Opel szakmai nap a Savariában
Az Opel Szentgotthárd Kft. 1994 óta nagyon jó szakmai kapcsolatban áll oktatási intézményünkkel, a Szombathelyi Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium Savaria Szakképző Iskolával. Adományozott motorok, nyomatékváltók, autók sora fémjelzi a tárgyiasult együttműködést. A gyáriak a szakmai napokon elméleti- és gyakorlati ismereteket adnak át tanulóinknak. Az utóbbi években sikerült együtt életre hívnunk a mérnöki órák rendszerét is, melyet nem csak a járművekkel kapcsolatos, hanem a logisztikai képzési területre is kiterjesztettek, beépítve a tanórai tananyagokba az iparban alkalmazott legkorszerűbb ismereteket. A járműipar számára különösen fontos a korszerű, gyakorlatorientált ismeretekkel rendelkező szakemberek képzése.
A 16-szelepes oktatómotor átadása
Az együttműködés keretében az idei első szakmai napra január 17-én került sor. A szakmai napnak különös aktualitást adott, hogy elfogadták a Szombathely–Szentgotthárd–Zalaegerszeg térségében a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ létrehozásáról szóló kormányhatározatot, még nagyobb figyelmet kap a megfelelő járműipari szakképzés – emelte ki Sümegi Tamás tagintézmény-vezető a Savaria Szakképző Iskola gépjármű-diagnosztikai tanműhelyében.
Az oktatási célra szánt új, 16-szelepes motort Pénzes Tibor, az OPEL Szentgotthárd Kft. szakmai gyakorlatokért felelős munkatársa adta át az intézményünknek. Kiemelte, hogy az Opel szakemberei az elméleti ismereteket a gyakorlati foglalkozásokon szerzett tapasztalatokkal együtt adják át. Ezt az ismeretátadást segíti az adományozott motor is.
Gyurátz Lajos, az OPEL Szentgotthárd Kft. vezető gyártómérnöke biztatta a diákokat, hogy a motorgyárat válasszák szakmai gyakorlati helynek. Február 8-án elindult a sorozatgyártás az új Flex gyárban. A folyamatos munkaerőigény kielégítéséhez, nyitott pozíciók betöltéséhez szükség van fiatal, képzett szakemberekre.
Mérnöki órák
A szakmai nap folytatásaként az OPEL Szentgotthárd Kft. szakemberei mérnöki órákat tartottak az autótechnikai szakképzéseken részt vevő diákoknak. Gyurátz Lajostól, vezető gyártómérnöktől az Opel Family1-es motorcsaládról, az egyes motorok felépítéséről, Farkas Gábor és Kiss Patrik tesztmérnököktől a motortesztelési folyamatokról halottunk szakmai előadásokat.
Gyurátz Lajos előadásában tételesen ismertette a motorcsalád minden egyes tagját: az 1.6 és 1.8 benzinüzemű változatokat, technikai sajátosságaikat, műszaki paramétereiket és a potenciális felhasználói piacokat. Ezek a motorok Afrika kivételével az összes földrészen beépítésre kerülnek. Érdekességként említette, hogy – igazodva a felhasználói igényekhez – a benzinüzemű N18XFF motort a Dél-Amerikában elterjedt alkoholos üzemmódra is alkalmassá tették. Ezeket a motorokat a Chevrolet Cruze modellekbe építik be.
Gyurátz Lajos vezető gyártómérnök
Az előállított termék kiváló minősége elsődleges prioritás. Az OPEL Szentgotthárd Kft.-nél a motorgyártó összeszerelő soron folyamatosan tesztelik az előszerelt egységeket – kezdte előadását Kiss Patrik tesztmérnök. A gyártósori tesztelés célja a minőségi hibák előzetes kiszűrése, a helyes motorikus működés ellenőrzése. A tesztelés során végzett adatgyűjtés szolgálja a matematikai statisztikai eszközökkel történő elemzéseket, értékeléseket, a gyártási folyamatban bekövetkező változások nyomon követését. Minden legyártott motornak meg kell felelnie az összes teszten: átforgatásinyomaték- és testhangteszt, általános tömítettségteszt, tüzelőanyagellátó-rendszer héliumos szivárgásteszt, végső funkcióteszt, üzemmeleg teszt. Statisztika szempontjából a végső funkcióteszt a legfontosabb. Több száz paraméter kerül ellenőrzésre, az ellenőrzött adatokból statisztikai eloszlást generálnak. Matematikai függvények segítségével történik a kiértékelés. A 100%-os működőképesség megállapításának legfontosabb tesztje az üzemmeleg állapotban végzett diagnosztizálás: szenzorok működőképesség-ellenőrzése, kompressziómérés, szelepvezérlés ellenőrzése (beállítás és tömítettség), vibráció- és zajszintmérés, kenési rendszer ellenőrzése, gyújtásrendszer-funkcióteszt. A gyártási folyamatba épített ellenőrzéseken eredményesen tesztelt, készre szerelt, minden paraméterükben határértéken belüli motorok hagyhatják el a gyárat.
Kiss Patrik tesztmérnök (benzinmotorok)
Farkas Gábor előadásában az utolsó tesztállomást, a melegtesztelést elemezte részletesen. Az előző előadásban már ismertetett szériagyártású motorok utolsó tesztelése e szerint az eljárás szerint történik. A törvényi előírások teljesítéséhez szükséges motorparamétereket e tesztelés keretében, speciális tesztprogramok által ellenőrzik motorféktermi körülmények között. A vevői reklamációk kivizsgálását célzó tesztelés is ebben a környezetben végezhető.
Farkas Gábor tesztmérnök (dízelmotorok)
A motorok szétszerelését követően a meghibásodás okát fel kell tárni, az okok ismeretében a felelősséget meg kell állapítani. Az előadó részletesen ismertette a minőségellenőrzést kiszolgáló tesztállomások kialakításait, a gyártósorba illesztésüket, az egyes vizsgálatok időintervallumát. A szerelősori tesztek 10–20 perces időtartamúak, de kézi járatásra is van lehetőség. A minőségbiztosítási tesztek 10–30 órás statikus programok, a paramétertesztek 30 percesek, a nagyterhelésű dinamikus tesztek tetszőlegesen változtatható időtartamúak.