AOTV 2016 A döntő

Az Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny az autószerelő, autóelektronikai műszerész és az autószerelő-technikus tanulók országos tanulmányi versenye, melyet a 2015– 2016. tanévben is az X-Meditor Kft., az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) és a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszéke szervezett.

 

Idén 79 háromfős csapat mérte össze tudását az autójavítás szakemberjelöltjei számára a későbbi munkáltatók támogatásával kiírt verseny első, elméleti fordulójában, majd közülük 10 csapat jutott tovább a regionális középdöntőkbe. Az 5 helyszínen rendezett megmérettetés győztesei kerültek az április 23-i döntőbe, melynek – a tavalyihoz hasonlóan – a győri Széchenyi István Egyetem adott otthont. A 15 diáknak először egy írásbeli feladatsort kellett kitölteniük, majd 5 állomáson kellett bizonyosságot adniuk szakmai tudásukról és rátermettségükről. A csapatok magabiztosan teljesítették a 40 perces feladatokat, így a végeredmény szoros volt. A 2. és 3. helyezett csapat között csupán fél pont különbség adódott. A 4. és 5. helyezett között is csak 1 pont különbség volt. A győztes csapat az állomásokat biztosító cégek, a versenybizottság pontozása és az írásbeli feladatok megoldása alapján kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A szponzoroknak köszönhetően a nap végén minden diák ajándékokkal teli táskákkal térhetett haza.

RENDHAGYÓ VERSENYMENET

A tavalyi versenymenettől eltérően, az idei tanévben ismét háromfordulós lett az AOTV. Először egy iskolai internetes elméleti fordulón kellett megmérkőzniük a csapatoknak, majd régiónként a 2–2 legjobb csapat került be a középdöntőbe. A középdöntőket szervizekben rendeztük, és a feladatok is a mindennapi munka során jelentkező problémák megoldásához, feladatok elvégzéséhez kapcsolódtak. A középdöntőkről részletes beszámolókat olvashatnak Kedves Olvasóink. Minden régióból egy csapat jutott be a döntőbe, melynek már másodszor adott otthont a győri Széchenyi István Egyetem. A Közúti és Vasúti Járművek Tanszék, a verseny társrendezőjének laboratóriumaiban öt állomáson kellett a versenyzőknek bizonyítaniuk szakmai ismereteiket és rátermettségüket.

ÁLLOMÁSRÓL ÁLLOMÁSRA

Mielőtt a diákok elkezdték volna a gyakorlati feladatokat, az SKF és a Saint-Gobain termékspecifikus kérdéseire kellett válaszolniuk, valamint a járműkerékkel kapcsolatos ismereteikről adtak számot. A teszteket alig fél óra alatt abszolválták a tanulók, majd felöltötték a „kantárost”, hogy nekilássanak a szerelési, diagnosztikai munkának.

Az 1. állomáson az Intent Hungária Kft. munkatársai kérdezték ki a diákokat a dízel befecskendező rendszerekről. Az elméleti kérdések mellett a csapatoknak méréseket kellett végezniük CR-injektor alkatrészeken. A Puma Tools (Puma Bridge Bt.) a magyar szervizek egyik legnagyobb szerszámellátója, a 2. állomásként a diákok szerszámhasználati tudását mérte fel. A 3 tagú csapatoknak egy-egy beragadt CR-injektort kellett kiszerelniük a Pichler- kiszedő célberendezéssel, egy elasztikus szíjat kellett le- és felszerelniük célszerszám segítségével, valamint egy hengerfejcsavar-meghúzási folyamatot kellett végigcsinálniuk. A 3. állomáson két cég osztozott: a DDC Duex Kft. és a Sza-Co Kft. A DDC munkatársa, Bödök Tamás kérdezte ki a versenyzőket a klímaszerviz-ismereteikről és az általuk forgalmazott klímaszervizgéppel gyakorlati feladatokat is végeztek a diákok. Annak ellenére, hogy az iskolában nem gyakran találkoznak klímaszervizgéppel, jó pontszámokat értek el az állomáson. A Sza-Co Kft. jóvoltából a kerék körüli alkatrészek világában mélyedhettek el a tanulók. Az elméleti feladatok megoldása mellett egy acél és egy könnyűfém keréktárcsával szerelt kerék kiegyensúlyozása volt a gyakorlati feladat. A 4. állomáson az Autonet (Autonet Import Magyarország Kft.) műszaki oktatója, Ruzsa János egy oktatás számára preparált Dacián végeztetett autóvillamossági méréseket a diákokkal. A common-rail rendszer vizsgálata nagyon aktuális napjainkban, és a diákok többsége színvonalasan teljesítette az egyszerűnek nem nevezhető feladatokat. Az 5. állomás az autóvillamossági szerelő tanulóknak kedvezett, ugyanis a Fer-Vill Kft. munkatársai felügyeletével egy indítómotor terhelés nélküli vizsgálatát és egy generátor U400-as padon történő terheléses vizsgálatát kellett elvégezniük a csapatoknak. A feladat kiegészült az Osram járműizzókkal kapcsolatos kérdéseivel, melyeket a csapatok a cég által biztosított izzók segítségével válaszolhattak meg.

DÍJÁTADÓ

A verseny a hagyományoknak megfelelően az ünnepélyes eredményhirdetéssel fejeződött be. A diákok nagy izgalommal várták, hogy megtudják helyezésüket, és visszafelé haladva a sorrendben, minden helyezett elhangzása után felsóhajtottak, akik még nem hallották a nevüket. Idén a győri iskola diákjai (Horváth Levente, Vecsey Bálint, Viola Ferenc) voltak a legboldogabbak a nap végén, de a többieknek sem kellett szomorkodniuk, ugyanis a támogatóknak köszönhetően mindenki ajándékokkal teli csomagtartóval utazhatott haza. A fődíjat a TurboTec cég biztosította, aki felajánlotta az első helyezett csapatnak, hogy felkészítő tanárukkal együtt kiviszi őket a lengyelországi gyárába, és ellátogatnak a közeli turisztikai nevezetességekhez is. A 2. helyezett is utazhat, az OSRAM érsekújvári gyárát tekinthetik meg. Az AOE és az X-Meditor Kft. is szerszámokkal kedveskedett az első 3 csapat tagjainak, míg az Autonet hátizsákot adott át a versenyzőknek. Az Inter Cars azon túl, hogy minden versenyzőnek adott jutalmat, az első 3 csapat legjobbjait különdíjban is részesítette. A GE, a Robert Bosch Kft., a Fer-Vill és az Inter Cars is minden diákot jutalmazott, így a 4. és az 5. helyezett csapat sem távozott üres kézzel.

Különdíjakban is részesítettek tanulókat, ugyanis a Fer-Vill azt a csapatot tüntette ki, amelyik az ő állomásán a legtöbb pontot érte el, ezzel is bővítve a győriek amúgy sem kis ajándékhegyét. A Puma Tools feladatain is a Horváth Levente, Vecsey Bálint és Viola Ferenc alkotta csapat bizonyult a legjobbnak, így az ő különdíjukat is megnyerték. A Saint-Gobain Autover írásbeli feladatsorán Vecsey Bálint érte el a legtöbb pontszámot, így az autóüveg-specialista őt jutalmazta különdíjával. Köszönetet mondunk minden támogatónknak, hiszen nemcsak a feladatok kidolgozásában és az értékelésben voltak segítségünkre, hanem a diákok díjazásából is kivették a részüket.

ÖSSZEFOGLALÓ

A verseny nagyon jó hangulatban telt, a diákok nemcsak versenyeztek, hanem tanultak is a nap folyamán. Sok pozitív visszajelzést kaptak a rendezők, de a nap hősei a tanulók voltak. Azok, akik bátrak és szorgalmasak voltak, elindultak egy versenyen, hogy megmérettessenek. Ők a döntőben sem találtattak könnyűnek, megmutatták, hogy a  sokak által kritizált szakképzésből ma is tudnak olyan diákok kinőni, akik megállják a helyüket rangos szakmai versenyen is, és joggal gondoljuk, hogy majd a munka világában is. Gratulálunk a verseny résztvevőinek, a felkészítő tanároknak, iskoláiknak! Találkozzunk az AOTV 2017. évi versenyén!