FORMULA STUDENT HUNGARY 2016

A kelet-közép-európai régió autóiparának és műszaki felsőoktatásának immáron hagyományos kapcsolódási pontja a Formula Student Hungary egyetemi és főiskolás konstruktőri verseny, melyet idén augusztus 18-21. között rendeztek meg a győr-gönyűi kikötő aszfaltján. A győri XMEDITOR szakkommunikációs cég által már hetedszer meghirdetett nemzetközi viadal idén is a nyár egyik legkiemelkedőbb autóipari találkozóhelyévé vált, mely évről-évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend, s melyen a világ legjobbjai versenyeznek.

A Formula Student Hungary első napja a gépátvételé, mely második napon ez már a statikus versenyszámokkal is kiegészült. A gépátvétel során azt ellenőrizték a bírák, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. Ez dönti el azt, hogy az adott autó részt vehet-e a dinamikus versenyszámokban. A belső égésű motorral hajtott autók esetén vizsgálták például a folyadékrendszerek esetleges szivárgását, de többek között zaj- és fékteszten is átestek.Utóbbi nem más, mint egy 30 méter hosszú dinamikus felgyorsulás utáni vészfékezés, melynek során a négy kerék együtt kell blokkolnia, a jármű elfordulása nélkül. Az elektromos autók gépátvételének egyik érdekessége az úgynevezett esőteszt, melynél az elektronikai rendszerek vízállóságát vizsgálták.

A verseny szombaton és vasárnap a dinamikus versenyszámokról szólt Ezek közé tartozik a gyorsulás, mely elsősorban a motor teljesítményéről és a hajtásláncról ad jellemzést, s hogy milyen gyorsító képességgel rendelkezik a jármű. A feladat nem más, mint álló helyzetből a lehető legrövidebb idő alatt megtenni egy 75 méter hosszú egyenes szakaszt. Dinamikus versenyszám a „Skid Pad” is, amely az autó állandósult állapotbeli kanyarodási képességeit méri. Méghozzá oly módon, hogy a négykerekűeknek egy 8-as számot formázó pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. Ahhoz, hogy ezt a látványos versenyszámot sikeresen lehessen teljesíteni, szükséges a jó futómű, a megfelelő geometriát biztosító kormánymű, az alacsony súlypont és persze a jó gumi.

Az „Autocross” alapjául egy rövid, 800 méteres pálya szolgál, amely 40–60 méter hosszú egyenesekből, állandó sugarú kanyarokból, 4,5 méter sugarú hajtűkből és 7,62–12,19 méter bójaközű szlalomból áll. A pályán a lassú és gyors szakaszokat úgy válogatták össze, hogy az átlagsebesség a 40–48 km/h tartományba essen. Ebben a versenyszámban a jármű gyorsító és lassító képessége mellett a kanyarban való viselkedése is számít. A dinamikus versenyszámok sorába tartozik az „Endurance” is, melyet mindig a verseny utolsó napján bonyolítanak le. Ebben az autó állóképességét és fogyasztását tesztelték, méghozzá oly módon, hogy a csapatoknak – pontosabban azok két pilótájának – összességében 22 kilométer kell teljesíteniük, méghozzá az autocross versenyhez hasonló pályán. A versenyszám kritikus része a pilótacsere idejére leállított motor újraindítása. A próbatétel a győri Széchenyi István Egyetem Arrabona Racing Team csapatának nem sikerült igazán jól, hiszen járművük a pályát övező szalmabáláknak ütközött. Szerencsére, a pilótának elsősorban lelkileg fájtak a történtek, s az autó is két lengőkar cseréjével, valamint az orrkúp rendbetételével megúszta az incidenst. Az összetett versenyben azonban az addig nagyon kedvező helyen álló győri egyetemisták hátrébb csúsztak…

A statikus versenyszámok közül elsőként a Költséghatékonysági díjat adták át, melynél a bírák a jármű kivitelezésének pontos és részletes bemutatását értékelték. Ebben a kategóriában a német Rennstall Esslingen diadalmaskodott. A Műszaki tervezés díját – melynél az autó
koncepciójának újításait helyezték a középpontba – a szintén német High-Octane Motorsports tagjai vehették át. Kiemelésre méltó, hogy ebben a versenyszámban az Arrabona Racing Team a harmadik helyen végzett. Az Üzleti terv prezentáció díját az olasz E-team Squadra Corse
érdemelte ki.

A dinamikus versenyszámok közül a gyorsulás győztesét hirdették ki először, mely nem más lett, mint a német Running Snail Racing Team – megelőzve a BME Formula Racing Team csapatát. A Skid pad díjat az e-gnition Hamburg nyerte, az Autocross kategóriában a Running
Snail Racing Team lett az első, az Endurance díjnak pedig a Rennstall Esslingen tagjai örülhettek. A verseny főszponzora, az Audi Hungaria a digitális jövőt értékelte különdíjával, melyet az olasz UniBo Motorsport érdemelt ki. Végezetül színpadra szólították a Formula Student Hungary 2016 összetett versenyének dobogósait. Harmadik helyen a cseh CTU Car - tech Prague végzett, második helyen a Rennstall Esslingen zárt, míg a győzelmet ismét egy német csapat, a Running Snail Racing Team szerezte meg. A magyar csapatok közül a BME Formula Racing Team a 9., az Arrabona Racing Team a 16., a kecskeméti KEFO Motorsport a 32., a Formula Racing Miskolc a 40. helyen fejezte be a győr-gönyűi kikötőben rendezett viadalt.