Az Év Toyota Technikusa - 2013

A Toyota Motor Hungary Kft. kiemelkedően fontosnak tartja a vevőszolgálati munka magas szinten tartását, ennek részét képezi a márkaszervizekben dolgozók folyamatos képzése mellett az 1998 óta minden évben megrendezett szakmai verseny. Alkalmazva a Toyota Motor Europe 3 éves rotációját (minden évben más-más szakmacsoport versenyez: technikusok, munkafelvevők, lakatosok-fényezők váltják egymást), idén került újból sor a technikus szakmacsoportra, 1998 óta a hatodik alkalommal. Az idei döntőben 8, különböző márkaszervizekből érkezett versenyző indult el a címért, közülük hárman már rutinos versenyzőnek számítanak, mert a 2010-es verseny döntőjébe is bejutottak.

 

 

Az idei verseny célját az alábbiakban fogalmazták meg: „A Toyota karrier filozófiájának szemléltetése a legjobb Technikusok felfedezése és tisztelete által. Olyan feladatokkal, melyek által átfogó képet kaphatunk a legjobb Technikusok GTS (a Toyota diagnosztikai készüléke) és TD3 (a Toyota műszaki és javítási információs rendszere) tudásáról és ennek használatáról.”

Az idei „Év Toyota Technikusa” szakmai verseny 21 résztvevővel és egy írásos teszt kitöltésével kezdődött október elején. A versenyzőknek 50, különböző területekről összeválogatott kérdésre kellett választ adniuk. A kérdések a Toyota Technikusképzés (TEAM21) tananyagából kerültek kiválasztásra. Az eredmények alapján a legjobb nyolc versenyző került be a döntőbe.

A verseny döntőjét október 18-án tartották a Toyota Motor Hungary Kft. oktatóközpontjában. A versenyzőknek 6 állomáson kellett számot adniuk gyakorlati és diagnosztikai tudásukról. Az állomásokon a Fáy András Közlekedésgépészeti és Műszaki Szakközépiskola (a TOYOTA partneriskolája a T-TEP programban) 2 tanára (Huszti Tibor és Kasuba György) és a Toyota Motor Hungary Kft. vevőszolgálati kollégái (Banos Szabolcs, Kálmán Norbert, Ludas Gábor, Orosz Norbert, Töltési Zoltán, Vincze 
Krisztián) zsűrizték a versenyzőket.

 

Versenyfeladatok

1. Állomás 
Karbantartás (munkaidő 55 perc)

Ezen az állomáson a versenyzőknek egy 15 ezer km-es karbantartást kellett elvégezni a Toyota Auris 1,4 D-4D (NDE180) modellen. A karbantartás elvégzése mellett a feladat része volt pár rejtett hiba (pl. rossz belső világítás, kilazult kipufogó hővédőlemez rögzítés, sérült hátsó fékbetét, elromlott kürt) megtalálása és jelzése a munkafelvevő szerepét ideiglenesen betöltő zsűritag felé.

 

2. Állomás
Motordiagnosztika (55 perc)

A versenyzők ezen az állomáson egy olyan munkalapot kaptak, mely egy Toyota Verso modell 2,0 D-4D motorjának (1AD-FTV) teljesítményproblémáját tartalmazta. A feladat során a versenyzőknek lehetőségük volt tesztvezetéssel megbizonyosodni az ügyfél által tapasztaltakról, felvételt készíteni a diagnosztikai készülékkel, és elemezni azt. A probléma kiváltó oka a MAP-szenzor vákuumcsövének hibája volt. A feladat eredményes megoldásához ECD-tudás és GTS–TD3 használatában elmélyült diagnosztikai ismeretek kellettek.

 

3. Állomás
Karosszériaelektronika 1 (25 perc)

Ebben a feladatban a Smart Entry and Start (kulcs nélküli nyitás és indítás) rendszerrel kapcsolatos hibával kellett a versenyzőknek megküzdeni. A feladatot nehezítette, hogy ez a funkció az ügyfelek által is kikapcsolható a Touch&Go multimédiás készüléken keresztül, melyet a feladat készítői is megtettek. Ezt fel kellett ismerni, visszakapcsolni, majd a diagnosztikai készülékkel ellenőrizni a rendszert, és megtalálni a lecsatlakoztatott vezérlőegység-hibát.

 

4. Állomás
Karosszériaelektronika 2 (25 perc)

Napjainkban egyre több funkcióval rendelkező multimédiás és navigációs készülékek kerülnek beépítésre a Toyota-modellekbe, így elengedhetetlenek az ismeretek és a diagnosztizálási képességek ezen a területen a márkaszervizekben az esetlegesen felmerülő kérdések, problémák megfelelő kezeléséhez. Ebben a feladatban egy szakadást szimuláltak a kihangosító mikrofon áramkörében, mely lehetetlenné tette a kétoldalú kommunikációt a kihangosítón keresztül. A versenyzőknek meg kellett vizsgálniuk a problémát, hibakódot olvasni, és a javítási útmutató alapján eljutni a probléma kiváltó okáig.

 

5. Állomás
Hibrid (25 perc)

Ebben a feladatban arra kérték a versenyzőket, hogy vezessék a Prius Plug-in modellt B-fokozatban (motorféküzem), engedjék el a gázpedált 50 km/h-nál, és készítsenek felvételt a diagnosztikai készülék segítségével a hajtómű azon működési értékeiről, melyek alapján felrajzolható a bolygóművek működését jellemző nomográf. Továbbá a felrajzolt nomográf alapján el kellett magyarázni a hajtómű működését.

 

6. Állomás
Alváz / futómű (25 perc)

Ezen az állomáson egy Land Cruiser V8 modellel találkoztak a versenyzők, melyen a karosszéria magassága eltérő volt a bal és a jobb oldalon. Ez a modell a KDSS, kinetikus-dinamikus rendszerrel van felszerelve, és mivel ritkán találkoznak a technikusok ezzel a rendszerrel, első körben az volt a feladatuk, hogy térképezzék fel a rendszert, magyarázzák el a működését, majd ismertessék, hogy hogyan hárítanák el a fennálló magasságkülönbség problémát.

A verseny első, második és harmadik helyezettje, sorrendben 150, 100 és 50 ezer Ft értékű vásárlási utalványt kaptak. Az Év Toyota Technikusa, Kovács Attila, részt vehet a jövő évi Nemzetközi Bajnoktalálkozón, melyet Japánban rendeznek.