Hella Gutmann-újdonságok

Szerkesztőségünk meghívást kapott július 18-ára, a második alkalommal megrendezett Hella Gutmann Innovation Eventre, ahol bemutatták a cég legújabb termékeit, különös tekintettel azokat, melyek az idei Automechanika kiállítástól kezdve már rendelhetőek lesznek. A bemutató előtt betekintést nyerhettünk az Ihringen-i gyárba és fejlesztési központba, valamint a gyártól alig 20 km-re fekvő Breisachban található TWS (Technikzentrum für Weiterbildung und Schulung) épületbe, ahol a diagnosztikai továbbképzéseket tartják. Az esti show-szerű előadások során több eszközt működés közben is megcsodálhattunk, majd kezünkbe is vehettük őket személyes kipróbálásra. Az este meglepetése Lucy D., a Hella Gutmann hirdetésekből ismerős hölgy színpadra lépése volt. A cikkünkben leírt újdonságok mellett vele is összefuthatnak a frankfurti Automechanika látogatói.

A németországi utunk első állomása a német–francia határon fekvő Ihringen volt, itt található ugyanis a Hella Gutmann gyár, ahol a diagnosztikai berendezéseket fejlesztik és gyártják, valamint itt válaszolnak az ügyfelek kérdéseire a cég technikusai a „call centerben”. A gyárban a nyákok gyártásán kívül a legtöbb folyamatot kézi szereléssel végzik, és minden eszközt tesztelnek a gyártás után. Amikor a gázelemzők gyártósorához értünk, éppen a kormányhivatal szakembere végezte el a kalibrálási és hitelesítési műveleteket az új gépeken. Egy másik teremben a nagy diagnosztikai állomásokat szerelték össze. Az épület felső szintjén működő „call centerben” nagy nyüzsgés volt ➊. 46 szakember ül a telefonoknál, minden márkának van legalább 1 szakértője, hogy a márkaspecifikus problémákat könnyen kezeljék. A székek mellett pedig ott sorakoznak a Gutmann műszerek, hogy kéznél legyenek a segítség során; így jobban megértik a probléma forrását és a magyarázás is könnyebb. A kérés beérkezésétől számítva általában 1–2 órán belül hívják vissza az ügyfeleket, egy eset rendezésére kb. 5–15 perc áll rendelkezésre, ami elég szokott lenni, hacsak nem kiugróan problémás az eset.


Ezt az időt tartani kell, hiszen naponta 2000 igény merül fel, nagy részük Németországból, Ausztriából és Svájcból. Livio Mastrocola, a részleg vezetője elmondta: jövőre egy új épülettel bővül a telephely és több technikust fognak alkalmazni, mert a növekvő igények ezt követelik. Livio Mastrocola arról is beszélt, hogy kapcsolatuk a gyárakkal alapvetően baráti, a legnagyobb ellentét a márkaszervizekből történő szakemberelszívásból alakult ki, ugyanis mindegyik technikus a környékbeli márkaszervizekből került a központba. A gyárlátogatás végén a fejlesztési részleghez volt alkalmunk betekinteni. Ralph Kolberg, a fejlesztők vezetője bemutatta a diagnosztikai eszközök adatbázisának és a járművekkel történő kommunikáció felállításának menetét. Kitért azokra az elemzésekre is, amelyek alapján eldöntik a részleg vezetői, mely járművekhez, milyen sorrendben és milyen funkciókkal készüljenek a szoftverek. Minden 6–7. hónapban végeznek teljes szoftverfrissítést a 30 embert foglalkoztató adatbázis-kezelő részleg hathatós munkájával. Itt láthattuk először az esti bemutató egyik újdonságát is, a kamerás és radaros vezetőtámogató rendszereket kalibráló berendezést, melyről előzetesen annyit mondott a fejlesztés vezetője, hogy a gyári 2–2,5 órás kalibrációval szemben az új géppel minden műhely képes lesz fél órán belül elvégezni a műveletet.

A Breisach-ban található TWS-központ ad otthont a Hella Gutmann oktatásainak, ahol a legkülönbözőbb típusú rendszerekkel ismerkedhetnek meg az ügyfelek. A 3 évvel korábbi bővítésnek köszönhetően már több mint 20 járművön és szimulátorokon történik a fejtágítás ➋. A „hallgatókat” el is tudják szállásolni, így a többnapos tanfolyamokat is házon belül tudják kezelni. Wilfried Meyer a körbevezetés során elmondta, hogy ez fontos része azon terveiknek, hogy a technikusok a tanórák után is együtt tudjanak maradni és szakmai kérdésekben értekezhessenek. „Ezért nincsenek tv-k a szobákban” – tette hozzá elmosolyodva. Majd újból útra keltünk, hogy Rustban megtekinthessük az új termékek premierjét.


➋                                                                                                                                                                                            ➌

Az esti program az Europa Parkban került megrendezésre. A mintegy 600 vendég és munkatárs először Gutmann úr beszédét hallgatta meg. A névadó megköszönte kollégáinak a munkájukat és partnereinek a bizalmukat. Ezután kezdetét vette a 9 új termék bemutatása.

Az első csoport, bevezetőként a Hella Gutmann új LED-es műhelylámpáinak családja volt, amely 7 különböző formában lesz kapható ősztől.

A második eszköz az SLD-Tool (Smoke Leak Detector), azaz a szivárgásvizsgáló eszköz volt, amely füstgenerátorként működik, segítségével a kipufogó tömítettségét és az utastér szigetelésének állapotát lehet felmérni.

A harmadik bemutatásra kerülő műszer a hibrid és elektromos autók világában is helytálló, minden járműhöz használható akkumulátorteszter. A mega macs 66-tal Bluetooth-on keresztül tud kommunikálni, regisztrálhatók a járművek és a mérési eredmények, így könnyen visszakereshetők a korábbi eredmények. A többi eszközzel ellentétben az akkuteszter már július óta elérhető a Hella Gutmann kínálatában.


A SEG V fényszóróállító ➌ a legmodernebb technológiákkal rendelkező járművekhez is használható, alkalmas a kamera alapú LED-es, Mátrix LED-es, lézeres fényszórók beállítására is. Kamera alapon működik, a kijelzőjén mutatja az ideális és valós vetítési képet ➍, és segít az olvasófej helyes beállításában is. A márkaszervizeknek is megfelelő a pontossága, a mega macs 66-tal összekötve pedig diagnosztikai összeköttetésbe hozható a járművel, és az elektromos állítókkal rendelkező fényszórók automatikus állítását is képes elvégezni. A termék alkalmas lenne a mega macs nélkül is a járművel történő kommunikációra, de szoftveresen ez a funkció még nem elérhető. Az univerzális eszköz az Automechanikán már megtekinthető és kipróbálható lesz, azután pedig raktárról szállítja a Hella Gutmann.

A TPM-Tool, azaz a Tyre Pressure Management Tool a keréknyomás-ellenőrző rendszerek vizsgálatára, diagnosztizálására, szenzorok ellenőrzésére és programozására alkalmas. A technikai információk gyűjteménye tartalmaz kapcsolási rajzokat és javítási útmutatókat is.


A CSC-Tool, vagyis a Camera and Sensor Calibration Tool ➎ a járművezetőt segítő asszisztensek, a kamerarendszerek és a radaros érzékelők kalibrálására szolgál. Ma már nem csak a felső kategóriás autók rendelkeznek az asszisztensrendszerekkel, így gyakrabban találkozhatunk a szervizekben kalibrálási problémákkal. Nemcsak a rendszer gyors szaporodása okozza az igény növekedését, hanem annak érzékenysége is, ugyanis nemcsak a szélvédő cseréjekor kell elvégezni a műveletet, hanem minden futóműállításkor. A kamerák ugyanis a hátsó futóműhöz vannak kalibrálva. A beállítás az alábbi műveleteket tartalmazza:

A kalibráló táblát az első tengelytől számítva, járműtől függően 1–1,8 m távolságra kell helyezni ➏. A tábla gyártónként változhat, ezért az könnyen cserélhető ahogy a ➌. ábra hátterében is látható. Jelenleg a VW-csoport és a Daimler járműveihez alkalmazható táblákat tartalmazza a CSC-Tool.


➏                                                                                                                                               ➐

Ha a távolságot beállítottuk, akkor a lézert tartalmazó, kerékre helyezhető elemeket a hátsó kerekekre kell tenni, hogy segítségükkel középre tudjuk állítani a táblát ➐. A tábla rögzítése után elkezdhető a kalibráció.

A CSC-Tool egyedülálló a piacon, a jelenleg elérhető 2 konszernen túl további márkák kalibrálása is elvégezhető lesz vele egy szoftverfrissítés és táblacsere után.

A mega macs család sem maradhatott le az eseményről. A mega macs PC a műhelyben található számítógépről képes üzemelni, vezeték nélkül kommunikál a járműre csatlakoztatott diag-
nosztikai eszközzel 50 m-es körzeten belül. Belépő vagy kiegészítő eszköznek ajánlja a gyártó. A mindentudó mega macs 66 is jelen volt, de az igazi szenzációt a mega macs 56 jelentette. Az 55-ös típust leváltó készülék tudása nem éri el a 66-ét, de gazdaságos megoldást kínál azoknak, akik kisebb befektetésben gondolkodnak.

A Gutmann gépekben lévő HGS Data adatbázis új adattípusokkal egészült ki, és a menürendszer is megváltozott a szoftverben. A szervizinformációk, javítási útmutatók, gyártói akciók (visszahívás, szoftverfrissítés stb.) kiegészültek a keréknyomás-ellenőrző –, a töltésvezérlő – és a dízelrendszerek információival. A Repair Plus a mega macs 66-hoz érhető el, az előfizetők a diagnosztika során folyamatosan információkat kapnak a HGS adatbázisából a mért paraméterek és a kiolvasott hibakódok alapján, hogy mi a legvalószínűbb hiba, és hogy lehet megoldani.


Kurt Gutmann cégalapító

A bemutató után a diagnosztikai eszközöket mindenki megtekinthette, kipróbálhatta. A Gutmann gépek mellett Hella-Nussbaum Husky klímatöltőket is kiállítottak, minden tartozékukkal együtt. Gyenes József, a Hella Hungária Kft. értékesítője részletes ismertetőt tartott az R1234yf közeggel dolgozó, teljesen automata klímagép működéséről és a menürendszeren is végigfutottunk. A Husky klímagépek egyre inkább a teljesen automatizált vizsgálatot és töltést részesítik előnyben: a 300-as modell automata, a 150-es félautomata berendezés, de mindkettő használható manuális üzemmódban is.

A kiállított Gutmann műszereket is kipróbáltuk, a legtöbbet csak demo módban, a fényszóróállítót viszont egy LED-es fényszóróval tudtuk tesztelni ➌. Aki szeretné kipróbálni a műszereket, legközelebb az Automechanikán teheti meg szeptember 16. és 20. között.