Lágy dokkolás

A kocsisérüléssel járó balesetek sajnos túl könnyen következnek be, amikor a haszongépjármű-szerelvénnyel tolatva állnak be a rámpához. A Haldex „Soft Docking” („lágy dokkolás”) segít a károk megelőzésében. Biztosítja a fékek automatikus aktiválását, amikor a rámpától való távolság már kritikussá válik.

A teherautóval való tolatásnak tényleg megvannak a valós veszélyei. A statisztikák szerint a teherautóval való tolatás során a balesetek kb. 35%-a jár káresettel. Ez különösen bosszantó a hűtőkocsik számára, amelynek karosszériajavítása nehéz és hosszadalmas, illetve meglehetősen drága is.

Francia adatok szerint, 3 havonta történik a hűtött teherautók esetében káresettel járó ütközés, amelyek átlagosan 300–700 eurós költségűek. Ennek tetejében a tétlenség árát is bele kell kalkulálni, amely naponta 
250–600 euró. 150 000 km-es távot figyelembe véve, nem tart sokáig 2000–5000 eurót elérni, amely a „túl lelkes” dokkolás következménye.

A nagyobb ütközések, amelyek miatt a pótkocsi hátulja alapos javításra szorul, szintén sokba kerülnek. Ha az ajtók vagy a keretek sérülnek, a teljes kár a jármű veszteségét is beleértve, elérheti akár az 5 számjegyű eurós összeget is. És a statisztikák azt mutatják, hogy ilyen súlyos kárral járó balesetek egy teherautóval 2 évente megtörténnek.

A hátramenet bekapcsolva. A kuplungot óvatosan felengedjük. Kicsi gáz és a rámpa közelebb kerül. A jármű hátuljára szerelt két ultrahangos érzékelő észleli az épp aktuális távolságot a rámpától. Amikor a jármű eléri a rakodóteret, a Soft Docking működésbe lép. Már 3 méteres távolságnál a sofőr vizuális és hangjelzéseket kap. A sípoló hang, amely összetéveszthetetlen a teherautóktól származó sok egyéb zaj ellenére is, hallatszik a pótkocsi felől. A hátsó futófény elkezd villogni bizonyos frekvenciával. A hang és vizuális figyelmeztetések egyre gyakoribbak, ahogyan a teherautó egyre közelebb kerül a rámpához.

Ha a jármű hátulja már csak 1 méter távolságra van, a rendszer működteti a fékeket a jármű sebességéhez és a rakomány tömegéhez automatikusan hozzáigazítva. Kicsi gázt adunk. De a pótkocsifékek megállítják a szerelvényt. Ha kiszállunk, hogy megnézzük, mi a helyzet hátul: kb. egy méter maradt a pótkocsi és a rámpa gumiütközője között. A pótkocsi fékei működésben maradnak még 2 másodpercig mielőtt a Soft Docking elengedi őket, és szabad utat ad a sofőrnek a rámpához való beállás utolsó szakaszában.

Kevesebb mint 0,5 m-es távolságnál, a hangjelző gyorsan sípoló hangját felváltja egy folyamatos hang, és a távolságjelző fények folyamatosan világítanak. Éjszakai használat során a Soft Docking átkapcsolható néma üzemmódra.

A Soft Docking ára lényegesen kevesebb, mint 1000 euró, tehát a rendszer gyorsan visszahozza az árát.

A Soft Docking két ADR ultrahangos érzékelőből áll, amelyeket a jármű hátuljára rögzítenek, valamint két jelzőlámpából, amelyek LED-technológiát alkalmaznak, és egy akusztikus figyelmeztető hangjelzőből. A Soft Docking egy önálló megoldás, így nincs szüksége összeköttetésre a vontatóegységgel. Ámbár az EB+ szükséges. A rendszer kompatibilis az első és második generációs EB+-szal is. A Soft Docking-ot már integrálták az EB+ jelenlegi szoftverébe, az EB+ Gen2-be. A szoftvert a járműgyártó aktiválhatja az új jármű konfigurációja során, vagy visszamenőleg is lehet telepíteni a már működésben lévő járművekbe. Azok, akiknek az automatikus fékezés az 1 méteres távnál elegendő, vonzó áron rendelhetik meg a Soft Docking egyszerűsített verzióját, amelynek nincs vizuális és audio figyelmeztetése.