Fiat Punto - "csak" az akku hibás?

A minap egy kolléga hozott egy 2001-es Punto II-t, hogy már volt máshol is a kocsi, és a tulajjal mindenképp vezérlőegységet akarnak cseréltetni, mert nem találnak más hibát.

A tünetek a következők:

– Nagyon nehezen indul a motor.

– Ha beindul, és nem tartják a gázt kb. 10 másodpercig, leáll.

A hibakódolvasás nem segített. Nincs hibakód sem a motornál, sem a karosszériavezérlőben. Az adatlistákban sem volt semmi különös, ami hibára utalt. Hacsak az nem, hogy ha gyújtáson néztem az adatokat, minden rendben volt, de amikor elkezdtem indítózni, szétdobta a kommunikációt. Azt is megfigyeltem, ha gázt adok indítózás közben, „pöccre” indult a motor, de ha elengedem, azonnal megáll. Ha tartom, lehet hallani, amikor elindul az alapjárat-vezérlés, utána teljesen tünetmentes.

Hasonló tüneteket az szokott produkálni, ha:

– A vezérlés nincs a helyén. Ezeknél a típusoknál többször találkoztam olyan hibával, hogy a főtengely-bordáskerék ékpályája elkopott, és a vezérlés „elmászott”.

– A tüzelőanyag-nyomás túl kicsi.

Ezeket ellenőriztem. Minden rendben. Aztán eszembe jutott, hogy mindig szétkapcsol a kommunikáció, ha indítom. Egy gyors próba, bikakábellel egy további testet adtam a motornak. És bejött. Legalábbis azt hittem. Csináltam stabil testelést és tesztet. Ugyanolyan hibásan indult. Újra adtam bikakábellel testet, de nem segített. Ekkor elkezdtem lépésenként újra a paraméterek vizsgálatát. És bár semmi tünet nem utalt rá, de amikor a tápellátást mértem, megdöbbentem. Az indítási fordulat tökéletes, de az akkufesz 7 voltig visszaesett. Amint egy másik akkumulátort kapott az autó és felmelegítés után megcsináltuk az alapbeállítást, megjavult a kocsi.

Fura, hogy egy ilyen apró hiba mekkora fejtörést tud okozni.