EuroSkills 2018 – A magyar résztvevők szemével
Az idei EuroSkills verseny több különlegességet is hordozott a magyar autójavító szakma számára: a legfontosabb, hogy első alkalommal sikerült magyar autószerelő versenyzőt indítani Hasza Attila személyében, a másik érdekesség, hogy Magyarország a szervező ország szerepét is betöltötte, a budapesti helyszín és a magyar közönség egyedülálló atmoszférát teremtett.
Az autószerelő versenypástot az Energotest látta el berendezésekkel és szerszámokkal, az autókat a Mercedes és az Audi biztosította, így elég impozánsra sikerült a helyszín, már csak be kellett lakni. A versenypáston összesen 9 jármű és 3 forgatóállványon lévő motor tette lehetővé, hogy 3 nap alatt 16 versenyző teljesítse az öszszesen 14 órás versenyfeladatát, ami 4 fő modulból állt. Motorszerelésből, motorelektronika-javításból, fék, futómű és kormányzás javításából, valamint elektronikai javításból. Minden versenyzőt indító ország küld egy szakértőt is (olyan ország is küldhet szakértőt, aki nem indít versenyzőt), ugyanis ők felelősek a versenyfeladatok összeállításáért és a pontozásért.
A rövid bemutatkozást követően mindenkinek vizsgáznia kellett a pontozási rendszerből, majd megkezdődött az előkészület. Minden modulnak kinevezett a főszakértő (Chief Expert – CE) egy vezetőt és még 3 csoporttagot, akik az első előkészítő napon nekiláttak a feladatok kitalálásának, összeállításának. Az autó elrontása azért is nehéz, mert a feladatot úgy kell összeállítani, hogy a rendelkezésre álló modulonkénti 3,5 órát kitöltse a hibakeresés és javítás, majd utána a következő versenyző érkezése előtt negyed óra alatt vissza lehessen állítani a hibákat.
Fontos a reprodukálhatóság is, hiszen minden versenyzőnek pontosan ugyanolyan lehetőségeket kell biztosítani a feladat megoldására. Ahol ez lehetséges volt, ott egy-egy modulon belül is 3 különböző feladat volt a járműveken, így a 3,5 órás munkát 3x60 percre és 15 perces szünetekre kellett osztani, hogy kivitelezhető legyen a javítás és az újra elrontás. Másfél nap volt véglegesíteni a feladatokat és előkészíteni a pontozási rendszert. Kétféle pontozás lehetséges: „mérés és bírálat”. Mérés alatt az objektív, méréssel eldönthető szempontokat lehet értékelni, a bírálatba 0–3 pont közötti szubjektív értékelés tartozik. Szerencsére a szakmánk elég egzakt, így csak mérés alapján érdemes pontozni. Mérésnek számít az is, hogy valaki egy adott hibát megtalált vagy egy feladatrészt elvégzett, más szóval az eldöntendő kérdések is a mérés kategóriába tartoznak. (Megtalálta a szakadt vezetéket: I/N; Megtalálta a hibás biztosítékot: I/N; 15 A-s biztosítékot tett a hibás helyére: I/N stb.) Egy modulban kb. 50–70 ilyen aspektust vizsgálnak a szakértők a verseny során, így adódnak össze a pontszámok.
Minden modul 25 pontot ér, a 25 pont felosztása sem tetszőleges, hanem a szakma technikai leírásában foglaltakat kell követni, azaz fi gyelembe kell venni a pontozáskor a balesetvédelmi előírások betartását, a diagnosztikai feladatokat, az elektronikai és mechanikus feladatokat. Ezek súlyozása kötelező érvényű előírás.
A második előkészítő nap végén a versenyzőknek lehetőségük nyílt a versenyterület megnézésére és a használandó eszközök, szerszámok kipróbálására. Ez az úgynevezett ismerkedési időszak, amelyet kötelező biztosítani mindenkinek, ezzel próbálják csökkenteni a különböző szerszámok és műszerek okozta ismeretkülönbséget.
A szakértők csoportokra osztották a versenyzőket még mielőtt a verseny elindult volna, a moduloknál forgással váltották egymást a csoportok. Minden modulnál három versenyző dolgozhatott egyszerre, ahogy a járművek száma engedte. Természetesen a szakértők saját versenyzőjüket nem értékelhették, ezért volt minden modulban 4 szakértő, így lehetőség volt az érintett szakértőt kihagyni a pontozásból.
A verseny alatt minden rendben ment, már az előkészületek alatt kiderült, hogy az előre leadott infrastruktúra listában szereplő tételek közül több is hiányzott a páston, a legfeltűnőbb a futóműállító berendezés hiánya volt, ami miatt a feladatokat is át kellett ütemezni. A verseny végén a pontok összegzése és egy közös szakértői megbeszélés volt, melyen a 2 év múlva megrendezésre kerülő osztrák versenyre a főszakértőt és helyettesét is megválasztotta a csoport, majd a szakma technikai leírását kellett frissíteni. Sokszor előkerült a hibrid és elektromos járművek implementálásának lehetősége, de az országok közötti eltérő szabályozás miatt egyelőre ezt mellőzi a versenyszervezés.
Az utolsó nap estéjén volt a hivatalos díjátadó és záróceremónia, melyen átadták a dobogós helyezésekért járó érmeket és minden ország kihirdette a kiválósági érmet nyert versenyzők listáját. Hasza Attila nagyon jó versenyzéssel a 10. helyen végzett, kiváló szakmai és angol nyelvi tudásról tett tanúságot, több szakértő is gratulált a teljesítményéhez. A pontokat elemezve rögtön kiderült, hogy a 800 pontos rendszerben mindössze 3 pontra volt a kiválósági éremtől és a 7. helytől.
Köszönjük a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának a kiváló szervezést, valamint, hogy lehetővé tették a szakma képviseletét a rangos nemzetközi versenyen, reméljük, hogy egy hagyományt sikerült elindítani.