A Kolbenschmidt optimalizálja a dugattyúnyersanyagokat

A KS Kolbenschmidt egy új öntési technológiával és új alumíniumötvözettel tovább akarja csökkenteni a benzinmotorok dugattyúinak a tömegét. Az alapja ennek az innovációnak a 2 évvel ezelőtt bemutatott nagy teljesítőképességű alumíniumötvözet, a KS 309. Az ötvözet öntési és folyási tulajdonságai, valamint egy újonnan kifejlesztett öntési eljárás megengedi, hogy a készre öntött belső falvastagságok csak egy milliméteresek legyenek. Ezenkívül az eljárást a „Liteks” könnyűépítésű dugattyúk továbbfejlesztésénél is alkalmazzák, hogy a merevítő falvastagságot 2 mm-re redukálják.

 

Ez a vastagság merevség szempontjából szükséges. A hagyományos kialakításokkal szemben a dugattyútömeget közel 30%-kal lehet csökkenteni anélkül, hogy az élettartam csökkenne.

Egy további fejlesztési cél, hogy a nagy hőmérsékletű ötvözetet, melyet eddig csak benzinmotorokban alkalmaztak, dízelmotorokhoz is lehessen illeszteni. Ehhez mindenekelőtt a termikus kifáradási ellenálló képességet és ezzel egyidőben a rezgésállóság növelését kell a középpontba állítani. Az első eredmények a motoron kívüli vizsgálatokból 300 °C-os alkatrészhőmérsékletet és a tartós rezgésállósság 10%-os növekedését eredményezik a mai szériafejlesztésekhez képest. Az ötvözet az év végével szériában megjelenik személy- és haszonjármű-dízelmotorokban.

A 3xxx-alumínium családból származó ötvözet 20–25%-kal nagyobb dugattyúszilárdságot jelent a 200–350 °C közötti hőmérséklet-tartományban.