Equip Auto 2012
A párizsi, tradicionális EQUIP AUTO gépjármű-fenntartó ipari kereskedelmi vásárt idén október 11–15–e között rendezték meg. A látogatók száma meghaladta a 100 ezret, 30%-uk külföldről érkezett. A két évvel ezelőttihez képest 10%-kal többen voltak kíváncsiak a kiállításra. Az 1800 kiállító 100 ezer négyzetméteren – idén a vásárváros két pavilonjában – állította ki termékeit, 25%-kal többen, mint 2009-ben. A kiállítás ugyan még magán viselte az ágazat válságjegyeit, de a kibontakozás jelei már adhattak okot némi optimizmusra. Az autótechnika gyors fejlődése magával kell, hogy vigye a szerviztechnikát, a szolgáltatóipart. A költségtakarékosság, racionalizálás, megújulás számos jegye mutatja, hogy a szakma erőteljesen halad előre, de nem a régi, eddig bevált vagy csak annak hitt utakon, hanem új, megújult módon.
Az Equip Auto kiállítás – ha törekszik is a nemzetköziségre – erősen francia, talán csak a francia nyelvű országok körében ér el nyitást. Nézzük a jó oldalát a dolgoknak: nem rossz ez a magyar termékek például észak-afrikai piacra jutásában. A magyar látogatók száma nem jelentéktelen! Számos ország terméke hozzánk közeli kiállításon, itt tekinthető meg. Nem lehet szó nélkül elmenni a kínai, ázsiai országok kiállítói mellett sem. A kínai „bazár” napjainkra kezd komolyabb, szervezettebb kínálattá alakulni, az ázsiai kapcsolatokban erősödik a kétirányú kereskedelem lehetősége. Közhelyszerű, hogy Kína nemcsak az olcsó termelés országa, hanem hatalmas, egyre komolyabb igényeket támasztó felvevőpiac is.
Delphi YDT553 gázolajbiotartalomelemző
Az Equip Auto angol nyelvű prospektusokkal általában nem szolgál a standokon és az sem általános, hogy angolul tudjanak tájékoztatást adni.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal égisze alatt hat magyar cég állított ki
Erről is beszélgettünk a magyar HITA-standon dr. Hevér Györggyel, a párizsi magyar nagykövetség kereskedelmi missziójának vezetőjével. „Nem könnyű a francia piacon érvényesülni, de úgy gondolom, nem szabad elvetni, mert egy fejlett motorizációjú, komoly felvevő képességű, 70 milliós piacról van szó. A kapcsolatteremtés gondja az „egzotikus” nyelvvel, a franciával kezdődik. Egy francia üzleti kapcsolatnak franciául – és nem angolul vagy németül – kell létrejönnie és lebonyolódnia. Ez már csak ilyen! Nehéz ide jutni és előremenni. Nekünk a követségen az is a feladatunk, hogy a magyar exportérdekeket segítsük, a kapcsolatfelvételnél lehet a legnagyobb szerepünk. A potenciális partnerek felkutatása, leinformálása, az első lépések megtétele, ebben tudunk segíteni. Kérem az Autótechnika lapon keresztül az érdeklődőket, éljenek ezzel a lehetőséggel! Írjanak e-mailt (paris@hita.com) vagy hívjanak telefonon: 00-33/1-53-70-67-00.”
A magyar stand
Az Equip Auto kiállítói között rendszeresen találunk magyar cégeket is. A magyar stand idei szervezője a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA – Hungarian Investment and Trade Agency), résztvevői a MAJOSZ, Alphahungary.hu Kft. (felépítmények, platófedelek, platóbélések), Bálind Kft. (precíziós alkatrészgyártás és technológiatervezés), Dension Audio System (lásd a Grand Prix beszámolónknál a cég termékismertetését), K&K 95 Kft. (hidraulikus fékcsövek gyártója, illetve fékfolyadékok és üzemanyag-tömlők autóalkatrész-piaci beszállítója), Salgglas Zrt. (Magyarország legnagyobb járműipari üveg gyártója), Vojth Kft. (járműipari azbesztmentes fékbetétek gyártása). A közös standot Seiffert Ibolya nagy hozzáértésével az Interpress Kiállítások Kft. állította, gondozta. Az idei kiállításon magyar cég önállóan nem jelent meg.
A vásári nagydíj
Az Equip Auto autófenntartó ipari szakkiállítás mindenkori kiemelkedő eseménye az autóipari innovációk vásári nagydíjának, a Grand Prixnek az odaítélése. A 20 országból érkezett 80 újságíró – előzetes válogatás után – négy kategóriában 26 terméket juttatott a végső szavazásra. A zsűri a döntésre a vásár nyitónapját megelőző napon ült össze Párizsban, meghallgatva mind a 28 nevező rövid előadását. Ezek alapján született meg az eredmény, az arany és ezüst trófea odaítélésére mind a négy kategóriában. A vásár rendezőjének felkérésére francia újságírókból álló szakújságírók, a Grand Prixre nem nevezett termékek köréből válogatva speciális díjakat is odaítéltek. Vegyük sorra a kategóriákat! A részletes bemutatással az is a célunk, hogy felhívjuk az egyes termékekre a figyelmet, mind a felhasználóknak, mind a kereskedőknek ezzel ötletet adva.
A Bosch standján, görgős fékerőmérő padon áll a Peugeot 3008 HYbrid4, mely alatt a Bosch „Axle Split Hybrid” technika rejtőzik. Az autó vizesárkában, bal oldalon az FSA 050 EV multimétert látjuk. Mind a hibridhajtást, mind a műszert vásári nagydíjra nevezték
OEM – környezetbarát technikák
Arany Trófea
A dízelmotor-részecskekibocsátás új mérőműszere a MAHA MET 6.2. A műszerrel a részecskeemisszió tömegárama is értékelhető
Az Industrie SALERI Italo S.p.A. terméke, a szabályozható motorhűtőközeg-szivattyú. A cég 1942 óta autógyári beszállító és aftermarket piacra termelő cég, mely évenként 3 millió szivattyút termel. Főbb vevői: BMW, Audi, GM, FIAT, Ferrari, Ford, Maserati, VM Motori.
A szivattyú belépő keresztmetszetét – több kiviteli változatot is bemutattak – a szivattyúházba épített tolattyúval fojtják, ezzel a hűtőközeg térfogatáramát igény szerint tudják változtatni. A beavatkozót membráncella mozgatja, melyet a motorECU vezérel. Várhatóan 2012-ben kezdődhet meg az előszéria gyártása, ma még meg nem nevezett autógyártók részére.
A mechanikus, kézi kerékmozgató készülék a felfüggesztés elemeinek játékvizsgálatát segíti
„Egyszerű, mint a Kolumbusz tojása, szinte az a meglepő, hogy ezt az egyszerű megoldást eddig még nem találták ki” – mondta a SALERI termékmenedzsere szerint egy autógyári műszaki igazgató, amikor a terméket bemutatták.
Ezüst Trófea
A Robert Bosch cég HY4 technológia – tengelymegosztott hibrid hajtás (Axle Split Hybrid).
Az első már szériában gyártott teljes hibrid megoldás, ahol a hátsó tengely villamos hajtású, az elsőt a belső égésű motor hajtja. Minden tengelyhajtás-variáció lehetséges, első vagy hátsó, illetve változtatható arányú összkerékhajtás. A hátsótengely-hajtás szerkezeti integrálása, a villamos szabályozás, a villamos főegységek mind–mind új konstrukciós és szabályozástechnikai megoldások.
A közeljövőben – már jövőre – megjelenő új klímahűtőközeggel üzemelő rendszerek kezeléséhez új „klímagép” szükséges. A TEXA kifejlesztette a kétnormás készülékeket, a képen látható 780 R BI-GAS, valamint a 720R és 780R 2 Gas Ready berendezéseket
A kategória további nomináltjai:
– BorgWarner BERU keréknyomás szenzora, melyet a gumiabroncs-futófelület belsejére ragasztanak fel. Tömege mindösszesen 7 gramm, tápellátása rezgésre töltést adó piezogenerátor.
– Delphi hanggenerátor. Elektromos hajtással haladó gépjármű környezetfigyelmeztető hanggenerátora.
– VALEO 360Vue. A ma már számos gépjárműben használt, 4 kamerás rendszer, mely a 4 kamera képét madártávlatú (felülnézetű) képpé is tudja alkotni.
– VALEU Park4U2.0. Teljesen automatikus parkolási manővereket is támogató rendszer.
Aftermarket termékek – felszerelési cikkek
Arany Trófea
A kiállításon a BorgWarner Beru keréknyomás-szenzorainak új generációit mutatta be, a gumiabroncs belső felületére ragasztott TMS típust a vásár nagydíjára is benevezték
THULE S.P.A. EasyT11 hólánc. A nagy hólánckínálatból két termék került a döntőbe. Az „attrakció” a felszerelés egyszerűsége. Miként lehet a korábbi járműmozgatást, fizikai erőt és ügyességet kívánó láncfelszerelési műveleteket leegyszerűsíteni, majd a szerelés után a ráfeszítést automatikussá tenni. A zsűri a THULE megoldását ítélte Arany Trófeára érdemesnek. A filmbemutató tanúsága szerint a felszerelés szinte csak másodperceket vesz igénybe.
Ezüst Trófea
AVA–MORADIA FRANCE, Ava Quality Cooling univerzális hűtőtömb a PSA modellekhez. AVA Cooling HAUGG – AVA Deutschland GmbH francia leányvállalata PSA-modellvariációkhoz készített univerzális hűtőtömböket. A PSA modellekhez rendkívül sok kiviteli változat tartozik, annak méreteit és csatlakozásait tekintve. Ezek elsősorban a pótalkatrészpiacon jelentenek problémát a készletezés és a raktározás miatt. Az univerzális hűtőtömb az OE-termék árának 50%-a is lehet.
A kategória további nomináltjai:
– AMILCAR teheremelő rakodógépek. Jellemzőjük az egyszemélyes kezelés, automatizálható mozgás, nagyfokú biztonság és stabilitás, kis tömeg.
– DENSION. Gateway – az a jövőbe mutató koncepció, melynek segítségével az okostelefonok képernyője és funkcionalitása lesz az autó kommunikációs és multimédiás tudásának alapja. Az iPod, iPhone vagy USB adathordozón tárolt zenék átvitele az autó eredeti gyári HIFI berendezésére. A kormány és az autórádió kezelőgombjait lehet használni az iPod vagy USB vezérléséhez. A számcímek és előadók megjelennek az autó eredeti kijelzőjén, és szabadon böngészhet közöttük. Csatlakoztatható egy USB pendrive vagy egy hordozható winchester az autórádióhoz. AUX IN-en keresztül bármilyen MP3 lejátszó ráköthető autórádióra. A Dension a világ egyik vezető autós szórakoztatóelektronikai gyártója, és többek között olyan autógyárak gyári beszállítója, mint az Audi, a Bentley vagy akár a Lamborghini. A Dension magyar cég, magyarországi gyártással és fejlesztéssel. Dension Trade Ker. Kft. (1116 Budapest, Sztregova utca 1.) www.dension.hu
A Dension Continental Car Entertainment bemutató fala és a cég képviselője
– PEWAG Schneekette GmbH & Co KG. Pewag snox – hólánc egyszerű, biztonságos felszerelése, rögzítése.
– VALEO speed/visioNOMAD – GPS alapú, a tényleges sebességet szélvédőre vetítő kijelző, mely az előre beállítható sebességhatárok átlépésére is figyelmeztet.
Garázsberendezések
Arany Trófea
A Hartridge cég HA7–AC klímakompreszszor próbapadja, melyet klímaszerelő, -javító műhelyeknek ajánlanak. A DENSO jóváhagyásával már rendelkezik
FEBI mechanikus kerékmozgató – első és hátsó kerekek felfüggesztőelemeinek, kerékcsapágyazásának játékvizsgálatához készült, tisztán mechanikus, kézzel működtethető – az abroncs megfogásán keresztüli erőbevezetésű – mozgatópad.
Ezüst Trófea
OMIA – LUXIA fényezőfülke – optimalizált technológiai folyamatok révén nő az átbocsátóképesség, csökkennek az üzemi költségek.
A kategória további nomináltjai:
– ACTIA Automotive, ACTIA MultiDiag XG master – többmárkás rendszerteszter, melynek felhasználói, kezelési használati értékeit növelték (szilárdság, képernyő, tápellátás), vezetett hibakeresés a Vivid Vesa program alkalmazásával.
A járműoldalanként egy mérőmodult használó futóműmérő technológiát több gyártó is alkalmazza, a Bosch–Beissbarth után a Ravaglioli is bemutatta mérőműszerét
– Delphi Fuel Analyser – gázolajminőségellenőrző teszter – az európai EN590 szabványnak megfelelően a kézi analizátorral ellenőrizni lehet, hogy a gázolaj 7% biokomponens-tartalomig megfelel-e a minőségi előírásoknak. A műszer a biotartalmat 0–100% között kijelzi, és kimutatja, hogy a gázolajban van-e nem finomított, használt, élelmiszer-ipari eredetű növényi olajtartalom. A műszer a tüzelőanyag-ellátó rendszerből vett 46 ml mennyiségű mintát elemzi. Az elemzési idő 3 perc, a mérés pontossága 1%-on belüli.
– EXELTOOLS fényezés nélküli horpadáskihúzatás – az ismert technológia szerszámainak továbbfejlesztése a hatékonyabb munkavégzés érdekében.
– MAHA MET 6.2 – második generációs opaciméter. A dízelmotor kipufogógázában található PM mérése a régi „K” és „HSU” mértékegységekkel, valamint részecsketömeg-mérő. A részecskéket 100 nm és 10 mikron között detektálja, 0,01 mg/m3 és 800 mg/m3 tömegkoncentrációban. Ezzel lehetővé válik a részecskeszűrővel szerelt Euro 5 és Euro 6
motorok PM kibocsátásának mérése, értékelése.
– Robert Bosch France SAS – FSA 050 – nagyfeszültségű villamos (EV) és hibrid gépjárművek villamos hálózati multimétere (feszültségmérés, szigetelésvizsgálat), önálló mérésekre és Bosch diagnosztikai műszerekkel való együttműködésre is alkalmas.
– Robert Bosch France SAS – FSA 500 – az ismert diagnosztikai műszercsalád (vezérlőegység-diagnosztika, motordiagnosztika) számos mérési szolgáltatással bővített tagja.
Szervizfelszerelések és szervizszolgáltatások
Arany Trófea
API–Automotive process Institute – gumiabroncsállapot- és futóműgeometria-mérés – robotizált, érintkezésmentes mérőrendszer a kerék képének képfeldolgozásával.
Az API (Automotive Process Institute) érintkezésmentes (a kerékre jeladót vagy mérőpontokat tartalmazó tábla felszerelését sem igénylő) futómű- és abroncsvizsgáló berendezés SIEMENS SDS 3DCAM mérőrendszert tartalmaz
Ezüst Trófea
AUDACON AuDaConVRC – Vehicle Running Costs – gépjármű futás/üzemi költségelemző program, mely a műszaki adatokkal kapcsolja össze az üzemi költségeket, azáltal, hogy a kiválasztott gépjárműre a szervizigényt, az alkatrészszükségletet, munkadíjat együttesen kalkulálja. Az ügyfél és a szerviz műszaki információszolgáltatását teszi lényegesen egyszerűbbé, teljessé, könnyen átláthatóvá.
A kategória további nomináltjai:
– Brembo S.P.A – Brake System Academy – műszaki oktatóprogram, mely a fékekre vonatkozó minden vonatkozást tárgyalja az e-learning korszerű módszereivel és 3D megjelenítéssel.
– Dent Wizard – Carméléon – Mobil spot repair technológia, a „házhoz menő” szolgáltatás a kisebb karosszériahibák kijavítására specializálódott, ennek eszközrendszerét és technológiáját kínálja.
– ETAI – Pégasus – szélvédőjavítást támogató informatikai rendszer, mely a javítói, alkatrész-ellátói és biztosítói kört fogja egy rendszerbe.
– ZF Trading France – ZF Openmatics – haszongépjárművek fedélzeti, műszaki-üzemi információinak távkommunikációs rendszere. Az Openmatics azonos idejű adattovábbítást ad GPRS, 3G vagy WLAN révén a megrendelőnek. Ezzel mind a távdiagnosztika, mind a haladási jellemzőket tartalmazó járműkövetés mint szolgáltatás válik lehetővé.
Speciális Díjat kaptak az alábbi termékek:
– DELPHI – RACam – integrált érzékelőmodul, mely egyesíti a frontszkennelő radart az oldalirányú érzékelés optikai egységével. Az aktív biztonságtechnika érzékelője, ha mégiscsak bekövetkezik az ütközés, a javítást egyszerűbbé és olcsóbbá teszi.
– FACOM – E506 nyomatékmérő adapter, melyet hagyományos kulcsokra is fel lehet helyezni. A szükséges nyomaték elérését hanghatással jelzi.
– VALLET Distribution – univerzális szerszámkocsi.
– WASHTEC – Acqua X system – energiatakarékos, optimalizált autómosó mind a víz, mind a mosószer mennyiségét illetően.