Az ALTRace házhoz jött
Már csak azért sem maradhat ki lapunkból a győri ARTRace versenyről szóló beszámoló, mert a városi futamok szerkesztőségi irodánk tőszomszédságában, az Xmeditor székház mellett zajlottak le. Mégsem ez az igazi indok. Fiatalok és fiatal aggyal gondolkozó technikaszerelmesek – megszállottak – mozgalma az ARTRace (az alternativ race, alternatív verseny), azoké, akik a járműhajtás jövőjének alakítói akarnak lenni, ott akarnak lenni a nagy váltás bölcsőjénél.
A világon egyre nagyobb gondot jelent, hogy a fosszilis energiakészleteink fogyóban vannak. A jövő az alternatív forrásoké, illetve az ezt felhasználó és éppen most kialakulóban levő technikai újdonságoké. Az emberiség kimeríti a rendelkezésére álló természeti erőforrásokat, miközben fokozódó mértékben szennyezi környezetét. A megoldáshoz, a járművek erőforrásváltásához hosszú út vezet. Ehhez nagy lépéssel járulhatnak hozzá a versenysportban kifejlesztett technológiai újítások.
A verseny lehetőséget nyújt a résztvevőknek arra, hogy innovatív ötleteiket megvalósíthassák és egy környezetbarát versenyzési formát honosítsanak meg hazánkban. Ezzel is példát mutatva a szurkolóknak egyfelől a környezettudatos életvitelre, valamint arra, hogy a dinamikát és a gyorsaságot nem kizárólag a szénhidrogén-hajtású erőforrásokkal érhetünk el.
2013. május 1-jén Győrött többéves hagyomány folytatásaként, ismét környezetbarát járműcsodák vették birtokba a Nádor aluljáró környékét. A 45 alternatív hajtású jármű versengése kuriózum a hazai technikai sportvilágban. Nyolcadik éve ad otthont a kisalföldi megyeszékhely a jövő energiaforrásait kutató, saját találmányaikat felvonultató csapatok versenyének. Míg a sűrített levegővel, elektromos árammal, napenergiával, hidrogénnel hajtott két-, három- és négykerekű járművek érmekért, kupákért küzdenek egymással, a rendezők szándéka szerint az emberek – talán a társadalom – figyelmét is felhívják arra, hogy közeleg a technikai rendszerváltás a járműiparban.
A benzin, gázolaj egyre drágább, egyre kevesebb van belőle, miközben továbbra is mindenki közlekedni akar. Az alternatív mobilitás témája szinte minden országban nemzetstratégiai témává nőtte ki magát. A kreatív győri fiatalok által start-up vállalkozásként elindított verseny az elmúlt években Széchenyi Futam néven vált ismertté, az eddigi tapasztalatok és sikerek nyomán azonban nemzetközi megmérettetéssé nőtte ki magát, így a név is megváltozott. Az ALTRace Győr versenyszámain idén rajthoz állt gyakorlatilag valamennyi hazai műszaki felsőoktatási intézmény képviselője is. A versenyt a sokféleség jellemezte, ez tükrözi is azt, hogy a jövőben várhatóan a járművek erőforrása is sokféle lesz.
A helyszín a már megszokott, kis túlzással Monaco hangulatát idéző Nádor aluljáró és környéke, amelyet Győr város vezetése bocsátott a szervezők rendelkezésére. Az AUDI Hungaria Motor Kft. idén arany fokozatú szponzorként támogatta a futamot, sőt a négykarikás autógyár egy Spirit különdíjat is felajánlott. A verseny fővédnöke Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára.
Petis László versenyigazgató bízik benne, hogy a verseny túlmutat önmagán, és a győri aszfalton felvonultatott technológiák közül minél több ötlet megjelenhet a jövő járműveiben. Az itt bemutatkozó saját fejlesztésű alternatív hajtású járművek szinte biztosan a koncepció szintjén maradnak, ám aki részt vesz a versenyen, olyan tapasztalatokat szerez a jármű megtervezése, megépítése és versenyeztetése során, ami meghatározza mind a szakma jövőjét, mind pedig az egyén életútját.
A villamos járműhajtás fejlesztéssel foglalkozó Willisits Mérnökiroda – a hazai elektromos hajtású gokartversenyzés megalapítója és apostola – minden korosztálynak, kisgyerekeknek is hozott és indított e-kartokat a versenyen. Villamos hajtásra átalakított autóikból is láthattunk néhány szép konstrukciós megoldást.
Az ALTRace Győr technikai újdonságaként – a szervező ALTmob Kft. és az S&T Consulting Hungary Kft. együttműködésének köszönhetően – az S&T díjmentes CREO szoftvert, támogatást és oktatást nyújt a versenyen induló, oktatási intézmények által delegált csapatoknak. 2014-től a versenyen csak CREO szoftverrel készült járműmodellekkel lehet indulni.
Fényképeink a futam alternatív járműveinek technikai megoldásaiba engednek bepillantást.
Az ALTRace Győr után Debrecenbe megy, és reméljük, 2014-re ismét visszatér szülőföldjére.