IAA Mobility 2025 – Szoftverrel hajtott mobilitás
A 2025. szeptember 9–14. között Münchenben rendezett IAA Mobility Nemzetközi mobilitásfesztivál a Müncheni Vásárközpontban és az IAA Open Space München belvárosában rámutatott, hogy a mobilitási rendszerek fejlesztése a szoftverdomináns, moduláris és bizonyíthatóan biztonságos architektúrák irányába gyorsul. A zászlóshajóként emlegetett „debreceni” BMW iX3 (Neue Klasse) 800 V-os villamos rendszere és ~400 kW csúcstöltési képessége, a zonális E/E-topológiák, valamint a szenzorfúzió új forrásai (akusztika, kabinradar) együttesen jelzik a következő fejlesztési ciklus fő irányait. A mérnöki fókuszban az energiakezelés, a valós idejű szoftvermegbízhatóság, a kiberbiztonság és a költség-/tömegoptimalizált gyárthatóság áll.
Az IAA technológiai újdonságainak áttekintése
Energiarendszer és teljesítmény-elektronika
Feszültségszint és áramterhelés: 200 kW hajtási teljesítményhez 400 V rendszeren ~500 A, 800 V-on ~250 A szükséges. Az ohmikus veszteség ideális esetben negyedelődik, miközben a kisebb áram csökkenti a kábelsúlyt és a kontaktok hőterhelését.
Töltésigörbe-menedzsment: 100 kWh névleges kapacitásnál a 400 kW csúcs meredek kezdeti szakaszt eredményez (elméleti 4C), majd a feszültséglimit és hőkorlátok miatt taper következik. A szabályozás célja a SOC-, hőmérséklet- és impedanciafüggő határgörbék közelítése anélkül, hogy gyorsulna az öregedés (Li-plate, SEI növekedés).
Hőmenedzsment: nagy C-ráta melletti hőfluxus kompenzációja üreges extrudált hűtőcsatornákkal vagy cold-plate megoldásokkal történik; fontos a cellahőmérséklet-homogenitás (∆T minimalizálása) a kapacitásvesztés egyenetlenségének elkerülésére.
Anyagtechnológia: a teljesítményelektronikában SiC MOSFET technológia preferált a magas Vdc és kapcsolási frekvenciák miatt; a csökkenő kapcsolási veszteség és a kisebb induktivitású tokozás (pl. félmodulos, alacsony parazita) a töltési hatásfokot javítja.