Automechanika 2012

A frankfurti Automechanika rendezői már jóval a kiállítás megnyitása előtt jelezték, egy négyzetméter szabad helyük sincs, a vásár teljesen betelt. Miközben más, hasonló tematikájú vásárok bezárni kényszerülnek, a frankfurti Automechanika legszebb napjait éli. Jó jelzés ez! Talán a cégek már úgy vélik, az autófenntartás – a szerviz, javítás, alkatrész-kereskedelem és a szolgáltatások piaca – biztató jövő felé néz. A záró adatok ugyan csekély látogatói csökkenésről számolnak be, de a kiállítók és résztvevők elégedettségi mutatói kedvezőek. Idén 148 ezer látogatót regisztráltak, akik 174 országból jöttek. (A világon 193 ország van, írja a Wikipedia.).

A gazdasági helyzetet tükrözi, hogy Kelet-Közép-Európából és Kelet-Európából lényegesen nőtt a látogatók száma, míg Dél-Európából például csökkent. A látogatói szám csak mintegy 6000-rel kevesebb, mint 2010-ben volt. A kiállítók száma 4593, 2%-os növekedést mutat, ők 74 országból érkeztek.

Számos világcég lényegesen növelte kiállítási területét, és tradicionális helyéről új helyre, új pavilonba költözött. A Bosch az egyik, amelyik a közelmúltban vásárolt cégeivel egy területen állított ki, de a Schaeffler-csoport és a Continental is lényegesen nagyobb területen várta látogatóit.

A következő frankfurti Automechanika (mert a világ sok országában van már Automechanika) 2014. szeptember 16–20-a között lesz. A kiállítók kérésére a rendezők a vasárnapot már nem vették be a vásár napjai sorába.

A magyar cégek részben önállóan, részben a HITA támogatásával és a MAJOSZ összefogásával közös standon mutatták be termékeiket. A HITA-stand kiállítói voltak: Alphahungary.hu Ltd., ARMAFILT Plc., Bálind Ltd., Balyfa Hungary Ltd., CAD-Terv Ltd., ELTEC Holding Ltd., HÉFAL Ltd., K&K 95 Ltd., Nivex P+P Ltd., Prim-Vol Trade Ltd. és a Vojth Ltd.

Az Automechanika önálló magyar kiállítói: La Paloma Bt., LEDEM 2000 Kft., Auguszt Vonóhorog Kft., Euro Noliker Kft., GE Lighting Tungsram, Automobil Vegyi Kft.

Az Autótechnika szerkesztői számára a szakmai anyaggyűjtés, szellemi töltekezés fő forráshelye az Automechanika. Kedves Olvasóinknak a látottakból néhány anyagot már most bemutatunk, de jut akár egy évig is belőle el nem avuló érdekesség a lapba.


SKF rugalmas hosszbordás szíjak szerelése

A feszítést nem igénylő rugalmas (egyszer használatos) , ún. „strech” hosszbordás szíjak felszerelése, a szíjak védelme érdekében odafigyelést és egy apró célszerszámot (SKF szám: VKN 300) igényel. Ezt a célszerszámot is bemutatták az SKF-nél. Képeinket nézve használata azonnal érthetővé válik.


GE Lighting Tungsram

A GE Lighting Tungsram az alap autólámpa-skála mellett, speciális konstrukciójú, ún. „prémium” típusokat is kínál. A prémiumválaszték elemei:

– Extra Live és Megalight Ultra – nagyobb luminanciájú, több fényt adó lámpák,

– Sortlight – kékesfehér fényű, nagyobb színhőmérsékletű lámpacsalád,

– Rally – nagy wattitású lámpák – országúti forgalomban nem használhatók (rali, off road célokra).

A prémiumlámpák is természetesen E-jelesek, használatuk országúti forgalomban megengedett, kivéve a Rally típusokat.

Az Automechanika kiállítás GE- standjának központi helyén a 90%, illetve 120%-kal több fényt adó halogénlámpa-család állt. Fény és külső megjelenés harmóniája végett a H7 és H4 lámpák ezüstbevonattal készülnek. A GE izzók speciális kvarcüvege a kibocsátott fény UV-komponenseit nem ereszti át, így a műanyag bura belső elszíneződése nem következik be.


SKF szerelt csapágypajzs

Az SKF céget a nemzetközi, több céget összefogó szakképző, továbbképző eXponentia szervezet közös kiállításán találtuk meg. Az SKF az autószerelői gyakorlathoz az alkatrészek és szerelési technológiák bemutatását helyezte előtérbe. Ezek sorából most két dolgot emelünk ki, melyeket az SKF magyarországi munkatársai mutattak be a standon.

A VW MQ200, PQ24/25/35 kézi kapcsolású váltótípust 1999-től gyártják és építik be, mára már, 13 év elteltével, darabszámuk több millióra tehető. A váltót több helyen is gyártják a világon: Kínában (FAW-VW), Spanyolországban (SEAT), Csehországban (SKODA). Argentínában (VW) egyelőre nem tervezik a gyártás befejezését, a típus kifuttatását. A VW-csoport 5/6 fokozatú MQ200, PQ24/25/35 kézi váltóinál némileg szokatlan tengelycsapágyazást alkalmaznak. Két mélyhornyú golyóscsapágyat foglal magába a mélyhúzott acéllemez csapágypajzs, mely egy komplett egységet alkot.

A konstrukció elsősorban a gyári szerelés megkönnyítését segíti, mert részegység-előszerelést tesz lehetővé. A csapágypajzs révén a tengelytávolság nagy pontossággal beállítható, mely azt is jelenti, hogy az előírásos foghézag csendes működést eredményez.

Ebben a csapágyakat cserélni nem lehet, és ezt a csapágypajzsot a VW előírása szerint, minden váltóbontás után, még ha ezt hibátlannak is találjuk, cserélni kell. A csapágypajzshoz eddig csak a gyári alkatrész-kereskedelmi csatornákon lehetett hozzájutni. Most már az SKF kínálatában is szerepel.

Meg kell jegyezni, hogy az MQ200 típusnál a csapágypajzs csekély számban készül öntöttvasból is (VW 0AJ 311 206 B). Ez nem csereszabatos az SKF VKT 1000 acél csapágypajzzsal!

Rajzaink mutatják, hogy a váltóban hol helyezkedik el az SKF VKT 1000 jelölésű csapágypajzsa.