November az AUTOTECHNIKA hónapja

November 10-én nyit az AUTOTECHNIKA Budapesten, a HUNGEXPO vásárvárosban, s ez már elég közeli dátum ahhoz, hogy a szervezők fontos részletekről is tájékoztatást adjanak. Cikkünkben dr. Nagyszokolyai Iván, az X-Meditor Kft. Autómédia Üzletágának munkatársa, az Autótechnika folyóirat főszerkesztője és Rafay János, a HUNGEXPO kiállítási igazgatója számolt be az előkészületekről, a szakmai háttérről.

– Hogyan változott a kiállítás tematikája, mi az, ami a korábbiaknál hangsúlyosabban szerepel a rendezvényen, vannak-e új témakörök?

Rafay János (R. J.): Folyamatosan nyomon követjük a járműipar változásait. Ezek figyelembevételével alakítottuk ki az idei rendezvény fő tematikáját és témaköreit. Idén kiemelt szerepet kap a szakképzés, a munkaerő-keresleti igények támogatása,  illetve a fenntartóipar újdonságainak bemutatása. Továbbá nagy hangsúlyt fektetünk az innovatív megoldásokra, az alternatív erőforrásokra és megoldásokra, melyek a jövő járműtechnikájába engednek bepillantást.

– Milyen cégek jelentkeztek be már most a kiállításra?

R. J.: A teljesség igénye nélkül egy-két olyan szereplőt említenék, akik eddig nem voltak kiállítói rendezvényünknek, mint például az Audi, a győri Nemak, az ELMÜ, továbbá a fenntartóipar meghatározó szereplői, az Energotest, Garagent vagy a Robert Bosch Kft., illetve a Magneti-Marelli.

– Melyik a legnépszerűbb kiállítói témakör?

R. J.: Idén egyértelműen az InnoEduWork iránt a legnagyobb az érdeklődés, hiszen a szakképzés és a hirtelen jelentkező szakképzett munkaerő hiánya komoly nehézségeket okoz a piacon. Ezért indítottuk el ezt a kezdeményezést középiskolák és egyetemek bevonásával.

– Hogyan jelenik meg a beszállítói háttér a kiállításon?

R. J.: Nagy örömünkre szolgál, hogy idén a MAJOSZ háromszorosára növelte a kiállítóterületet és a megjelenő cégek számát. Ez is azt mutatja, hogy az autóipari beruházások élénkítik a  magyarországi alkatrészgyártó cégek beszállító várakozásait.

– Milyen lehetőséget ad a kiállítás a szakmai párbeszédre, milyen szakmai köröket hívnak meg a kiállításra?

R. J.: Minden tematika látogatói körére külön-külön összpontosítunk. A tanulóktól az ipar más területén dolgozó mérnökökön keresztül, a szervizhálózatok és önálló szervizeken keresztül az alkatrészbeszerzők és természetesen az autógyárak beszerzői, termelési vezetői sem maradhatnak ki a látogatói körből. HR-vezetők, valamint olyan egyéni látogatók, akik beszállítóként vagy akár vevőként potenciálisak a fenntartóipar és a járműgyártás számára. Szakmai programok tekintetében is az aktuális piaci témakörök adják az alapot. Ilyen a szakképzés, a diagnosztika újdonságai és idén teret adunk a piacon felmerülő problémák és azok megoldására irányuló kezdeményezéseknek is, mint például az illegális szoftverhasználat.

– Milyen súllyal szerepelnek a környezetbarát megoldások a kiállításon?

R. J.: Egyre több olyan jármű jelenik meg a piacon, ami alternatív erőforrással rendelkezik. Ezek fontosak a jövőnk szempontjából, és mind a gyártóipar, mind a fenntartóipar átalakulását és szakmai képzését erőteljesen befolyásolja. Több olyan kiállítónk is lesz, akik jövőbe mutató alternatív és környezetbarát megoldásokat mutatnak be. Itt olyan eszközökről is szó van, melyek most láthatóak először hazánkban.

– Milyen szakmai programmal készül az X-Meditor Kft. a kiállításra?

Dr. Nagyszokolyai Iván (N. I.): Mivel az „Autotechnika” kiállítás a járműfenntartó ipart teljes körűen szólítja meg, a programoknak is tükröznie kell a szakmai sokszínűséget. A kiállítás első napja elsősorban a tanulóké, a pályaválasztás előtt álló diákoké és a szaktanároké. Az előadások és a fórumtéri tájékoztatók is többségében nekik szólnak. A szaktanárok számára meghirdetett „Mi lesz veled szakképzés?” konferencia égetően fontos kérdéseket taglal, ma olyan sok a nyitott kérdés, olyan nagy a bizonytalanság, hogy egy biztos jövőkép nélkül – melyet a kormányzat illetékeseitől várunk – egyesek már a képzés ellehetetlenülését is vizionálják. A második nap programjai a technikai fejlődés közeljövőjét vázolják az autószervizek szempontjából és a szakma és a felügyeleti hatóságok kapcsolatának kérdéseit vetik fel. A harmadik napon elsősorban a független autójavítók lehetőségeit, jövőképét elemzik az előadások.

– Hogyan választottak, mi alapján határoztak meg témákat?

N. I.: – Az „Autotechnika” kiállítás és a hasonló tematikájú korábbiak, így például az AutóDIGA vásárok mindig az előrelépés lehetőségeit, a pillanatnyi nehézségeken való túljutáshoz szükséges teendőket próbálták bemutatni, ehhez segítséget nyújtani. Ezt a „hagyományt” őrizzük, hiszen az emberek a napi munkát segítő információkon és munkaeszközökön túl, gondolkoznak a holnapról, a megélhetőségükhöz szükséges jövőbeli feltételekről. Az „Autotechnika" kiállítás lényege a koncentrált információ, a vásár minden elemének, így fórumainak, tanácskozásainak, kísérőrendezvényeinek ezt kell szolgálnia.

– Mi az, amit újdonságként lehet kiemelni az idei programból?

N. I.: Az „Autotechnika” kiállításon belül lesz egy külön tematikájú kiállítás, ez az Innomobilitás EDU+WORK nevet viseli. Lényege képzési és álláskínálat. A szakképző iskolák, tanfolyamot kínálók jelennek meg ajánlataikkal. Pályaválasztóknak az alapképzés fontos, melyik iskolát válasszák az autószerelő, autóelektronikai, karosszériajavító és fényező szakmák kitanulásában. Ma már a duális szakmunkásképzés is a képzés egyik elemét alkotja. Aki már szakmunkás, hol szerezzen technikusi végzettséget? Aki a felsőoktatásba menne, hol szerezzen a mi szakmánkban BA mérnöki oklevelet? Aki már ezzel rendelkezik, hol szerezzen gépjárműhöz kötődő mesterfokozatot? Az országban több helyen is lehet. Aki tanfolyamot végezne egy-egy szakterületen, itt remélhetőleg megtalálja a neki valót.

Az EDU+WORK standjainál pedig a munkáltatók várják az álláskereső jó szakembereket.