Rövid szavas fényjelzések a környezettel való kommunikációhoz

A jövő járművében a jelen sofőrei már utasok lesznek. Az ajtó automatikus nyitása után, a jármű külön-külön azonosítja az utasokat infravörös LED-ekkel - írisz szkenneléssel vagy arcfelismeréssel. Miután beállította a személyes preferenciákat, például az ülés helyzetét, az utas hátra dőlhet és lazíthat, mert az önvezető jármű nem igényel emberi segítséget. De hogyan fogunk kommunikálni részben autonóm vagy akár sofőr nélküli járművekkel, és ezek a járművek hogyan fognak kommunikálni a környezetükkel? Jelen cikkben az Osram jövőképébe láthatunk bele.

Fényjelzések a kommunikációhoz

Manapság az átkelésre váró gyalogos szemkontaktust keres a sofőrökkel, és a vezető gesztusait értelmezi a biztonságos átkelés érdekében. A jövő járműveiben az utasok nem figyelnek a közlekedésben résztvevőkre. Jogosan merülhet fel a kérdés: a gyalogosok honnan fogják felismerni, hogy mikor kelhetnek át biztonságosan az úttesten, illetve a jármű honnan tudja majd, hogy meg kell állnia? ,,Újfajta kommunikációra van szükségünk”- mondta Stephan Hartmann, az OSRAM Opto Semiconductors Automotive Marketing vezetője. ,,A jövőben a szemkontaktus és az apró gesztusok helyett fényjelzések jelzik a gyalogosnak: ’Látlak – most átkelhetsz az úttesten’.

Kézjelzéstől a fényjelzésekig

,,Ennek ellenére nem fogjuk ’’újra feltalálni’’ a kommunikációt” – magyarázta Hartmann. ,,Az autonóm járművek esetében egyszerűen olyan kommunikációs eszközt veszünk igénybe, amely évtizedek alatt ismertté vált az egész világon, csak ezt tovább fejlesztettük.” A kezdetek kezdetén kézi „jelzéseket” és „fém irányjelzőket” használtak, amelyeket a járművezető elfordított az ablaknál, jelezve kanyarodási szándékát. Csak az 1950-es években jelentek meg az elektronikus irányjelzők, jelzések. ,,Ma már világszerte ismerik az irányjelzők és féklámpák alapvető funkcióit és a hozzájuk kapcsolódó színkódok jelentéseit. ,,Ezekre az ismeretekre építünk” – mondta Hartmann. ,,A LED-ek műszaki fejlesztései lézerekkel és érzékelőkkel kombinálva sokkal informatívabb kommunikációra képesek. Ha új színeket és képességeket adunk a klasszikus fényjelzési funkciókhoz, akkor a kommunikációt a következő szintre emelhetjük.”

A járművek fényjelzési üzenetet továbbíthatnak

Ez azt jelenti, hogy a jármű jelzései nem csak az eddig ismert jelentéseket foglalják majd magukban. Ikonokat és képeket vetíthetünk az útra nagy felbontású pixel-fényszórókkal. Ez azt jelenti, hogy a jövő önvezető járműve a fényjeleket szöveggel vagy grafikával ötvözi, tehát nemcsak jelzi, hogy megfordul, hanem megmutatja szándékát miértjét is - például „parkolni akarok”. Ezenkívül a jármű az emberi látómezőn kívül eső információk felvételére egy összekapcsolt technológiát fog alkalmazni. Ez továbbítja majd a járművezetőknek, gyalogosoknak vagy a mögöttük haladó járműveknek az információkat, biztonságosabbá téve a közlekedést.

Megkülönböztető design elemek

A világítás és a fényjelzés nem csak biztonsági szempontból lényeges. A jármű egyedi márkakommunikációjának szerves része. Már nem a hagyományos értelemben vett fényszórókról van szó – a jövőben lehetőség lesz új, egyedi alakzatok és nagy formátumú kijelzők létrehozására. A LED-ek miniatürizálása és a folyamatos technikai fejlesztések korlátlan lehetőségeket nyújtanak a tervezőknek különböző designok kivitelezésére. A jövőben a járműveket erősen szabványosítják majd, épp ezért fontos szempont az is, hogy a világítás lehetővé teszi az egyediséget, az egyéniség kifejezését, a kényelmet és a kommunikációt.

Lounge-érzés

A belső utastér egy teljesen új utazási élményt nyújthat a jövőben: egy pihenőszobában vagy egy irodában utazhatunk. A világítás a belső utastér szerves része lesz, amely a jólét érzését kelti, míg az utasok és a sofőrök a forgalomtól eltérő dolgokra koncentrálnak. Az új intelligens Osire LED koncepció segítségével a LED-ek vezérlése külön-külön vagy csoportosan nagymennyiségben is megvalósulhat, korlátlan tervezési lehetőségeket kínálva: különböző fényjelzések egyedi üdvözlésekhez vagy lágy világítás a kikapcsolódáshoz. De dinamikus, színes fényhatásokat is el lehet éri, hogy felhívják az utas figyelmét a forgalomra.

Tér a kommunikációhoz

Az ablakok nem csak az autonóm vezetés szempontjából lesznek fontos kommunikációs felületek. Használhatók interaktív kijelzőként szórakozáshoz, munkahelyi teendők elvégzéséhez vagy reklámfelületkánt a járókelők számára.

A jövő járművében a fényjelzések több funkcióval rendelkeznek majd. Az utasok számára ez leginkább a kikapcsolódást jelenti. A holnap autója tudni fogja ki vagy és mire van szükséged. Ott, ahol épp szükséged lesz rá. És mindenekelőtt A-ból B-be visz, miközben az utas pihen.

 

Forrás: https://www.osram-group.com/en/innovation/cartox