Ford Fiesta 16V hosszbordásszíjcsere

A ContiTech gyakorlati tanácsa az önfeszítő (Elast-Belt) hosszbordásszíj beszereléséhez speciális célszerszámmal.

A Ford Fiesta 1,4-es klímaberendezéssel és szervokormánnyal felszerelt változatának hosszbordásszíjcseréje közben hibákat szoktak elkövetni.

Az itt alkalmazott Elast-Belt (elasztikus szíj) egy önmagát feszítő hosszbordásszíj. Nincs szükség feszítőgörgőre vagy egyéb feszítőszer-kezetre. A szereléskor megfelelően kell alkalmazni a ToolKitben lévő célszerszámot. Ellenkező esetben a szíj gyorsan megsérül: nem megfelelő szerszám átszakítja vagy átvágja a szíj bordáit, valamint a szíjtárcsa is sérülhet – ha például a szerelő egy csavarhúzót tesz a tárcsa és a szíj közé a szíj felszerelése közben. A legrosszabb esetben a külső húzószálak is sérülnek – így a szakadás előre megjósolható.

Ha az autó alá van bakolva és a jobb első kerék le van szerelve, akkor a szervokormány csövét a szíjhajtás burkolatáról le lehet szerelni: gyorskötözőt átvágni, a csövet oldalra tolni.

A szíjhajtás burkolatának tartókapcsait ne törjük ki. A kerékdob kiszerelését is érzéssel kell végezni, mert különben a burkolat első éle állandóan útban lesz. Mindkét szíjat egy késsel ketté kell vágni és le kell szedni.

A ToolKitben lévő célszerszámot 6 óra irányába helyezzük fel a nagyobbik főtengelyszíjkerékre (1. ábra) a hosszabbik szíj felszereléséhez. Ehhez először a szíjat a generátor szíjtárcsájára, majd a klímakompresszor szíjtárcsájára kell helyezni és végül részben a vízszivattyú szíjtárcsájára kell tolni. Ennél először arra kell ügyelni, hogy a szíj megfelelően a szíjtárcsákra feküdjön. A szíj átlósan áll ilyenkor a vízszivattyú szíjtárcsáján, melyet a hátoldalával hajt.


1. ábra, 3. ábra

A szíj a kompresszor szíjtárcsájáról lejövő végével a célszerszámra fekszik és a maradék részével a kisebbik szíjtárcsán van (2. ábra).


2. ábra

Krovával és rövid szárral a főtengelyt 6 óra irányából tovább kell hajtani 8 óra irányába (3. ábra).

Ebben a pillanatban a célszerszámot a szíj szorosan megfogja és a szíj megfeszül. A krovát leszedni és a kengyelt közvetlenül a generátor szíjtárcsája alá a szíjhoz helyezni és a behajlított végét a generátor első rögzítése mögé kell tolni (4. ábra).


4. ábra, 6. ábra

A krovát visszahelyezni és a főtengelyt 8 óra irányából tovább kell hajtani 3 óra irányába. Két kézzel kell dolgozni, mert így a forgatáskor a szíj nem csúszik le a vízszivattyú szíjtárcsájáról (5. ábra).


5. ábra

Egyik kézzel a főtengelyt kell továbbforgatni, a másik kézzel a kengyelt kell megtámasztani és a szíjat a vízszivattyú szíjtárcsájára nyomni. Amennyiben a célszerszám 3 óra irányába áll, akkor ki kell szedni. Figyelem! Ilyenkor a szíj még nem ül helyesen benne minden bordában. A főtengelyt még legalább kétszer, háromszor körbe kell forgatni ahhoz, hogy a szíj minden egyes bordája helyesen a szíjtárcsára kerüljön.

Ezután lehet felszerelni a kisebb hosszbordásszíjat. Elsőként a célszerszámot 12 óra irányába kell helyezni a kisebbik főtengely-szíjkerékre (6. ábra).

A szíjat egyik végével a szervoszivattyú szíjkerekére kell helyezni, a másik végét a főtengely szíjkerekéhez úgy, hogy közben a célszerszámot megfogjuk. Itt is ügyelni kell a szíj helyes felfekvésére. A krova behelyezéséhez a szíjat a szíjkerék közepe alá le kell húzni. Tehát ismét két kézzel kell dolgozni (7. ábra).


7. ábra

Ezután a főtengelyt 12 óra irányából tovább kell hajtani 9 óra irányába. Ekkor a szíj a főtengelytárcsára fekszik és a célszerszám eltávolítható. Azonban ekkor sem ül a szíj helyesen benne minden bordában. Ismét a főtengelyt legalább kétszer, háromszor körbe kell forgatni ahhoz, hogy a szíj minden egyes bordája helyesen a szíjtárcsára kerüljön.

Próbaüzem után a burkolat visszaszerelhető. Az alkatrészeket fordítottan a kiszerelési sorrendnek megfelelően szereljük vissza.

Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html