Hella Gutmann-újdonságok
Szerkesztőségünk meghívást kapott július 18-ára, a második alkalommal megrendezett Hella Gutmann Innovation Eventre, ahol bemutatták a cég legújabb termékeit, különös tekintettel azokat, melyek az idei Automechanika kiállítástól kezdve már rendelhetőek lesznek. A bemutató előtt betekintést nyerhettünk az Ihringen-i gyárba és fejlesztési központba, valamint a gyártól alig 20 km-re fekvő Breisachban található TWS (Technikzentrum für Weiterbildung und Schulung) épületbe, ahol a diagnosztikai továbbképzéseket tartják. Az esti show-szerű előadások során több eszközt működés közben is megcsodálhattunk, majd kezünkbe is vehettük őket személyes kipróbálásra. Az este meglepetése Lucy D., a Hella Gutmann hirdetésekből ismerős hölgy színpadra lépése volt. A cikkünkben leírt újdonságok mellett vele is összefuthatnak a frankfurti Automechanika látogatói.
A németországi utunk első állomása a német–francia határon fekvő Ihringen volt, itt található ugyanis a Hella Gutmann gyár, ahol a diagnosztikai berendezéseket fejlesztik és gyártják, valamint itt válaszolnak az ügyfelek kérdéseire a cég technikusai a „call centerben”. A gyárban a nyákok gyártásán kívül a legtöbb folyamatot kézi szereléssel végzik, és minden eszközt tesztelnek a gyártás után. Amikor a gázelemzők gyártósorához értünk, éppen a kormányhivatal szakembere végezte el a kalibrálási és hitelesítési műveleteket az új gépeken. Egy másik teremben a nagy diagnosztikai állomásokat szerelték össze. Az épület felső szintjén működő „call centerben” nagy nyüzsgés volt ➊. 46 szakember ül a telefonoknál, minden márkának van legalább 1 szakértője, hogy a márkaspecifikus problémákat könnyen kezeljék. A székek mellett pedig ott sorakoznak a Gutmann műszerek, hogy kéznél legyenek a segítség során; így jobban megértik a probléma forrását és a magyarázás is könnyebb. A kérés beérkezésétől számítva általában 1–2 órán belül hívják vissza az ügyfeleket, egy eset rendezésére kb. 5–15 perc áll rendelkezésre, ami elég szokott lenni, hacsak nem kiugróan problémás az eset.
➊
Ezt az időt tartani kell, hiszen naponta 2000 igény merül fel, nagy részük Németországból, Ausztriából és Svájcból. Livio Mastrocola, a részleg vezetője elmondta: jövőre egy új épülettel bővül a telephely és több technikust fognak alkalmazni, mert a növekvő igények ezt követelik. Livio Mastrocola arról is beszélt, hogy kapcsolatuk a gyárakkal alapvetően baráti, a legnagyobb ellentét a márkaszervizekből történő szakemberelszívásból alakult ki, ugyanis mindegyik technikus a környékbeli márkaszervizekből került a központba. A gyárlátogatás végén a fejlesztési részleghez volt alkalmunk betekinteni. Ralph Kolberg, a fejlesztők vezetője bemutatta a diagnosztikai eszközök adatbázisának és a járművekkel történő kommunikáció felállításának menetét. Kitért azokra az elemzésekre is, amelyek alapján eldöntik a részleg vezetői, mely járművekhez, milyen sorrendben és milyen funkciókkal készüljenek a szoftverek. Minden 6–7. hónapban végeznek teljes szoftverfrissítést a 30 embert foglalkoztató adatbázis-kezelő részleg hathatós munkájával. Itt láthattuk először az esti bemutató egyik újdonságát is, a kamerás és radaros vezetőtámogató rendszereket kalibráló berendezést, melyről előzetesen annyit mondott a fejlesztés vezetője, hogy a gyári 2–2,5 órás kalibrációval szemben az új géppel minden műhely képes lesz fél órán belül elvégezni a műveletet.
A Breisach-ban található TWS-központ ad otthont a Hella Gutmann oktatásainak, ahol a legkülönbözőbb típusú rendszerekkel ismerkedhetnek meg az ügyfelek. A 3 évvel korábbi bővítésnek köszönhetően már több mint 20 járművön és szimulátorokon történik a fejtágítás ➋. A „hallgatókat” el is tudják szállásolni, így a többnapos tanfolyamokat is házon belül tudják kezelni. Wilfried Meyer a körbevezetés során elmondta, hogy ez fontos része azon terveiknek, hogy a technikusok a tanórák után is együtt tudjanak maradni és szakmai kérdésekben értekezhessenek. „Ezért nincsenek tv-k a szobákban” – tette hozzá elmosolyodva. Majd újból útra keltünk, hogy Rustban megtekinthessük az új termékek premierjét.
➋ ➌
Az esti program az Europa Parkban került megrendezésre. A mintegy 600 vendég és munkatárs először Gutmann úr beszédét hallgatta meg. A névadó megköszönte kollégáinak a munkájukat és partnereinek a bizalmukat. Ezután kezdetét vette a 9 új termék bemutatása.
Az első csoport, bevezetőként a Hella Gutmann új LED-es műhelylámpáinak családja volt, amely 7 különböző formában lesz kapható ősztől.
A második eszköz az SLD-Tool (Smoke Leak Detector), azaz a szivárgásvizsgáló eszköz volt, amely füstgenerátorként működik, segítségével a kipufogó tömítettségét és az utastér szigetelésének állapotát lehet felmérni.
A harmadik bemutatásra kerülő műszer a hibrid és elektromos autók világában is helytálló, minden járműhöz használható akkumulátorteszter. A mega macs 66-tal Bluetooth-on keresztül tud kommunikálni, regisztrálhatók a járművek és a mérési eredmények, így könnyen visszakereshetők a korábbi eredmények. A többi eszközzel ellentétben az akkuteszter már július óta elérhető a Hella Gutmann kínálatában.
➍
A SEG V fényszóróállító ➌ a legmodernebb technológiákkal rendelkező járművekhez is használható, alkalmas a kamera alapú LED-es, Mátrix LED-es, lézeres fényszórók beállítására is. Kamera alapon működik, a kijelzőjén mutatja az ideális és valós vetítési képet ➍, és segít az olvasófej helyes beállításában is. A márkaszervizeknek is megfelelő a pontossága, a mega macs 66-tal összekötve pedig diagnosztikai összeköttetésbe hozható a járművel, és az elektromos állítókkal rendelkező fényszórók automatikus állítását is képes elvégezni. A termék alkalmas lenne a mega macs nélkül is a járművel történő kommunikációra, de szoftveresen ez a funkció még nem elérhető. Az univerzális eszköz az Automechanikán már megtekinthető és kipróbálható lesz, azután pedig raktárról szállítja a Hella Gutmann.
A TPM-Tool, azaz a Tyre Pressure Management Tool a keréknyomás-ellenőrző rendszerek vizsgálatára, diagnosztizálására, szenzorok ellenőrzésére és programozására alkalmas. A technikai információk gyűjteménye tartalmaz kapcsolási rajzokat és javítási útmutatókat is.
➎
A CSC-Tool, vagyis a Camera and Sensor Calibration Tool ➎ a járművezetőt segítő asszisztensek, a kamerarendszerek és a radaros érzékelők kalibrálására szolgál. Ma már nem csak a felső kategóriás autók rendelkeznek az asszisztensrendszerekkel, így gyakrabban találkozhatunk a szervizekben kalibrálási problémákkal. Nemcsak a rendszer gyors szaporodása okozza az igény növekedését, hanem annak érzékenysége is, ugyanis nemcsak a szélvédő cseréjekor kell elvégezni a műveletet, hanem minden futóműállításkor. A kamerák ugyanis a hátsó futóműhöz vannak kalibrálva. A beállítás az alábbi műveleteket tartalmazza:
A kalibráló táblát az első tengelytől számítva, járműtől függően 1–1,8 m távolságra kell helyezni ➏. A tábla gyártónként változhat, ezért az könnyen cserélhető ahogy a ➌. ábra hátterében is látható. Jelenleg a VW-csoport és a Daimler járműveihez alkalmazható táblákat tartalmazza a CSC-Tool.
➏ ➐
Ha a távolságot beállítottuk, akkor a lézert tartalmazó, kerékre helyezhető elemeket a hátsó kerekekre kell tenni, hogy segítségükkel középre tudjuk állítani a táblát ➐. A tábla rögzítése után elkezdhető a kalibráció.
A CSC-Tool egyedülálló a piacon, a jelenleg elérhető 2 konszernen túl további márkák kalibrálása is elvégezhető lesz vele egy szoftverfrissítés és táblacsere után.
A mega macs család sem maradhatott le az eseményről. A mega macs PC a műhelyben található számítógépről képes üzemelni, vezeték nélkül kommunikál a járműre csatlakoztatott diag-
nosztikai eszközzel 50 m-es körzeten belül. Belépő vagy kiegészítő eszköznek ajánlja a gyártó. A mindentudó mega macs 66 is jelen volt, de az igazi szenzációt a mega macs 56 jelentette. Az 55-ös típust leváltó készülék tudása nem éri el a 66-ét, de gazdaságos megoldást kínál azoknak, akik kisebb befektetésben gondolkodnak.
A Gutmann gépekben lévő HGS Data adatbázis új adattípusokkal egészült ki, és a menürendszer is megváltozott a szoftverben. A szervizinformációk, javítási útmutatók, gyártói akciók (visszahívás, szoftverfrissítés stb.) kiegészültek a keréknyomás-ellenőrző –, a töltésvezérlő – és a dízelrendszerek információival. A Repair Plus a mega macs 66-hoz érhető el, az előfizetők a diagnosztika során folyamatosan információkat kapnak a HGS adatbázisából a mért paraméterek és a kiolvasott hibakódok alapján, hogy mi a legvalószínűbb hiba, és hogy lehet megoldani.
Kurt Gutmann cégalapító
A bemutató után a diagnosztikai eszközöket mindenki megtekinthette, kipróbálhatta. A Gutmann gépek mellett Hella-Nussbaum Husky klímatöltőket is kiállítottak, minden tartozékukkal együtt. Gyenes József, a Hella Hungária Kft. értékesítője részletes ismertetőt tartott az R1234yf közeggel dolgozó, teljesen automata klímagép működéséről és a menürendszeren is végigfutottunk. A Husky klímagépek egyre inkább a teljesen automatizált vizsgálatot és töltést részesítik előnyben: a 300-as modell automata, a 150-es félautomata berendezés, de mindkettő használható manuális üzemmódban is.
A kiállított Gutmann műszereket is kipróbáltuk, a legtöbbet csak demo módban, a fényszóróállítót viszont egy LED-es fényszóróval tudtuk tesztelni ➌. Aki szeretné kipróbálni a műszereket, legközelebb az Automechanikán teheti meg szeptember 16. és 20. között.