyen közös K+F tevékenységekre, hogy átfogó elképzelésünk legyen a megvalósítható automatizált járműirányításról, elvégre is a vezetés nem automatizálható egyik napról a másikra. Ez sokkal inkább egy fokozatos folyamat, ami akár 10 évig is elnyúlhat.”

A két cég közötti együttműködés 2014. év végéig szól. Számos tesztjárművet szerelnek fel ilyen funkcióval a következő két évben és a prototípusokat a legkülönfélébb vizsgálatoknak vetik alá nemcsak Németországban, hanem más európai országok autópályáin is. A tesztek minden lehetséges veszélyforrást elemeznek, ami előfordulhat egy autópályán, mint például csomópontok, díjszedő kapuk és útmunkálatok.

Mint kutatási partner, a Continental adja a jármű érzékelőit, melyek feladata, hogy minél jobban modellezzék a jármű környezetét. Ilyen például a nagy hatótávolságú radar- és kamerarendszer, melyek már sorozatgyártásban vannak. A balesetmentes tesztelés érdekében a cég egy olyan biztonsági architektúrát dolgoz ki, ami lehetővé teszi a stabil működést, ha meghibásodás lép fel. Azon kívül, hogy segítenek a tesztjárművek felszerelésében, a Continental fontos szerepet kap a rendszer funkcióinak és elektromos hálózatának meghatározásában és fejlesztésében is, hiszen a cégnek már többéves tapasztalata van az automatizált járműirányítás területén. Több mint 1300 specialista dolgozik a robotpilóta alapjainak kidolgozásán. Főképp a járművezetőt segítő rendszerekkel foglalkoznak, mint az adaptív sebességtartó automatika és a vészfék-asszisztens. Ezek, a ma már szériafelszereltségként kapható rendszerek fontos szerepet játszanak az automatizált járműirányításban, hiszen érzékelőiket, kameráikat a robotpilóta felhasználja a környezet érzékelésére és a vezetési döntéseinek meghozásához.

A cég más hasonló projektekben is részt vett már: 2012 év elején sikeresen teljesítettek egy kéthetes tartós tesztet egy gyártásközeli technológiával. A teszt során több mint 15 000 mérföldet tettek meg magas szinten automatizált járműirányítással közúton, elsősorban Nevadában. 2012 decemberében a nevadai, járművek forgalomba helyezését végző hatóság (Nevada’s Department of Motor Vehicles) engedélyt adott a Continentalnak, hogy az állam minden közútján használhatja a járművet és tesztelheti az automatizált járműirányítási rendszerét. Ez volt az első eset, hogy egy beszállító ilyen engedélyt kapott egy homologizációs hatóságtól.

Őri Péter

Forrás: Continental