Autószalonok régi dicsősége, hol késel az éji homályban?

Szomorú látni, hogy nem sokat látni – talán csak a legnagyobbakat kivéve – ma ez jellemző az autószalonokra. Az autósvilág vitathatatlan ünnepei voltak, és reméljük, lesznek az autókiállítások. Az üzleten túl, mert ez a motiváció – jó időkben – a márkaszellem, márkadicsőség (globalizáció ide vagy oda – vagy annál inkább?) kihívó színtere, a látvány kinél az elegancia csúcsa, kinél extravagáns, meghökkentő. Színtere a „csábításnak”, elkötelezetté tételnek, a fanatizmus erősítésének, nem szólva arról, hogy ez az alkalom a média legfőbb vadászmezője. Főegységek agyonnikkelezve, működő modellek, aranyárú szerkezet- és kocsimetszetek, futurisztikus tanulmányautók varázsolják el a látogatót.

A maiak azonban nemcsak szerények (mondhatni aligszalonok), hanem sajnos szép számban el is maradnak. Ennyi bevezető kívánkozik a 2009. évi brnói autószalonról szóló rövid beszámolónk elé. És még valami. A nemzetek között a cseheknek van az egyik legnagyobb autósmúltja, hagyománya, és jelenük is előre sorolja őket. Az autósélet minden formájában volt és van élet náluk, kiemelkedőek a nemzeti versenyeikben (kiállított a prágai műszaki egyetem Formula Student csapata), a veterán életben, nem szólva gyáraikról, legendás konstruktőreikről.

Példaként említhető, hogy van már hagyományokkal bíró elektromos autós szövetségük, amelyik az országban, speciálisan a villanyautók töltésére kialakított „tankolóhelyek” térképét adja közre. A közlekedésbiztonsági bemutatójuk – évek óta nagy látványossága a vásárnak – kaszkadőri csúcsteljesítmény, miközben megdöbbentően figyelemfelkeltő. A vásárral egy időben közlekedésbiztonsági nemzetközi konferenciát is tartottak (BrnoSafety2009).

A brünni vásár ismét egy óriáscsarnokkal gazdagodott. Az autószalon autóit ebben és még egy csarnokban láthatta a közönség, és még két csarnokban voltak az „egyebek”. A garázsberendezés-kiállítás csak e témakör felvillantása, a nagy márkák (Kínában gyártott) termékei mellett, ma már mi sem természetesebb, megjelennek a kínai garázsberendezések. Irigylésre méltó volt az, hogy a szakképzés minisztériumi standja (!) az autótechnika oktatási segédeszközeit, szoftvereket, könyveket kínált, egyben szolgálva a beiskolázási kedvcsinálást is.

Visszatérve az autókra, a cseh és szlovák érdekeltségűek válságszinten ugyan, de azért mégis kitettek magukért, így a VW-csoport, élén a Skoda, a KIA. Kereskedőknél volt Mazda, Ford, Hyundai, Suzuki. Ennek kontrasztját adta a „csúcsragadozók” rendkívül gazdag parádéja.

Az autós „amatőr-közeli” fejlesztésnek („bütykölésnek”) ma a villanyautó az egyik területe, a fent említett elektromos szövetség standján okos megoldások mellett a képtelenebbnél képtelenebb konstrukciók mosolyogtatják meg az embert.

A csehek a CNG tüzelőanyag használatában, erre alkalmassá tett autókban, jóval előbbre tartanak, mint mi. Ennek alapja a ma már jelentős kúthálózat. Szót és főleg figyelmet érdemelnek még az egyedi sportkocsi építők, a veteránrestaurátorok, a retroautó-építők. Sajnos a 2009-es brünni autószalon válságidőszakunk „aligszalonjainak” sorába tartozott. Reméljük, hogy két év múlva ismét régi fényéről tudunk majd beszámolni.