Ford Transit 2.2 DTCi és a
2007-es évjáratú Ford Transitot vetett a sors a műhelybe. Motorkód: QVFA, 81 kW, 2.2 D TDCi. Ezek a motorok a Fiat Ducatókban is megtalálhatók.
Előzetesen telefonon értesítettek minket, hogy jönne az autó, és néhány szóban ismertették a gondot: a jármű nem megy, zakatol és borzalmasan füstöl. Mivel látatlanban vétség nyilatkozni a hiba okáról, így hiába is kérdezgettek telefonon, nem nyilatkozott senki sem. A megérkezést követően feltűnő volt, ahogyan a gép megállt, szabályosan patakzott a motorolaja. A motorteret megvizsgálva látszódott, hogy a szelepfedélnél folyik a „vére”. Beindítva az is kiderült, mitől van kolompoló hangja. Az 1-es és 2-es porlasztók teljesen fel voltak lazulva, és a munkaütemeknek megfelelően emelkedtek, illetve süllyedtek a helyükön. Ennek hatására kiszivattyúzták a motorolajat. A szelepfedél természetesen műanyagból készült. Váratlanul megjelent a tulajdonos is. Azonnal vigyük márkaszervizbe, kérte, mivel még garanciális. A forgalmit látva nem mertem vitatkozni, hogy miért lenne garis, mikor 2007-es….
Elvittük a szervizbe. Ott megállapították azt, amit mi is mondtunk, hogy kilazultak a porlasztók, és örüljön, hogy nem lyukadt át a dugattyú. Persze mindezt márkaszervizes áron számították. Adtak a tulajnak árajánlatot a javításra, ő úgy határozott, hogy mi végezzük el a javítást, mivel a Ford szerint már nem garis a kocsi. Nagy harc lehetett a szerviz és az ügyfél között. A jármű DENSO típusú porlasztóval van szerelve, melyről köztudott, hogy csak kompletten cserélhető a rendszer, tehát csak csúcsot nem lehet cserélni. Valamiképpen mégis tudtam szerezni 4 csúcsot. Kicseréltük, bemérettem őket. Azonban feltűnt valami az egyik csúcson. Teljesen kipúposodott az oldala. A csúcsból csak nagy erőfeszítés árán sikerült kihúzni a tűt, melyen erős berágódás nyomai voltak láthatók. A Denso-rendszer sajátossága, hogy alapjáraton akár 1000 bar-t is tud ingadozni a tüzelőanyag nyomása. Véleményem szerint ez is rájátszott a porlasztócsúcs ilyen jellegű deformitásához. Itt azonban van egy lényeges momentum, mely szerint ennél a rendszernél alapjárati korrekciót kell mérni. Megtettem, de nem volt semmi eltérés sem előtte, sem utána.
Végül felhívtam az ügyfél figyelmét: „Az autó az ügyfél kérésére nem a Ford által előírt javítási technológia szerint lett javítva, így a későbbi meghibásodásból eredő javítás kizárólagosan az ügyfelet terheli.” Vélhetően megértette, mi mindent jelent ez.
Végezetül a járgány működik, ajándékként pedig kapott egy olajcserét. (JeL)
Vajon – ha tényleg erre a javításra visszavezethető hiba lép fel – mit szól ehhez a „védőirathoz” (ezt alá kell íratni!) a fogyasztóvédelem vagy, ha később perre kerül a sor, miként dönt a bíró. Félő, hogy nem sokat ér.