II. Automata váltó szeminárium

A Laczkó és Társa automata váltó szerviz és együttműködő partnere, a holland Automatic Choice Europe 2015. február 2-án tartotta Magyarország második automata váltó szemináriumát, ahol a ZF 6, 8 és 9 sebességes automata váltóinak alkatrészcserés javításáról és diagnosztikájáról tartott előadást a ZF műszaki oktatója, Markus Hofman. Az előadásokat egy 6 és egy 8 sebességes váltó szétszerelésével tette látványossá, jól érthetővé a ZF szakembere, akinek jelenléte azért is volt külön megtiszteltetés, mivel a ZF-nek nemigen oktat független javítókat, pláne nem Németországon kívül. Az ország közel 50 automata váltós szakembere nagy figyelemmel hallgatta a tréner előadását, szakmai intelmeit, de gyakran csapott át az előadás interaktív beszélgetéssé, ugyanis a javítók is megosztották tapasztalataikat a gyári oktatóval, illetve bátran kérdeztek, saját tapasztalataik alapján. A program a tervezettnél kicsit tovább is tartott, de a szakemberek elégedetten távoztak, hiszen olyan hasznos információk birtokába kerültek, melyek a későbbiekben megkönnyítik, felgyorsítják és minőségivé teszik munkájukat.

A SZEMINÁRIUM CÉLJA

Az automata váltók* technikája, akárcsak a járművek többi egységei, nagy változásokon mentek át az utóbbi két évtizedben, ráadásul az ezredforduló környékén gyártott modellek futásteljesítménye nagyrészt elérte azt az értéket, amikor nagyobb figyelmet kell fordítani a karbantartásra és a szervizre, egyre több probléma kerül felszínre, így ez a modern technika is már kopogtat javítási igénnyel a műhelyajtókon. A szeminárium célja segíteni a szerelőket, megismertetni a modern váltótechnikát, az előttük álló feladatokat, hogy ne „sötétben kelljen tapogatózniuk”, vagy saját hibáikból kelljen tanulniuk a váltókkal való első találkozások alkalmával.

A szeminárium szervezője, a Laczkó és Társa Bt. 1989-ben bővítette tevékenységi körét az automata váltók javításával, majd később az automataváltó-alkatrészek értékesítésével, konverterek tisztításával, javításával. A holland Automatic Choise Europe BV disztribútoraként az alkatrész-értékesítés raktárról vagy megrendelésre történik. Az interneten elérhető alkatrészkatalógusuk az automata váltók szinte teljes körét lefedi. Mint mondják, az alkatrész mellé szakmai ismeretet is tudnak adnak, mivel megfelelő háttér­anyaggal és javítási információkkal rendelkeznek. Megrendeléskor 1–5 munkanap alatt vállalják az alkatrész beszerzését. Szakmai elhivatottságukat jól mutatja a szeminárium szervezése és lebonyolítása.


A reggeli regisztrációt követően 9 órakor kezdte előadását Markus Hofman ➊, a ZF műszaki oktatója, aki már 20 éve dolgozik a vállalatnál, a gyári felújított, vagy manapság divatosan szólva újragyártott („remanufactured”) sebességváltók részlegén kezdte pályafutását, így a hibafeltárás és javítás területén nagy tapasztalattal rendelkezik. Hofman úr jól ismert szakember Európa-szerte, néhány képpel felidézzük, amint a frankfurti Automechanika kiállítás ZF-standján a váltójavítás rejtelmeibe vezeti be az érdeklődőket ➋.


A ZF AUTOMATA VÁLTÓI

A ZF idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját, akkor kezdtek váltókkal foglalkozni, amikor a Zeppelin léghajóhoz terveztek váltóművet, mivel akkor még nem volt beszállító ahhoz az egységhez. Jelenleg 3 gyártóegységben készítenek automata váltókat személyautókhoz:

– Saarbrücken (Németország),

– Shanghai (Kína),

– Grey Court (USA).


2013-ban összesen 2,4 millió automata váltót gyártottak, ebből több mint 2 milliót Németországban, ahol a 6 és 8 sebességes váltókat szerelik.

Az egyesült államokbeli gyárban a 8 és 9 sebességes váltókat készítik. 2015-ben, a három gyárukban összesen több mint 1 millió váltó gyártását tervezik.

A ZF váltóinak elnevezése főbb műszaki jellemzőik alapján egyértelmű, ahogy egy váltóegység főcsoport, a ➌ ábrának megfelelő jelölésekkel, azonosítható. A fokozatok száma jelenleg 3, 5, 6, 8 és 9 lehet. A „HP” a hidrodinamikus egységgel szerelt bolygóműves váltókialakításra utal. Léteznek „P” típusú váltók is, melyeket a hibrid járművekbe szerelnek, ahol a hidrodinamikus elemet egy elektromotor váltja fel. A különböző tervezési méretek különböző maximális átvihető nyomatékot jelentenek. A tengelykapcsolók és a bolygókerekek számában, valamint a működési nyomásban különböznek.

A ZF AUTOMATA VÁLTÓK KÍNÁLATA

A ’70-es években a 3 sebességes váltókkal kezdődött a sorozat, majd a ’80-as években tüzelőanyagfogyasztás-csökkentési megfontolásokból 4 sebességesre módosították. 1983-ban a mechanikai vezérlésről elektronikus vezérlésre álltak át. Az új vezérlés a BMW 7-es szériában debütált. A ’90-es években jelentek meg az 5 fokozatú kialakítások. Az előadás fő témáját adó 6 fokozatú váltók a 2000-es években jelentek meg, szintén BMW-ben kezdték alkalmazni őket. Ahogy nőtt az igény a fogyasztás csökkentésére további fokozatok kerültek beépítésre a teljes áttétel növelése érdekében. A 6 sebességes váltókat 8 fokozatú, majd 9 fokozatúak követték. Az előadás részletesen kitért ezen modellek sajátosságaira és javítási problémáira is.

A 6HP SZÉRIA ELSŐ GENERÁCIÓJA

A 6 fokozatú váltót ➍ nagy szériában gyártják/gyártották, ezért a váltójavítók nagy eséllyel találkoznak velük a mindennapi munkájuk során. Markus Hofman részletesen bemutatta a váltó egységeit, majd kitért a gyakori meghibásodások okaira, ellenőrizhetőségeire és javítási módszereikre. Például az olajszivattyú szerelésénél különböző színű fogaskerekek fordulnak elő, ezek párosítását emelte ki, valamint a leggyakoribb hibák esetén kiolvasható hibakódokat is ismertette. Felhívta a figyelmet, hogy akárcsak a többi alkatrész esetén, a váltónál sem kell mindent elhinni, amit a hibakódok mondanak, de jó alapot szolgáltatnak a hibafeltáráshoz. Például, ha egy adott fokozatba való kapcsolást észlel hibásnak az elektronika, akkor annak a fokozatnak a kapcsolását létrehozó kuplung vagy fék körül érdemes a hibát keresni. A nyomásszabályzó szelepek és kuplungok kapcsolatának ismerete nagyban megkönnyíti a diagnosztikát.


Ennél a váltónál gyakori hiba a csapágyak kopása, ezért a tanfolyam résztvevői megkapták a csapágyakon mérhető méretek tűréshatárait, amely felett/alatt a csapágy cserére szorul.

A szerelésnél külön fejezetet kapott az elektronikus egység, amely 1 egységet képez a vezérlő modullal a rázkódás elleni védelem érdekében. A csatlakozó széthúzásánál ügyelni kell arra, hogy ne legyünk elektrosztatikusan feltöltve, ugyanis, ha ilyenkor véletlenül a pinekhez érünk, és azon keresztül vezetjük el a töltéseket, akkor nagy valószínűséggel tönkretesszük az egységet, ami a váltó egyik legdrágább eleme, és csak egyben szerezhető be. Az is előfordulhat, hogy a vezérlő abban a pillanatban tönkremegy, amikor megérintjük a pineket a feltöltött kezünkkel, de az is lehet, hogy látens hibát idézünk vele elő úgy, hogy a javítást követő időszakban, a meleg hatására egyszer csak összeér két szál, vagy egy elszakad, és a vezérlő elromlik. A legbiztosabb védelem az, ha ESD-cipőt használunk, és olyan talajon szerelünk, ami képes a töltéseket elvezetni, de azzal is javíthatjuk a művelet biztonságát, hogy amint lekerült a kábelköteg csatlakozója, műanyag dugóval látjuk el a vezérlő csatlakozóját. A vezérlő mozgatásakor ügyeljünk arra, hogy a biztosító fülét lenyomjuk, lehetőleg minél kisebb mértékben lógjon ki a vezérlő felületétől, hogy elkerüljük a sérülését.

Az automata váltós járműveket váltóhiba esetén csak a parkolózár oldása után lehet tolni, ugyanis, ha áramtalanítva van vagy tönkrement az elektronika, akkor a parkolózár automatikusan bekapcsol. A 6HP család esetén egy bowdenes vészkioldóval tehetjük mozgathatóvá a járművet.

A 6HP SZÉRIA 2. GENERÁCIÓJA

Az első generációhoz képest a következő 6 fokozatú váltók kisebb tömeggel, ugyanakkor nagyobb terhelhetőséggel bírnak. Alkatrészcsoportját „terítéken” a címkép mutatja. Megváltoztatták a csillapítási rendszert, és a vezérlőegység működését is továbbfejlesztették. A kisebb lökettérfogatú, kevesebb hengerszámú motorok nagyobb vibrációja miatt volt szükség a hatékonyabb torziós lengéscsillapításra. A fejlesztőknek 200 ms alá sikerült vinni a kapcsolási időt, ami az észlelhetőség határát jelenti, vagyis a járművezető a 2. generációnál már nem érzi a kapcsolásokat. A wandler-kuplungot a lehető legkisebb fordulatszámon összezárják, hogy a szivattyú és a turbina közötti fordulatszám minél gyorsabban megegyezzen, így csökkentve a kis hatásfokú hidraulikus erőátvitel időtartamát. A változtatásoknak köszönhetően 3–6%-os tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést realizáltak az első generációhoz képest.

A 8HP SZÉRIA 1. GENERÁCIÓJA



A 8 sebességes automata váltót ➎, ➏ 2004–2005-ben kezdték fejleszteni, majd 2009-ben kezdődött a sorozatgyártása. A 2. generációs 6 sebességes váltóhoz képest további 6%-os tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést szerettek volna elérni az új modellel, miközben a kapcsolóelemek száma nem növekszik. Egy 4 bolygóműves kialakítást készítettek ennek megfelelően, melynek a teljes áttételi aránya nagyobb mint elődeié, a veszteségek minimalizálása érdekében egy fokozatnál 3 aktív és 2 nyitott súrlódó kapcsolat található benne és terhelésfüggő a kenési rendszere, melynek olajszállítását egy forgólapátos szivattyú látja el, amit lánchajtás köt össze a behajtótengellyel ➐.

A 8 fokozatú váltócsalád elérhető Micro-, Mild- és Full-hibrid változatban is. A Full-hibrid változat elektromos olajszivattyút kapott, ugyanis van olyan üzemállapot, amikor csak a villanymotor működik a járműben. Ebbe a változatba nem szereltek konvertert.

A parkoló kapcsolási pozíció a 8HP család esetében csak az első generáció esetén oldható vészesetben. Ebben is eltérnek a különböző gyártók. Ha váltóelektronika-hiba esetén tolni szeretnénk a járművet, akkor a ➑ vagy a ➒ ábrán látható módon tudjuk oldani a zárat. A legújabb modellek esetén erre már nincs lehetőség. Ha menet közben hibásodik meg az elektronika, akkor a mechanikus kapcsolójú kiadásokban a 6. előremeneti fokozat és a hátrameneti fokozat működik, míg elektronikus kapcsolás esetén csak a 6. előremeneti fokozat működik, és gyújtáslevétel után az autó nem indul el, ezért, ha ilyen történik, akkor érdemes a szervizig vagy hazáig vezetni az autót, erre mindenképp hívjuk fel ügyfeleink figyelmét.


Bizonyos alkatrészek meghibásodása esetén az elektronikus vészüzem lép életbe, ami csak a hibás alkatrész által kapcsolt fokozatokat ugorja át működés közben, miközben a műszerfalon figyelmezteti a járművezetőt a problémáról.

9HP, A LEGÚJABB FEJLESZTÉS

A 9HP családi váltókban ➓ saját gyártású vezérlő található, melynek mérete majdnem fele a 8-as sorozaténak. Ezt a típust már részletesen bemutattuk az Autótechnika 2013/12-es számában, ahol a 9 fokozatú hidromechanikus váltókat vettük górcső alá. Egyelőre a Range Rover Evoque modellbe szerelik keresztmotoros beépítéssel. A legnagyobb újdonsága a körmös tengelykapcsoló, amely kisebb vesztesége miatt váltotta le a súrlódó fékek/tengelykapcsolók egy részét.

OLAJKÉRDÉS

Olaj tekintetében az első felmerülő kérdés a megfelelő olajtípus kiválasztása. Ehhez a zf.com honlapon lehet tájékoztatást találni. Az 1. táblázatban összefoglaltuk a ZF váltók olajigényét.

Dexron (piros): 3HP

Lifeguard fluid 5 (narancssárga): 4HP20, 5HP18, 5HP19, 5HP24, 5HP30

Lifeguard fluid 6 (sárga): 6HP19, 6HP19C (kivéve Audi Q7), 6HP19A 6HP/21/26/28 +X, 6HP25A61 (kivéve Audi W12), 6HP28A61, 6HP32+X, 6HP32A

Lifeguard fluid 6+ (kék): a gyárilag Lifeguard fluid 6+ olajjal töltött váltókba Lifeguard fluid 8 (zöld) olajat kell tölteni, majd szoftverfrissítést kell végrehajtani (márkaszervizben)

Lifeguard fluid 8 (zöld): 6HP19A, 6HP19X (Audi Q7), 6HP26A61 (Audi W12), 6HP28AF, 8HP család, 9HP család.

A váltóolaj cseréjét a legtöbb gyártó nem írja elő, mégis a tapasztalatok szerint 90–120 ezer km-enként érdemes cserélni az olajat. Érezhető a váltási minőségben is az olaj életkora. Minden olajcsere után az adaptációs értékek nullázása szükséges. Szoftverfrissítést csak akkor kell végezni, ha más olajat ír elő a gyártó a cserekor, mint amivel legördült a gyártósorról.

SZELEPTISZTÍTÁS

Az egyik szünetben megnézhettük egy magyar gyártmányú jelgenerátor és egy ultrahangos tisztító együttműködését a szabályozó szelep tisztításában ⓫. Az eredmény szemmel látható volt. Már kis idő múlva zavarossá vált a víz, ahogy a szennyeződés távozott a szelepből.

JÖVŐ

Érintően szó esett a legmodernebbekről, melyek még nem fordultak meg a független javítóknál, így például a 8-as sorozat konverter nélküli 8P70H full-hibrid (Vollhybridgetriebe) változatáról ⓬. A ZF műszaki oktatója nem volt bőbeszédű azzal kapcsolatban, hogy a ZF tervezi-e 10 vagy esetleg többfokozatú automata váltók bevezetését, de annyit elárult, hogy szerinte inkább a teljes áttétel további növelése és a veszteségek csökkentése az elsődleges fejlesztési irány a cégnél.

A szeminárium kiváló lehetőséget nyújtott a munkájuk iránt elhivatott javítók szakmai fejlődésére. Az előadás anyagát munkafüzetben is megkapták. Egy ilyen szakmai összejövetelnek a közösségépítő szerepe sem elhanyagolható. A szünetekben egymás között megbeszéltek egy-egy nehezebb esetet, nemcsak a modern, hanem a már veteránkorú váltók köréből is, jókat sztoriztak, miközben egymástól is tanultak.

 


* Az automatikus nyomatékváltók családjába tartozó hidromechanikus váltók, bolygóművekkel és hidrodinamikus nyomatékváltóval képezik a szeminárium témáját. A szakma ezeket automata váltóknak nevezi, a cikkben mi is ezt a közkeletű kifejezést használjuk. A hidrodinamikus nyomatékváltó egységet a szakma az angol megnevezés után konverternek hívja, néha a német nevét, a „Wandler”-t használják. A szakzsargontól most mi sem tértünk el.