Szakmai vita a műszaki vizsgáztatásról
Bíró Márk parlamenti képviselő (FIDESZ) kezdeményezésére az NFM-ben munkabizottság jött létre, azért, hogy a gépjárművek időszakos műszaki vizsgálatával kapcsolatos, jelenleg hatályos rendelkezéseket felülvizsgálja, annak érdekében, hogy a közlekedés biztonságát veszélyeztető, szakmaiatlan tevékenységek jelentős mértékben visszaszoruljanak, a műszaki vizsgáztatás tisztuljon, megfeleljen alapvető céljának. A munkabizottságba meghívták azokat az érintett társadalmi szervezeteket, melyek stratégiai megállapodást kötöttek az NFM-mel, így az Autós Nagykoalíciót, a Magyar Autóklubot, a MASSZ-t. Az Autós Nagykoalíció tagegyesületeivel, az AOE-vel és a GVOE-vel vesz részt szakértői szinten a tárgyalásokon. Már lezajlott a második ülés is, melyen a szakértők fejtették ki álláspontjukat.
A munkabizottság első ülésén megnevezett problémák:
– kifogásolható műszaki állapotú járművek levizsgáztatása,
– sok esetben kifogásolható a hatósági ellenőrzési gyakorlat,
– indokolatlanul kevés az ellenőrzések száma,
– az ellenőrző szervezet (közlekedési felügyelőség) maga is végez időszakos vizsgálati tevékenységet, melyet más hatósági szervezet nem ellenőriz.
Az Autós Nagykoalíció felvetette, hogy a műszaki vizsgáztatásra vonatkozó korszerűsítő elképzelések a Felelősség és Függetlenség jegyében szülessenek meg.
A Magyar Autóklub véleménye szerint országosan nem egységes a járművek időszakos megvizsgálása kapcsán tapasztalt jármű-műszaki megfelelőséghez kapcsolódó jogszabályok értelmezése, illetve gyakorlati végrehajtása. Jelezte, hogy a jármű műszaki vizsgáztatási tevékenység végzéséhez szükséges engedélyhez túl könnyű hozzájutni.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság a feljogosított vizsgálóállomások tevékenysége minőségét javítandóan a hatékonyabb ellen-
őrzésre, elsősorban ellenőri humán erőforrás fejlesztésre tett javaslatot. A szükséges hatósági kontroll erősítése a következő lépésekkel valósítható meg:
– a hatósági ellenőrzési kapacitás vizsgálóállomásszámhoz, vizsgálati darabszámhoz igazítása;
– a jelenlegi hatósági szerződés engedélyre cserélése, ami jogi szempontból több lehetőséget biztosít a hatóság részére (pl.: darabszám és nyitvatartási idő korlátozása, engedély visszavonása stb.).
A GVOE a feltételrendszer szigorítását vetette fel, amely egyrészt képes korlátozni a vizsgálóállomások számát, másrészt biztosítani a magasabb szintű munkavégzést.
A tárca szakfőosztálya egyetértett Bíró Márk úr felvetésével, mely szerint a közvetlen Kormány irányítása alá tartozó közigazgatási egységek az Államreform Bizottság keretei között történő átalakítása számos olyan, az időszakos vizsgálatot érintő szabályozási kérdést vet fel, amelyeknek érdemi vizsgálata elkerülhetetlenül fontos.