A BMW K1600 GT/GTL motorkerékpár páros soros hathengerű motorral

Idén tavasszal BMW motorkerékpáron először jelent meg az a kialakítás, hogy hathengerű motor a menetirányra merőlegesen van elhelyezve. Mindemellett még egyéb újdonságokat is beépítettek a BMW mérnökei az új motorkerékpár-párosba, sok közülük világújdonság is. Az előző részben kimondottan a motorra és a hajtáslánc többi elemére fókuszáltunk. A második részben a motorkerékpár többi részegységét tárgyaljuk.

Váz és könnyűépítés

Egy olyan nagy túra-motorkerékpárnál, mint a BMW K 1600 GT/GTL párosnál összehasonlítva egyéb motorkerékpár-kategóriákkal nem igazán lehet „pehelysúlyról” beszélni. A könnyűépítési koncepciónak köszönhetően azonban az önsúly 319 kg (K 1600 GT túradoboz nélkül), illetve 348 kg (K 1600 GTL túradobozokkal), ami a túrakategóriában mindenképpen példamutató.

Ebből jelentős részt tesz ki maga a motor (102,6 kg mellékhajtásokkal). Ehhez jön még a 16 kg-os alumínium főtartó, mely négy nagy szilárdságú, vékony falú kokillaöntésű darabból van összehegesztve. A központi, kereszttartó teherhordó elem az alumínium főtartóban hegesztett konstrukció. A komplex geometria és a nagyszámú csatlakozópontok is nagy követelményeket támasztanak a gyártástechnológiával szemben. Az erősen előredöntött motor miatt a főtartó idomait a hengerfej felett vezetik el. Ez lehetővé teszi a tartó keskeny kialakítását, különösen térdmagasságban. A motor 8 helyen van a tartóhoz rögzítve.


1. ábra: a nyers váz felül és a motor röntgenképe alul

A társas utazás és a teljes terhelés által támasztott magas követelmények ellenére a hátsó tartórész is alumíniumból készült, tömege mindössze 4 kg. A hátsó tartó, egy stabil, hegesztett alumíniumkonstrukció négyszög- és körprofilból, mely négy helyen van a főtartóhoz rögzítve. A konstrukciót kiegészítik a túradoboz rögzítési pontjai (1. ábra).

További tömegcsökkenést tudtak elérni azáltal, hogy magnéziumötvözeteket is alkalmaztak. A motordeknin kívül a kétrészes első tartó is nagy szilárdságú magnéziumötvözetből készült és tömege csak alig több, mint 2 kg.

A hajtás oldaláról a szerelt vezérműtengely és a tömegoptimalizált főtengely (12,9 kg, mely megegyezik a négyhengerű elődmodell tömegével) érdemel említést. A kompakt 6 fokozatú sebességváltó a maga 
19 kg-jával is könnyűépítésűnek mondható.


2. ábra: (a) a kanyarfény által jobb a kanyar megvilágítása (alul), mint hagyományos fényszóróval (felül); (b) A forgó tükör küszöböli ki a motorkerékpár dőlését; (c) Az adaptív kanyarfény komponensei: xenonprojektor reflektálótükörrel

Futómű

A BMW a kerekek vezetéséhez elöl a BMW Duolevert, hátul a BMW Paralever-lengőkarokat használja. Mindkét modell a terheléstől függetlenül olyan kezelhetőséggel rendelkezik, amely eddig ebben a járműkategóriában nem létezett. Ezt a gumigeometriával, az elsőkerék-felfüggesztésgeometria kombinálva az alacsony súlyponttal, valamint egy kiegyensúlyozott kerékterhelés-elosztással érik el. A járműtömeghez képest a plusz tömeggel a terhelési viszonyokat jelentősen lehet változtatni, ezért viszonylag sok tömeg nehezedik az első kerékre is (statikusan a K 1600 GT 52% elöl és 48% hátul terheletlenül), így az egyensúlyban lévő stabilitást és kezelhetőséget tartották szem előtt. Az ebből származó stabilitás, agilitás, dinamizmus kombinációja minden menet- és terhelési szituációban új mércét állít fel a túrakategóriában.

A csillapítási karakterisztika három fokozatban állítható (sport, normál, komfort), így a vezető a mindenkori menet- és terhelésállapotoknak megfelelően tudja változtatni a karakterisztikát. Elektromotor és áttétel segítségével lehet a rugók előfeszítését állítani.

Az ABS-es fékrendszer a Bosch által kifejlesztett motorkerékpár-ABS-t alkalmazza, melyben a pontosabb szabályzás érdekében van egy nyomásszenzor is. A féktárcsák átmérői egységesen 320 mm (elöl/hátul), melyek teljes terhelés mellett is a lehető legnagyobb lassulást adják nagy sebességről történő fékezésnél is. Így a fékút 38,2 m 100 km/h-ról fékezve (K 1600 GT szólóban terheletlenül).

Az új modellek 3,5x17 (elöl) és 6,0x17 (hátul) collos felniken gurulnak. Az ehhez tartozó gumiméretek elöl 120/70 ZR17, hátul 190/55 ZR17.

További újdonságok

Először jelenik meg motorkerékpáron szériában a xenon fényszóró fénytávolság-szabályozással és opcionálisan az adaptív kanyarfénnyel. A főfényszóró fénye a dőlést kiegyenlíti, így a kanyart optimálisan világítja be.

A tompított fényszóró egysége a főfényszóróban középen helyezkedik el, ami egy mozgatható xenonprojektor modulból és reflektálótükörből áll. Az első és a hátsó kerék magasságérzékelői szolgáltatják az adatokat a fénytávolság-szabályozónak. A bólintáskiegyenlítésnek köszönhetően egyenes menetben a fény távolsága független a vezetési és terhelési helyzettől, és mindig optimális megvilágítást biztosít.

Egy állítómotor segítségével a tükröt forgatják a kanyarfény előállításához. A tükör a motor dőlésszögének megfelelően elfordul. A két mozgás kiegyenlíti egymást, így a fény optimálisan világítja be a kanyart (2. ábra).

Az 5,7 collos színes TFT monitor szövegek és grafikák megjelenítésére is alkalmas, mely szintén újdonság a motorkerékpárok között. A monitor egy fotocellán keresztül van vezérelve, mely a kijelző fényerejét automatikusan a környezeti fényerőhöz igazítja, így erős napsütésben is jól látható marad a kijelző.


3. ábra: a műszerfal a színes kijelzővel és bal oldali markolat a Multi-Controllerrel

A Multi-Controller a bal markolatnál csökkenti a kezelőszervek számát. A Controllert lehet forgatni és billenteni, így intuitív módon lehet az audiorendszert, az ESA II-t (Electronic Suspension Adjustment – elektronikus futóműállítás), a navigációt, a komfortfunkciókat és fedélzeti számítógépet kezelni (3. ábra).

Az új audiorendszer külső eszközöket is, mint telefon, MP3-lejátszó, iPod is tud a menüjéből vezérelni. A bluetoothos adatátvitel segítségével az audio-, a telefon, a navigáció jelei a sisak hangszórójára vezérelhetőek, de ugyanúgy lehetséges a vezeték nélküli kapcsolat az útitárssal is.

Kommunikáció és diagnosztika

Az opcionális navigációs eszköz a jármű hálózatába be van csatlakoztatva, és lehetséges például az audioplattformon keresztül a beszédvezérlés is. Zoomolni a Multi-Controllerrel lehetséges. Ezenkívül a navigáció és a fedélzeti hálózat között adatcsere is létrejön. Ez modulárisan van felépítve, és így leegyszerűsíti az egyedi kivitelekbe való integrációt. A riasztórendszerrel, az ABS-szel és a DTC-rendszerekkel együtt 14 vezérlőegység alkotja az adatkommunikációs hálózatot. Így lehetséges az egész rendszer központi diagnosztikája.

Forrás: Wolfgang Mattes, Heinz Hege, Michael Haimler, Dr. Georg Unterweger: Der neue Motorrad-Sechchszylindermotor von BMW, MTZ 06/2011

Dr. Christian Landerl, Markus Poschner, Gerhard Müller: K 1600 GT und K 1600 GTL, Zwei Motorräder mit Sechszylindermotor von BMW, ATZ 07-08/2011