Dupla kerék, dupla biztonság?
Egy nagyon intenzív versenynek lehet(t)ünk tanúi mind a közelmúltban, mind napjainkban: motorkerékpár-konstrukciós változások kontra műszakivizsga-diagnosztika. Jelenleg az innovációk állnak nyerésre hazánkban, hisz a különböző kerékképletű „Le” kategóriás járművek futóműveinek, fékjeinek objektív vizsgálatához immár láthatjuk, hogy általános technológia nem is lenne elég, hisz a kerekek darabszáma, kiosztása, nyomtáv-, illetve tengelytáv-paraméterek, kerékpozíciók, valamint a hozzájuk rendszeresített „kiszolgáló és felügyelő” rendszerek – pl. HTS, AWBS – kivitelenként egyedi technológiákat igényelnének. Nem mindegy, hogy a hatóságok ellenőrei, KTI auditorai által elvárt fékpadi vezetőgörgők, netán keréksatuk egyáltalán használhatók-e? Sajnos a feltételes mód továbbra is aktuális, hisz a motorkerékpárokhoz – legyen az 2, 3 vagy 4 kerekű – a fékekre vonatkozó rendeleti lassulás-, lefékezettségi határértékekhez még általános technológia sem áll rendelkezésre.
Azért, hogy illusztrálni lehessen a bevezetőben leírtak aktualitását, vegyük példának a Quadro Qooder négykerekű robogókat. Ez az utcai legális motoros négykerekűek jellemző modellje a svájci gyártótól, azaz a Qooder SA zászlóshajója. Dupla hátsókerék-hajtással, mechanikus differenciálművel és minden kerékre rendszeresített fékkel rendelkezik. Hidropneumatikus felfüggesztése van, amely „Hydraulic Tilting System” vagy „HTS” néven ismert, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy az összes kereket egyszerre döntse meg a motorkerékpárhoz hasonló menetdinamikát elérve.
A 2020-ban piacra dobott HTS elektronikus változata E-HTS néven ismert, amely blokkolja a billentést, miközben a jármű áll vagy parkol. A Qooder benzinüzemű és elektromos változatban is kapható, amely a Zero Motorcycles elektromos hajtásrendszerét használja. Ahogy írtam már, egy utcai használatra tervezett jármű, amelynek van egy XQooder nevű, terepjáró enduro változata is.