Gázelemeléssel vagy anélkül?
Amióta a tengeren túl kitalálták az OBD-t, azaz a fedélzeti felügyeleti rendszert, mely a motor kipufogógáz-szennyezés és a párolgási emisszió állapotát közvetett úton felügyeli, felmerül a kérdés, hogy műszaki vizsgán kell-e mérni gázt vagy elegendő-e a MIL jelzésre hagyatkozni. Ez utóbbi akkor kapott reális alapot, amikor az Otto-motorok katalizátora után is elhelyeztek (de régen volt ez…) egy második lambda-szondát, hogy a katalizátort is ellenőrizni lehessen.
Az OBD folyamatosan tökéletesedett, egyre több, emisszióra hatást gyakorló alrendszert monitoroz. A hibamegállapítás méréstechnikája egyre érzékenyebb lett. Igazodott az új emissziótechnikai rendszerekhez, új jeladók kerültek a felügyeleti rendszerbe. Ezek után jogos a kérdés: igaz-e az, hogy a fedélzeti ellenőrző (OBD) rendszer minden szennyezőanyag-kibocsátás növekményt, vagy annak alapos indokát észreveszi és jelzi-e?