Keressük a „hogyanra” a választ!
A szakmán belül immár ismert (?), hogy 2024. 01. 03-ával hatályosan a jogalkotó újabb vizsgálati eszköz-, berendezéskövetelményeket írt elő a járművek műszaki vizsgáztatása terén. Az eddig eltelt időszak gyakorlati jelleggel rámutatott arra, hogy élesben használva, alkalmazva ezeket, bizony a technológiai végrehajtásnál a vizsgasorokon a vizsgabiztosok keresik a „hogyanra” a válaszokat. Ezen kérdésekből szemezgetünk párat, hiszen, ha kiindulási alapként meg tudjuk fogalmazni a problémát, úgy talán az alkalmazhatósági „határokra” is nagyobb rálátásunk lesz.
O1 és O2 pótkocsik futóművizsgálata mozgatópaddal
A többször módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (hatályos: 2024. 01. 03. – 2024. 12. 31.) 5. számú mellékletének 1. táblázata 2024. 01. 03-tól módosult, melynek 31. és 31. pontjában a jogalkotó az O1 és O2 pótkocsik esetében „A műszaki vizsgálat elvégzése céljából minimálisan előírt berendezéseknél” infrastrukturális kötelezettségként meghivatkozta az 1.8. pontot, azaz a tengelyfelfüggesztést a tengely megemelése nélkül vizsgáló készülék (futóműmozgató pad) meglétét és ez alapján a vizsgálat során alkalmazási kötelezettségét.
Mivel ismereteink szerint az O1 és O2 pótkocsik futóműmozgatóval történő ellenőrzésére vonatkozóan nincsen központi vizsgálati technológia – legyen szó akár vizsgálóaknán, akár emelőn történő diagnosztizálásról, vizsgáztatásról –, így szakmailag az alábbi konstrukciós kivitelekre vonatkozóan felmerült a kérdés, hogy milyen hatósági elvárás van életben, milyen vizsgálati technológia alkalmazandó?