AOE-tagok szakmai konferenciája – Budapest
Október 3-án tartotta az Autószerelők Országos Egyesülete a tagok részére rendezett őszi szakmai konferenciát Budapesten.
A 30 főre meghirdetett eseményt Szamosfalvi István előadása kezdte, aki szinte a teljes délelőtti programot kitöltötte vállalkozásvezetési tanácsaival, melyeket gyakorlati példákkal és korábbi tapasztalatokkal tett igazán megfoghatóvá. Felhívta a figyelmet a 2016. január 1-jétől kötelező online pénztárgép használatára, és az ezzel járó új lehetőségekre. Elmondta, hogy már dolgoznak azon a számlázórendszeren, ami az online pénztárgéppel együtt tud dolgozni, így nem kell az ügyféladatbázist a számlázástól külön kezelni. Merthogy minden az adatokról szól! Az a cég, aki nem gyűjt adatot ügyfeleiről, nem tartja számon az általa javított járművek „kórlapját”, az nemcsak ügyfeleket veszít majd, de a saját munkáját is megnehezíti. Ráadásul a szakmában a jó hírnév még mindig a legjobb reklám, ezért a meglévő ügyfelek kezelése legalább annyira fontos, mint az újak szerzése.
Szamosfalvi István után Piri András előadása következett, aki az Inter Cars QS szervizrendszert mutatta be. Fontosnak tartotta kiemelni, hogy az Inter Cars a legális szervizek partnere, nem árulnak „utcára”, így próbálják védeni a műhelyek érdekeit.
Az ebéd előtt még Borsi Zoltán úr tartott előadást kenőanyag témában. Az előadása elején pár szóban kitért a VW EA189 dízelmotorjának esetére, de előadásának tömör mondanivalója az volt, hogy a motorolajak – gyártótól függetlenül – nem megfelelőek a 30 000 km-es szervizintervallumhoz. Kenőképességük 15 000 km után már a felére csökken, ezért ajánlatos ilyen időközönként cserélni a szűrővel együtt. Az ügyfeleknek próbáljuk megtanítani, hogy miért előnyös az olajcserét gyakrabban elvégezni.
Az ebédet követően a hibrid- és elektromos hajtásrendszerű járművekről, az OBD-loggerekről és a frankfurti autószalon érdekességeiről hallgathatott előadást a közönség. Az új technológiák mindig új kihívások elé állítják a szakmát, Őri Péter erre hívta fel a figyelmet.
Spindler Tibor, az egyesület elnöke zárta a szombati programot. Előadása inkább fórumnak volt nevezhető, ugyanis sokszor kért visszaigazolást és véleményeket a közönség soraiban ülő javító mesterektől és cégtulajdonosoktól. A problémakör egyik alapja, hogy soha ennyi jogszabálynak, előírásnak nem kellett megfelelni, mint aminek napjaink gépjárműfenntartó vállalkozásainak. Nincs egy olyan szabályozás, ami megfelelően, és a többi szakmától elkülönülve kezelné a járműjavítást. A szervizeket felkészületlenül éri az újabb és újabb jogszabályok, rendeletek tömkelege. Spindler úr kiemelte, hogy aki bővítésben gondolkodik, jól fontolja meg, hogy milyen szerkezetű épülettel egészítené ki a jelenlegit, ugyanis 2014-től földrengésbiztosnak kell lenniük az autójavító műhelyeknek. Pedig a bővítés, ahol csak lehetséges, szinte kötelező, ugyanis megfelelő ügyfélszolgálati tér és parkoló nélkül a szerviz védtelen a folyamatos ellenőrzések ellen, nem „egészséges”, ha bárki az utcáról be tud állni a műhelyudvarba, netán egyből a „csáposra” tud parkolni. Az egyesület mindent megtesz a szakma védelméért, de a szakmának is védeni kell magát, mert az ésszerűtlen jogszabályok eliminálására a politika jelenleg nem mutat hajlandóságot.
Az előadások közti szünetekben hol kisebb, hol nagyobb csoportokba verődve zajlottak a szakmai konzultációk. Mindenkinek volt egy-egy elmesélni való, tanulságul szolgáló esete, melyből szívesen tanultak a kollégák. A konferencia egyértelműen rávilágított, hogy a szakmának összefogásra van szüksége ahhoz, hogy a jelenlegi szakmai és erkölcsi válságból kilábaljon.