Elektromos jármű hajtáslánc fejlesztések a nehézgépjárművek világában
Az elektromos hajtásláncok nem csupán a személyautók területén fejlődnek és terjednek drasztikus léptékben, de a nehézgépjárművek világában is. A májusi számban megjelent „Elektromos hajtásláncok fejlesztési kérdései” című cikkben betekinthettünk az elektromos autók számára kifejlesztett, illetve jelenleg is fejlesztés alatt álló fogaskerék-hajtóművek világába, de a mezőgazdasági gépek, buszok és teherautók világa külön fejezetet igényel.
Az egyik legnagyobb különbség, hogy amíg egy átlagos 85 kW teljesítményű személygépjármű, hagyományos sebességváltó-áttételek mellett maximálisan 1500 Nm forgatónyomatékot juttat féltengelyenként a kerekekhez, addig egy átlagos tehergépjármű féltengelyén nem szokatlan a több mint 22 000 Nm sem. A sebességtartomány sem túl szűk, ugyan itt különbséget kell tenni a mezőgazdasági gépek, a városi buszok és a kamionok között, viszont a forgatónyomaték- és sebességigények kielégítése külön kihívást jelent ezen a területen.
A következőkben röviden szeretném bemutatni a nehézgépjármű-ipar legjelentősebb szereplőinek egy-egy érdekes, innovatív elektromos/hibrid hajtómű konstrukcióját.