A 20 éves diga 100 ezer pillanata

AUTODIGA 2012

A 20. születésnapját ünnepli az autodiga. Győrben, a mai kiállítási helyszíntől, az ETO Parktól nem messze lévő Magvassy-csarnokban „született”, 1992. június 25-én.

A 20 év az emberi életben is már szép időtartam, pláne akkor, ha alapvető változásokat hozó, mozgalmas, lehetőségekben gazdag világban telik el.

A diga 20 éve a mi életünk 20 éve. Izgalmas, ígéretes korszakot nyitott, a világra tárt ablakot, a fejlődéshez adott útravalót, eszközöket a napi munkához, szakmai ismeretséget, sokszor barátságot. Az első évek, talán az első tíz év ilyen volt. Megszülettek a márkakereskedések és szervizek, erősödtek a függetlenek, a franchise-hálózatokról is hallottunk már. Az alkatrész-kereskedelem kínálati szintjei kialakultak. Újautóvásárlás is volt, a használtautó-piac is bő kínálattal szolgált.

A Látni és látszani országos gépjárművilágítás- ellenőrzési szervizakció első ellenőrzött autója Pálinger Katalin világklasszis kézilabdázó Audija. Az ellenőrző vizsgálatot a Porsche Győr márkaszerviz az autodiga helyszínén – fotósok, filmesek kereszttüzében – végezte el. Pálinger Katalin a kifogástalan állapotot igazoló lapot és az akció szélvédőre ragasztható matricáját mutatja

 

A kezdeti évek budapesti autószalonjai, autótechnika vásárai látogatottságát ma a nyugati vásárok is megirigyelnék. Az autodiga megtalálta az őt megillető helyet, a szakemberek szakvására elismert találkozóhellyé lett Győrött.

A második tíz év már a konszolidáció, a piaci egyensúly kialakulásának korszaka kellett volna, hogy legyen. A második 10 első évei talán ezt meg is valósították; haladtunk, fejlődtünk – értve ezt az autósszakma egészére.

A válságjelek korán jelentkeztek. Sokan túlvállalták magukat anyagilag, hitelekkel, sokan szakmailag sem bírták. Sokan léptek be ebbe a szakmába, fel is hígítva. Egyre többen látták – be nem vallották –, hogy elszámolták magukat. A tartalékok kimerültek, a piac sem nőtt olyan dinamikusan.

Ma Magyarországon az autókereskedelem és -fenntartás, annak minden vetületében sajnos durván torzult:

– alig van újautó-eladás, annak is jelentős hányada lízing,

– erős a javítói feketegazdaság,

– sok a hamisított alkatrész, illegális műszer, szoftver,

– sok a gyenge minőségű alkatrész,

– számos hivatalos szereplő támogatja a feketegazdaságot (biztosító, alkatrész-kereskedelem),

– számosan erősítik a szürkegazdaságot (számla nélküli szolgáltatások),

– van a műszaki vizsgáztatásban „elnéző engedékenység”,

– sok a nem előírásoknak megfelelő javítóműhely,

– gyenge a hatósági ellenőrzés, szigor, mely ha mégis lecsap, sajnos nem igazán az azt megérdemlőket találja meg.

Ebben a gyatra gazdasági és sok tekintetben demoralizált társadalmi környezetben az autójavítók helyzete sem könnyű. Már sokan látják, ezen viszonyok között kell működni, megélni még nagyon sokáig. Ma a legfontosabb: keresni, meglátni a lehetőségeket és ismereteket szerezni, ha sokan ódzkodnak is tőle, tanulni.

Az idei autodiga 100 000 ezer pillanata – a nyitva tartás másodperceinek összege – bőven adott alkalmat a tájékozódásra. A közel ötven kiállító által hozott termékek, műszerek, berendezések, szerszámok, technológiai eljárások, segédanyagok, szoftverek és adatbázisok a szakma eszközrendszerében teljes lefedettséget adtak. Ehhez a kiállítók termékfelelősei, fejlesztőmérnökei, szervizesei, külföldi gyártói képviselők olyan szellemi információs sűrűséggel járultak hozzá, ami egy szakkiállítás sava–borsát adja. A lehetőség adott volt. Vajon éltek-e, tudtak-e élni vele a látogatók? Remélem igen. A diga erejét az információs erőtér jelenti: szakmai beszélgetések adják a töltekezést, az eszközvásárlási döntés megalapozását, a több lábon álláshoz a kiválasztandó szakterületeket.

A diga több mint 2000 látogatója élhetett mindezzel. A klasszikus diga-receptnek megfelelően minden napra konferenciák, workshopok jutottak. A turbógyártó multi, a BorgWarner hazai gyárának bemutatkozása és szakmai előadása, vagy a biztosítói fedezetű karambolosjavításban a bontott alkatrészek felhasználási lehetőségét taglaló konzultációt emeljük ki. A legnagyobb érdeklődést az Áramkör egyesület szakmai konferenciája váltotta ki.

A 2012-es diga több újdonsággal is szolgált. Az autók asszisztenstechnikáinak javítóipari munkái a műszeres bemérés és beállítás teljesen új területét nyitja meg. Ezt teljes körűen a Porsche Győr workshop keretei között mutatta be. A márkaszervizek és a független autójavítók együttműködésében ez új kapcsolódási lehetőséget ad. A függetlenek autógyárakhoz való információs és alkatrészbeszerzési tárgyú kapcsolatfelvételéhez a digán a Mercedes-Benz és a PSA-csoport „tálcán” kínált lehetőséget.

A digáról és eseményeiről több száz kép és egy imidzs-film is hamarosan felkerül a www.autodiga.hu honlapra.

A rendező XMEDITOR Autó üzletág csapata köszöni mindenkinek a részvételt, köszöni azt, hogy nehéz időkben is megmutathatta magát a szakma azokkal és azoknak, akik akarnak tenni a gépjárműfenntartó ipar jövőjéért, fejlődéséért.

Jó volt látni a digán a tanulók nagy számát, akik messze földről is eljöttek, jó volt látni a mesterurakat és a vállalkozást lassan átvevő gyermekeiket.

Befejezésül egy kedves pillanatot hadd idézzek fel. Meghirdettük, hogy a gyújtógyertya feltalálásának idei, 110 éves évfordulóján ajándékot adunk annak, aki a bejáratnál elhelyezett tárlónkba a 110. vagy nem is remélten, a második 110 gyertyát bedobja. Nem igazán gyűltek a gyertyák, talán csak az volt benne, amit mi csaliként betettünk. Egyszer csak érkezik szüleivel egy tízéves forma legény, hogy ő hozott gyertyát, gyűjtötte otthon a műhelyben és kérdezi, bedobhatja-e. Természetesen! És mennyit hoztál? Több mint 400-at! A jutalom nem maradt el.