AOTV 2014

A megmérettetés ma már az élet minden területén, a szakmai előrejutásban pedig fokozottan is az élet része. A fiataloknak, pályakezdőknek erre készülniük kell, a felkészülésnek pedig része a gyakorlás, első színtere az iskola. A vetélkedés, a versenyzés mindenkinek kihívás: a tanulóknak, a felkészítő tanároknak és az iskoláknak egyaránt. Erre szolgálnak a tanulmányi versenyek, köztük a kiemelt helyet elfoglaló Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny, az AOE és az Autótechnika folyóirat kiadójának, az XMEDITOR Kft.-nek a kezdeményezése.

Sok évvel ezelőtt az autószerelő és autóelektronikai műszerész szakmák (melyek a gyakorlatban ma már fuzionáltak) tanulói részére kiírt Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny (AOTV) célja az volt, hogy a fenntartóipar beszállítói és munkáltató műhelyei állítsanak feladatot és a mindenkori korszerű technika, mellyel már munkába állásuk után azonnal találkoznak, jelenjen meg a feladatsorokban. A haladó hagyományokat őrzik és viszik tovább a rendezők. A verseny csapatverseny, mely egyéni feladatmegoldásokkal és értékeléssel is kombinált. A csapatmunka nagyon fontos a műhelyek gyakorlati munkavégzésében, a csapatversennyel ezt kívánja a verseny is szimulálni.

A középdöntőnek kiváló helyszínt a Magyar Autóklub budapesti, budaörsi úti Klubcentruma adott, az Autóklub elnökségének hathatós támogatásával.

A 2014. évi AOTV középdöntőjének versenybizottsága:
Dr. Nagyszokolyai Iván elnök
Spindler Tibor társelnök
Bagi Mihály
Gátfalvi Csaba
Szalai László

A korábbi évek versenyszabályait követve, az internetes válogatóból idén is 8 csapat került a középdöntőbe. A középdöntő nyolc gyakorlati feladatának megoldására egyenként 30 perc állt rendelkezésre. A csapatok körforgása kis technikai szünetekkel így folyamatos lehetett.

A feladatok és a feladatot állító cégek („állomások”):

– Dízeldiagnosztika gépjárművön (Robert Bosch Kft.),

– Akkumulátorismeret és akkumulátorvizsgálatok (Forex Kft.),

– Autószerelési, erőátviteli feladatok (Autonet Import Magyarország Kft.),

– Common rail injektor javítás, beállítása (INTENT Hungária Kft.),

– Otto-motoros gépjármű motordiagnosztika (Magneti Marelli Checkstar – AutoMotive Consulting Szolgáltató Kft.),

– Klímarendszer-vizsgálat, karbantartás (Garagent Autó Teszt Hungary Kft.),

– Motoralkatrészek méretének meghatározása méréssel, alkatrészismeret (Fortuna Bt.),

– Gépjármű műszaki vizsga (Magyar Autóklub).

ÍZELÍTŐ A VERSENYFELADATOKBÓL

Az Autonet állomásán a LUK gyártmányú önbeálló kuplung (SAC) működése volt a fő téma. Annak bizonyítása után, hogy a versenyzők értik az SAC működését, szerelésének kritikus momentumait, a hivatalos technológiát értelmezve kellett elvégezni egy SAC kuplung beépítését egy modellbe, célszerszámok alkalmazásával. A feladat célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a beépítési technológiák fontosságára.

A Bosch állomásán KTS 570 rendszerteszterrel, gépkocsin kellett méréseket végezni. A feladatok között szerepelt a motorECU hibatároló kiolvasása a CR üzemi adatok kiolvasása, a légtömegmérő jelének elemzése, injektorszállítás-egyenlőtlenség feltárása, DPF koromtartalom megállapítása, IMA-kód-kiolvasás, AGR működés-ellenőrzés.

A Forex állomásán akkutesztet kellett kitölteni és méréseket végezni, nézzük ezeket a feladatokat.

Ellenőrizze a FOREX 12 V/420 A teszterrel, hogy az adott akku indításképes-e?

Mérje meg az adott akku kapacitását a rendelkezésre álló 30 perc alatt!

Számítsa ki, hogy a mért kapacitás hány százaléka az eredetinek!

A Fortuna állomásán motorikus alkatrész ismeretet és szerelési ismereteket, valamint méréstechnikát kért számon a versenyzőkön az állomásfőnök. Egy Renault 1,5dCi dugattyú átmérőjének mérése (mikrométerrel), gyűrűhoronymagasság-mérés tolómérővel, dugattyúcsap-méretellenőrzés. Új Mercedes OM 541/542 hengerhüvelybe beleillesztett dugattyúgyűrű hézagmérés. Gyűrűkiválasztás, szerelés célszerszámmal. Katalógusból alkatrész-azonosítás. Alkatrész-felismerés, jellegzetességeik ismertetése. Meghibásodott alkatrészek elemzése, a hibaokok feltárása.

A Garagent állomásán az autóklíma elméletében és vizsgálatában, szervizműveleteiben kellett a versenyzőknek jártasságot felmutatni.

Egy mélyreható teszt megoldása után, a gyakorlati részben egy Renault Clio III 1.5dCi típusú autó klímarendszerén kellett néhány alapvető feladatot/ellenőrzést végrehajtani egy Texa Konfort 760 típusú klímakarbantartó készülék segítségével.

Az Intent állomásán a Bosch CR-rendszerek felépítésében, alkatrészismeretében, működésében és diagnosztikájában kellett a versenyzőknek tudásukat bizonyítani. Ezt követte az injektorszerelés és kimérés professzionális feladatainak elvégzése, így például a golyóemelkedés mérése, az elektromágnes légrésének mérése, a tüzelőanyag-mennyiség szabályzó elem mérése, a nyitónyomás-szabályzó alátét mérése.

Az Autóklub vizsgasorán kérte számon műszaki vizsga fék és lengéscsillapító vizsgálati kérdésekben a tanulók tudását.

A Magneti Marelli állomáson a Checkstar franchise-hálózatban használt motordiagnosztikai műszerrel kellett a vizsgálati autóba „bevitt” hibákat megtalálni.

A KÖZÉPDÖNTŐ VÉGEREDMÉNYE

A verseny része volt az Autóklub történetét, jelen szolgáltatásait tartalmazó kvíz. Az Autóklub a legjobb első három egyéni megfejtőt külön jutalmazta.

1. helyezett Kántor Gábor

2. helyezett Linkecs Dávid

3. helyezett Nagyfejeő Benjamin

A csapatok állomásonként kaptak pontot, és a végeredménybe az Autóklub-kvíz eredménye is beleszámított. Az elérhető összpontszám: 443 pont. 
A verseny középdöntőjének végeredményét táblázatba foglaltuk.

Az első helyezett csapat 85,9%-osan teljesített, a második 79,9%-ot, míg a harmadik 75,9%-ot ért el. Az egyáltalán nem könnyű követelmények ismeretében ezek kiemelkedően jó eredmények. A 8. helyezett is túllépte a 62%-ot.

A rendezők és támogatók nevében gratulálunk mindegyik csapatnak, a felkészítő tanároknak és a nevező iskoláknak!

A versenybizottság ezúton is kéri a versenyen részt vevő csapatok iskoláinak igazgatóit, hogy részesítse külön elismerésben a szakma kiváló tanulóit és természetesen méltassa a felkészítő tanárok nagy munkáját!

Minden résztvevő ajándékot kapott az Autonet, Bosch, Fortuna, GE (General Electric), IHR, Total, XMEDITOR cégektől és az Autóklubtól.

A 4. és 5. helyezett csapatok ezen felül még ajándékot vehettek át az SKF-től. A Magneti Marelli az állomásán legjobban teljesítő csapatnak (végeredmény szerinti 5. helyezettnek), az iskolának és a versenyzőknek adott külön ajándékot, az Autonet pedig az állomásán legjobban teljesítő „savariás” tanulót részesítette tárgyjutalomban. Az Autóklub az első helyezett csapat tagjainak ifjúsági Autóklub-tagságot ajánlott fel.


Az első helyezett csapat

A felkészítő tanárokat is – apró figyelmesség szintjén – jutalmazták a rendezők.

A FOLYTATÁS

Az AOTV 2014 döntőjébe a középdöntő első három helyezett csapata kerül. A döntőre 2014. április 29-én kerül sor Budapesten, a Porsche Hungaria központi telephelyén, oktatási központjában. A döntő eseményeiről, eredményéről az Autótechnika 2014/5. számában jelenik meg a beszámoló.


Továbbra sem érthető számomra az (sokan vagyunk ezzel így), hogy az autós szakmák miért nem kerülnek át minisztériumi felügyelet alól kamarai, tehát (áttételesen) munkáltatói felügyelet alá. Ismert, hogy számos kézműves szakma már évek óta kamarai irányítás alatt áll. A minisztériumnak – ezt mutatja a mai helyzet, és ez az állapot sajnos már évekre nyúlik vissza – nincs kapacitása ezt érdemben gondozni. Arra, hogy az autós szakmák képzés-irányítására ma nélkülözhetetlen féltő figyelem és szakmaiság irányulhasson – úgy látom –, esélye sincs a minisztériumi világnak. Érzik, hogy nincs ez rendben így, erőlködésnek tűnő megoldásaik rossz félmegoldások. Vajon már megint a politikai akarat hiányáról van szó vagy csak a „nagyoknak” ez sokadrangú kérdés, melyre kellő figyelem nem jut? Az állami tanulmányi versenyek belterjesek: az iskolai világ méri meg önmagát, az ítészek nincsenek benne a mai gazdasági életben, a „vevői” körben. A versenyek megrendezése ma nagy problémát jelent, minden az utolsó pillanatra marad. Az állami versenyek helyezettjei nem jutnak ki a világversenyekre, míg mások, a kamarai rendszerbe tartozó szakmák versenyzői igen. 2013-ban az autós szakmák állami versenye is elmaradt. Meddig megy még a huza-vona? Miközben évfolyamok mennek ki úgy, hogy lehetőséget vettek el tőlük. (NSzI)