Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Hét magyar csapat a 30. Shell Eco-marathon-on

Harminc év technológiai innováció, kiemelkedő eredmények és megismételhetetlen élmények jellemzik a világ egyik legnagyobb kihívását jelentő mérnöki diákversenyét, a Shell Eco-marathon Europe-ot.

Ezúttal Európa és Afrika harminc országából 230 diákcsapat kapott meghívást Rotterdamba, hogy május 21. és 24. között eddig nem látott energiahatékonysági technológiákkal kísérletezzenek közúti körülmények között.

A verseny egyedülálló lehetőséget biztosít a diákok számára, hogy általuk tervezett és épített járműveket teszteljenek azzal a céllal, hogy minél nagyobb távolságot tegyenek meg egy kWh energiával vagy egy liter tüzelőanyaggal.

A verseny történetében először idén hét magyar csapat képviseli hazánkat a megmérettetésen. A verseny legrégebbi magyar résztvevője az először 2008-ban induló Óbudai Egyetem csapata mellett a nyolcadik alkalommal induló győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy alakulata is már tapasztalt résztvevőnek számít.

hirdetés

Az európai megmérettetés harmincadik évfordulóján először száll versenybe a Budapesti Műszaki Egyetem Shark és Paradicsom csapata. Szintén most először üdvözölhetjük az indulók sorában a Szegedi Tudományegyetemről érkező STECO csapatot.

A felsőoktatási intézményeken kívül két középiskola is képviseli hazánkat Rotterdamban. A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai már rutinos versenyzőknek számítanak, a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium diákjai azonban most tehetik először próbára járműtervezési tudásukat.

Az évek során a járművek és a technológia is folyamatosan fejlődött, ahogy Európa-szerte egyre több csapat szállt be a versenybe, hogy újabb és újabb energiahatékonysági rekordokat állítson fel saját kategóriájában, képviselve iskoláját és hazáját. Az első európai megmérettetést, amelyet 1985-ben rendeztek, a svájci Henry Csapat nyerte a „Prototípus” kategóriában. Ők 680 kilométert tudtak megtenni egyetlen liter tüzelőanyaggal. Azóta harminc év telt el, és a diákok egyre nagyobb távolságokat értek el. 2014-ben a francia Microjoule La Joliverie csapata ugyanebben a kategóriában új rekordot állított fel: hihetetlenül hangzik, de sikerült 3314,9 kilométert megtenniük egyetlen liter tüzelőanyaggal.

A májusi megmérettetésre készülve a diákok már lázasan dolgoznak legújabb innovatív megoldásaikon és technológiákon, hogy minél több kilométert tegyenek meg járműveikkel. A 3D-s nyomtatás, a szélcsatornás tesztelés vagy az online vezérelt fojtószelep csak néhány példa azok közül a legújabb eljárások közül, amelyeket a versenyzők bevetnek a siker érdekében. Idén új energiakategóriát is választhatnak a diákok, a CNG-t, a sűrített földgázt, amely egy kis széntartalmú tüzelőanyag, és a benzin, illetve dízel potenciális helyettesítője.n


Kapcsolódó dokumentum:


06


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés