Gondolatok a mezőgazdasági gépek vizsgáztatásáról
A mezőgazdasági gépek időszakos műszaki vizsgálatával kapcsolatban szeretnék – főszerkesztő úr kérésére – Önökkel pár gondolatot megosztani. 2015-ig, 20 évig voltam a Vas megyei Közlekedési Hatóság járművizsgáló állomásán, hat éven keresztül járművizsgáló állomás vezetőjeként dolgoztam. Jelenleg a körmendi Rázsó Imre Szakképző Technikumban dolgozom.
A lassú járművek, mezőgazdasági vontatók vizsgáztatása során mindig komoly igény jelentkezett, általában a tavaszi időszakban, annak ellenére is, hogy 5 éves műszaki érvényességet kaptak sikeres vizsga esetén. Ez az időszak jellemzően „MTZ és Zetor” központú volt, elenyésző egyéb járműgyártmányokkal. A haszongépjármű görgős fékerőmérő próbapad, közismerten teherfékpad a mérésre nem volt megfelelő, ez nagyon hamar világossá vált. A nagy átmérőjű és nagy bordamélységű kerekek a fékpad görgőfelületében kárt okoztak, a felragasztott anyag tenyérnyi foltokban levált.
Az abroncs bordái lüktető, ütésszerű igénybevétellel terhelték a görgők csapágyazását, aminek a meghibásodását nem vártuk meg, de biztosan állítható, hogy ez mechanikai károsodáshoz vezetett volna, ez csak idő kérdése volt. Eleinte úgynevezett „mutatós” fékpaddal dolgoztunk, a kijelzőn két nagy mutató jelezte a vizsgabiztosnak a kerekenként ébredő fékerőt tengelyenként, ha nagyon kellett, nyomtatni is tudtunk.