Az év legfontosabb technológiai trendjei
Csatlakozzon előfizetőink közé, és ismerje meg első kézből a járműfenntartó iparág számára legfontosabb újdonságokat, híreket és know-how-kat.
Előfizetés
A Las Vegas-i CES a világ egyik legnagyobb technológiai vására. Itt azokat az innovációkat mutatják be, amelyek aztán egész évben beszédtémát szolgáltatnak. Az elmúlt 45 évben a CES elektronikai szakkiállítás többször is fontos technológiai premierek helyszíne volt. Az első videófelvevőt például 1970-ben mutatták be, az első DVD-t 1996-ban, az első fejlett képernyőtechnológiájú OLED televíziókat pedig 2008-ban. Az elmúlt három évben azonban a vásárra rányomta bélyegét a Covid–19. Idén 173 ország 3100 kiállítója versengett a CES látogatóinak figyelméért, köztük számos autógyártó és beszállító. A BMW főnöke, Oliver Zipse a fő előadó. Las Vegasban a legfontosabb témák között szerepelnek azok a trendek, amelyek meghatározóak lehetnek 2023-ban.
A Qualcomm félvezetőgyártó a vásáron hozta nyilvánosságra az első információkat új autóipari chipjéről. A Snapdragon Ride Flex a tervek szerint 2025-től az első járművekben központi számítógépként fog működni. A chip központi interfészként fog működni a jármű minden területén – a segédrendszerektől az infotainmentig
Mesterséges intelligencia
2022 végén látványos áttörés következett be a mesterséges intelligencia alkalmazásai terén. Az OpenAI nevű AI-kutató cég például kiadta a ChatGPT nevű chatbotot, amely látszólag intelligens válaszokat tud adni a kérdésekre. Rövid időn belül elterjedt, hogy a szöveggenerátor pillanatok alatt képes olyan esszéket írni, amelyek – legalábbis első ránézésre – alig különböznek a gondosan kidolgozott szemináriumi dolgozatoktól. De a szoftverrobot Shakespeare-t is képes utánozni vagy programkódot írni. Az olyan szöveg-kép generátorok, mint a Midjourney és a Stable Diffusion már most is képesek lenyűgöző művészeti alkotásokat létrehozni parancsra. És minden egyes frissítéssel tovább javulnak. A mesterségesintelligencia-trend 2023-ban teljes erővel folytatódik. Előre látható, hogy a nagy AI-specialisták, mint a Google, a Microsoft és a Meta nem fogják átadni a terepet az olyan kihívóknak, mint az OpenAI. De a kisebb gyártóknak és a startup cégeknek is van lehetősége a piacon.
A ZF új platformja az autók erősebb hálózatba kapcsolását és nagy mennyiségű adat továbbítását ígéri. A „ProConnect” platform különböző kommunikációs szabványokat használ a járművek közötti, valamint a közlekedési lámpákkal és más közúti infrastruktúrával való információcseréhez. Ezen az alapon olyan alkalmazások is elképzelhetők, mint a forgalmi dugóra vagy balesetre figyelmeztető rendszer. A technológia emellett digitális szolgáltatások széles skáláját teszi lehetővé, a fedélzeti frissítésektől és az automatizált vezetéstől kezdve a diagnosztikai adatoknak a járműműhelybe történő továbbításáig
Kamerás vezetésfelügyelet nélkül nem lehetséges a nagymértékben vagy teljesen automatizált vezetés. A Bosch most egy radarérzékelővel egészíti ki az optikai rendszert, hogy pontos információkat szolgáltasson az autó belső teréről. Míg a videómegfigyelés elsősorban a járművezetőre irányul, a radar többek között az embereket és különösen a gyermekeket is érzékeli a légzésük alapján. A rendszer ezután figyelmeztetéssel megakadályozhatja, hogy a gyermekeket a parkoló autóban felejtsék – 2025-től egy ilyen asszisztensre lesz szükség az EuroNCAP törésteszt jó pontszámához
A koreai LG elektronikai gyártó ultravékony hangszórót fejlesztett ki az autók belsejébe. A 15×9 centiméteres hangszóró 40 grammos súlya csak egyharmada a hagyományos modellekének. A 2,5 milliméteres vastagság a szokásos érték egytizedének felel meg. A kis méreteknek köszönhetően a hangszóró számos helyen elférhet a járműben – a műszerfaltól a fejtámlákig
A metaverse egyrészt egy digitális és interaktív környezetre utal, amelybe virtuálisvalóság-szemüveggel lehet belépni. A felhasználók avatarként dolgozhatnak, játszhatnak, találkozhatnak vagy vásárolhatnak. De a metaverse olyan alkalmazásokat is magában foglal, amelyekben a digitális információ a felhasználó valós látómezejében jelenik meg. „Számomra a metaverse az internet következő generációja” – mondta Steve Koenig, aki a vásárt szervező amerikai iparági szövetség, a CTA piackutatásért felelős munkatársa. A Las Vegas-i vásáron világossá válik, hogy a Metaverse nem csak Mark Zuckerberg fixa ideája, aki annyira lelkesedik a trendért, hogy a Facebookot is magában foglaló vállalatot is átnevezte Metának. A HTC például várhatóan a Meta Quest VR-szemüvegének rivális termékével rukkol elő. A Sony pedig már a CES előtt bejelentette, hogy az új Playstation VR2 virtuálisvalóság-szemüveg idén februárban kerül piacra. A headsetbe többek között négy kamerát építettek be, amelyek rögzítik a kontroller és a játékosok mozgását, beleértve a nézési irányokat is.
A Harman az idegtudományt használja a biztonságosabb és kényelmesebb vezetés érdekében. A mesterséges intelligenciának köszönhetően a rendszer felismeri és elemzi a vezetési viselkedést, és támogató módon avatkozik be
A Benteler német autóipari beszállító átnevezi „Benteler EV Systems” Holon nevű üzletágát. Az új márka és jogilag független leányvállalat az elektromos meghajtású, valamint az autonóm módon közlekedő, úgynevezett mozgó járművekre összpontosít. Az első jármű a Las Vegas-i CES-en ünnepli premierjét. A Holon különböző partnerekkel működik együtt
A Magna standjának egyik fénypontja a morphing felületek első nyilvános bemutatója lesz, amely a „Mezzo Plus előlappal” együtt lesz látható. Ez az aerodinamikai rendszer képes megváltoztatni a jármű külső alakját, és alkalmazkodni a hatékonyság és a funkcionalitás javításához
A metaverse alkalmazások is egyre nagyobb teret hódítanak: a Stellantis autógyártó és a Microsoft például a CES-en egy metaverse showroomot mutatott be. Az OVR nevű cég pedig olyan megoldást mutatott be, amellyel szagokat lehet közvetíteni a metaverse-ben. Az Apple még 2023-ban is nagy mozgást hozhat a piacra. Egyes megfigyelők biztosak abban, hogy az iPhone-cég még idén piacra dobja első headsetjét. Tim Cook, az Apple főnöke lelkesedik a „kiterjesztett valóság” megközelítésért, amelyben a digitális adatok kiegészítik az analóg világot. Az Apple azonban hagyományosan nem mutatja meg lapjait a CES-en, hanem inkább a saját rendezvényeire koncentrál.
A Mercedes Vision EQXX is bemutatkozott Las Vegasban
A Vinfast még kezdeti stádiumban van. Az Egyesült Államokban a vietnámi gyártó mostanra tíz értékesítési pontot hozott létre
A Smart Eye szoftver- és hardverszolgáltató és a Polestar a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES) mutatta be a Polestar 3 vezetőfelügyeleti rendszerét (DMS). A Polestar 3 két prémium kamerával és a Smart Eye szoftverrel rendelkezik. Ez érzékeli a vezető személy fejének, szemének és szemhéjának mozgását, és szükség esetén figyelmeztetéseket, hangjelzéseket, sőt vészfékezési funkciót is be tud indítani, ha felismeri, hogy a vezető személy figyelmetlen, fáradt vagy inaktív
Autonóm vezetés
Az autonóm autók sokkal biztonságosabban fognak közlekedni a városokban és vidéken, mint az emberek által vezetett járművek. Ebben gyakorlatilag minden szakértő egyetért. De hogy mikor lesznek végre piacképesek az önvezető autók, az még nyitott kérdés. Tavaly a sokat kereskedett startup, az Argo AI „vége” sokkolta az iparágat: a Volkswagen és a Ford leállította a Robocar projekt finanszírozását, és 4,5 milliárd dollár veszteséget írt le. A CES-en azonban világosan látszik, hogy az iparág nem mondott le az automatizált és autonóm autók víziójáról. Ugyanakkor a vállalatok technikailag eltérő megközelítéseket követnek. Míg a Tesla már régóta kizárólag kamerákra támaszkodik a környezet érzékelésében, a legtöbb más szereplő a radar és a lézeres érzékelők (lidar) keverékében bízik. A Tesla főnöke, Elon Musk bejelentette az autóiparban bevezetett újítását, az úgynevezett 4D Imaging Radart. Ezzel a rendszerrel sok kis radarantennát kell integrálni egy rendszerbe. Állítólag sokkal finomabb felbontást ér el, mint egy sokkal drágább lidarrendszerrel. Az elkövetkező hónapokban kiderül, hogy Musk be tudja-e tartani ígéreteit.
(A szerző, Őri Péter kijelenti, hogy ezt a cikket nem a mesterséges intelligencia írta.)