Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Az innovációt Amerikában meggyilkolták

A WardsAutoWorld 2012. januári szám (Volume 48, Number 1) vezércikkének gondolatait Szemerédy László, folyóiratunk kanadai tudósítója tolmácsolja az Autótechnika olvasóinak.

A cím kijelentés és nem kérdés! Igaz, hogy a választási évben még sarkosabb a fogalmazás, de ha ennek csak, ahogy mondani szokták, a fele igaz, az is nagyon szomorú. Nézzük hát a tényeket és az érvelést!

Dacára minden nyilatkozatnak a sajtóban és a politikai szférában az innováció fontosságáról, az átlag amerikai nem hajlandó többet fizetni az új technológiai csodákért, hacsak nem az egy óriás méretű tv vagy egy mindent tudó okostelefon formájában kínálják fel számukra eladásra.

Az a fajta innováció, mely új iparágakat épít és jól fizető munkahelyek tízezreit hozza létre az USA-ban, az haldoklik. Tulajdonképp a haldoklás egy hízelgő kifejezés. Az innovációt Amerikában meggyilkolták.

Az USA választott vezetői felkarolják új technológiák bevezetését, azután gyorsan megvonják azok anyagi támogatását a pillanatnyi politikai hangulatnak megfelelően. Az ügyvédek mumust csinálnak a légzsákokból és elektronikus fojtószelepekből, hogy busás jövedelemre tegyenek szert, amikor milliós kártérítési pereket nyernek meg üres szócsépléssel, miközben a környezetbarátok (akik annak mondják magukat) felhívják a figyelmet arra, hogy az innovációnak meg kell jelenni a gépkocsiknál és teherautóknál, de az elektromos járművek vásárlását másra hagyják.

Semmi sem mutatja meg ezt világosabban a Chevy Volt eseténél. Ez a kocsi (melyet 2011 második felében bocsátottak ki nagy csinnadrattával) tartalmazza a legtöbb újítást az iparban több generáció óta. A republikánusok megpróbálják ezt a kocsit megfojtani, ugyanakkor a demokraták és a környezetvédők nem hajlandóak zsebükbe nyúlni, és venni ilyen kocsit, hogy támogassák azt, ami szerintük jogos.

Nem úgy, mint a legtöbb országban, az USA-ban minden fejlesztés politikai párthoz van kötve. A közlekedési és energiaszektorok, bármi, aminek köze van a kőolajhoz, földgázhoz, biogázhoz, tiszta dízelhez, hidrogénhez és bármilyen formája az elektromos energia előállításának, republikánus. A hibridüzemű gépkocsik, a hálózatról tölthető elektromos járművek mind demokraták, ezekhez még hozzátéve mindent, ami nap– vagy szélenergiát hasznosít.

Elég lenne az is, ha mindkét párt éllovasa lenne saját érdekeinek a köz javát szolgálva, de a szélsőséges érdekeik érdekében mindent elkövetnek a másik fél innovációs törekvéseinek lerombolására, csak azért, hogy némi politikai előnyt kovácsoljanak maguknak.

hirdetés

Miután választási évben vagyunk, a republikánusok mindent elkövetnek ami Obama elnök presztízsét ronthatja, és támadják a General Motorst, és sajnos a Chevy Volt hozzájuk tartozik.

Az egyik kendőzetlen politikai támadás keretében például a Kongresszus Republikánusai azzal jöttek elő, hogy a Chevy Volt egy veszélyes jármű, mert egy példánya kigyulladt három héttel az állami minősítési ütközési teszt után, amikor is a technikusok nyilvánvalóan nem követték az előírásokat. Ezzel egyidőben, a Közúti Biztonságért Felelős Biztosítási Intézet (Insurance Institute of Highway Safety), melynek ütközési tesztjei sokkal alaposabbak, mint az állam minősítési előírásai, a Voltot a „legbiztonságosabb kategóriába” sorolta.

Most mind a kormányzati minősítőintézetek, mind a GM sorra csinálják a nevetségesebbnél nevetségesebb ütközési kísérleteket, például akkumulátorokat ütköztetnek kocsiszekrény nélkül. Az USA-ban évente 200 ezer jármű gyullad ki, ahol a benzin másodpercek alatt lángra kap. Akkor egy akkumulátor, aminek három hétre volt szüksége, hogy begyulladjon, adhat okot pánikra?

De a demokraták éppoly bűnösek az innováció lassításáért. Csak gondoljunk a liberálisok támadására a belső égésű motorok tekintetében. A demokraták megveszetten támadják, akadályozzák és ócsárolják a biotüzelőanyagokat, a földgázt és a hidrogént. A baloldali beállítottságú Kaliforniai Levegő Tisztasági Felügyelőség (California Air Resources Board), mely erősen az Obama-adminisztráció befolyása alatt áll, megpróbálja jogszabályilag kitörölni a tiszta dízelmotorok használatát csak azért, mert szerintük mindenkinek elektromos járművet kell vezetnie.

A zöldek meg köztudottan nem költik saját pénzüket, hogy támogassák azt, amit hirdetnek. A $7500-os szövetségi hozzájárulást beleszámítva, a Volt csak $2500-al kerül többe, mint a 2011-ben eladott gepkocsik átlagos $32 500-os vételára, ami egy 60 hónapos kölcsönre átszámítva havi $42-al jelent többet. Így aztán a GM 2011-ben 7671 Voltot adott el, jóval kevesebbet, mint a tervezett 10 ezer darab.

Mint a legtöbb merész autótechnikai újítás, a Volt nem olyan kelendő, mint ahogy azt remélték. A Toyota Prius, Japán egyik mérnöki csodája ugyancsak lassú eladással kezdte az USA-ban, de nem kellett szembenéznie azzal a fajta ellenkezéssel, amivel a Volt találja magát szemben. A Prius végül is siker lett, mert a japán kormány támogatta a Toyota erőfeszítését, sőt az amerikai federális kormány, valamint a kaliforniai állam kidolgozott adókedvezményeket és rendkívüli juttatásokat is, mint például a Priusok használhatták a tömegközlekedési járművek sávjait és biztosítottak nekik előnyös parkolóhelyeket.

A választók egyébként sokérdekeltségű csoportjai látták úgy, hogy közérdek a Prius sikerének elérése. A Prius nem csak a Toyotát ruházta fel a legzöldebb és a földkerekség technikailag a legelőrehaladottabb gépkocsigyártója jelzővel, a Prius Japán hírnevét is növelte, mint egy nemzetét, mely küzd a haladásért.

Ha a republikánusok abbahagynák az ármánykodást és a demokraták arra költenék a pénzüket, amit prédikálnak, és vennének néhány kocsit maguk is, a Volt válna Amerika Priusává.

A mai úton haladva a republikánusok azzal dicsekedhetnek majd, hogy tönkretették Detroit egyik legnagyobb technikai előrehaladását és majd a demokraták filmet készítenek a „Ki ölte meg a Voltot?” címmel, mely filmben mindenkire rákenik a felelősséget, kivéve azokra az álszent liberálisokra, akik egy Voltot sem vásároltak.

Figyelemmel arra, hogy Kína kijelentette, hogy az elektromosgépkocsi-gyártás éllovasa akar lenni és hogy Japán és Európa is kemény erőfeszítéseket tesz e téren, Amerika nem engedheti meg magának, hogy hülyének nézzék.


Kapcsolódó dokumentum:


59-60


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés