APi digitális járműanalízis

Sokszor beszélünk róla, hogy a szervizhez miként lehet az ügyfelet még jobban hozzákötni, hogyan lehet megtartani, hogyan lehet meggyőzni egy-egy karbantartási művelet szükségességéről, alkatrész indokolt cseréjéről, miként lehet pontos képet adni az autó műszaki állapotáról.

Mind a szerviznek, mind az autó tulajdonosának érdeke a gépkocsi műszaki állapotának egyértelműsítése, érthetővé, egyben meggyőzővé tétele. A „hiszem, ha látom” meggyőzés mindig a legerősebb. A munkafelvételi folyamatok hatékonyságának növelése, a használtautó-kereskedelemben az autó állapotfelmérése, benne a karosszéria külső részleteinek bemutatása a vevőkapcsolatot erősíti.

A munkafelvétel – tudják ezt a szervizek – minden mozzanatában kulcsfontosságú. Az ügyfélnek ez a szervizkapcsolata. Szakértelmet és minden vonatkozásban profizmust kell sugallnia. Ülünk a munkafelvevővel szemben, az autó valahol a távolban van – régen meghaladott gyakorlat. A táblagépek világában minden adminisztrációt a helyszínen, az ügyféllel való beszélgetés közben végezzenek. A munkafelvevő látja az autó előéletét, az adatbázisa révén tud a típusról minden műszaki sajátosságot, ismeri a környezet jellegzetességeit, a típus gyengeségeit, gyakori hibáit.

A lipcsei cégközpontú APi – Automotive Process Institute GmbH – ennek a szakterületnek a művelője. Szervizhálózatokat – gyáriakat és franchise-ban dolgozókat –, használtautó-kereskedőket segít, hogy a fenti folyamatok műszakilag és üzletileg hatékonyak legyenek. A munkafelvételi és állapotfelmérési feladatokhoz természetesen mérőberendezéseket is fejleszt, de a dolog lényege az eljárásban, az adatkezelésben, az informatikában van. Digitális járműanalízisnek, vagy találóan gépjármű-kapcsolati menedzsmentnek nevezik rendszerüket, melyben nem a készülék hardvert értékesítik, hanem az eljárást, a szoftvert. Az APi figyelmünket azért is érdemelte ki, mert fejlesztő „agyközpontja” Budapesten van.

A munkafelvételnek, de a műszaki vizsgának is fontos eleme a gumiabroncs futófelület kopottságának a megállapítása. Az APi RPS Flex készüléke a kocsi átgurulása alatt (max. sebesség 7 km/h) szkenneli a futófelületet, az árokmélységet, és arról 2D keresztmetszeti képet alkot és kiértékeli. Előjelzést is ad, várhatóan mikor válik szükségessé a gumicsere. Mint azt a fotó hátterében a felirat mutatja, nem a készüléket adják el, hanem a tudást. A másik fejlesztés – a futómű érintésmentes mérésével kombinált – karosszéria-fényképezés. A gépkocsit a „multisensorarm” karokban lévő kamerákkal tökéletesen körbefényképezik olyan felbontásban, hogy a kis felületi hibák is – horpadások, karcok – jól látszanak. Ez elsősorban a használtautó-kereskedők számára hasznos, hiszen az autóról teljes körképet láthat az érdeklődő az internetes oldalakon.