Az Opel 1,8i 16V C 18 XE motor vezérműszíjcseréje

Az 1,8i 16V C 18 XE motor nagy számban került a különböző Opel modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.

A gyártó a 60 000 km-enkénti vagy a 4 évenkénti vezérműszíj-csereperiódust ajánlja. A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt, a vezetőgörgőt, a vízpumpát is cseréljük ki!

A munkaidő F Astránál kb. egy óra.

A szereléshez célszerszám szükséges, mellyel a szerelő a vezérműtengelyeket rögzíti, mint például a CONTI TOOL BOX-ból a Multilock.

Előkészítő műveletek:

– Azonosítsa a járművet a motorkód alapján.

– A motorkódot megtalálja motorblokkon a sebességváltó csatlakozófelületének a peremén (1. ábra).

– Vegye le az akkumulátorsarukat.

– Szerelje ki a légszűrőt kompletten.

– Szerelje le a szívócsövet, a C 18 XE/XEL motoroknál a légtömegmérőt is.

– Függessze fel a motort és szerelje ki a jobb oldali motortartót, valamint a segédberendezéseket és az ékszíjat.

– Végezetül szerelje le a szervoszivattyút és a klímakompresszort.

– Távolítsa el a vezérműszíj burkolatát.

Kiszerelés

– Forgassa a főtengelyt jobbra addig, amíg a főtengely ékszíjtárcsáján lévő jelölés a motorblokkon lévő jelöléssel egybe nem esik (2. ábra).

– „Vezérműtengely-bordáskerekek egyszerű jelöléssel”: ellenőrizze, hogy a vezérműtengely bordáskerekén lévő jelölések és a szelepfedélen lévő jelölések egybeesnek-e.

– „Vezérműtengely-bordáskerekek kettős jelöléssel”: ellenőrizze, hogy a vezérműtengely-bordáskerekén lévő „INTAKE” (szívóoldal) és „EXHAUST” (kipufogóoldal) jelölések és a szelepfedélen lévő jelölések egybeesnek-e (3. ábra).

– A vezérműtengelyeket rögzítse a vezérműtengely-rögzítővel (4. ábra).

Megjegyzés: ha a vezérműszíjat a vezérműtengelyek rögzítése nélkül szedik le, akkor a vezérműtengelyek elfordulhatnak, és a vezérlés elállítódik. A vezérműszíj korrekt felszerelése így lehetetlenné válik. Ilyen esetekben a vezérműtengelyek csak szakszerűtlen szerelést követően állnak jelölésre vissza.

– Csavarja ki a főtengelycsavart és oldja meg a feszítőgörgő csavarját.

– A feszítőgörgőt jobbra fordítani, amíg a jelölés a bal oldali végpozíciójába nem kerül. Ekkor az imbusznyílásnak az óramutató járásával megegyezően lefele kell elmozdulnia. Ehhez a művelethez imbuszkulcsot kell használni.

– Ezután le tudja venni a vezérműszíjat.

– Eressze le a hűtőfolyadékot, ezt követően ki tudja venni a feszítőgörgőt, a futógörgőt és a vízpumpát.

Beszerelés

– Cserélje ki a futógörgőt és a vízszivattyút.

Megjegyzés: a vízszivattyú beszerelésekor ügyeljen a vízszivattyú megfelelő felfekvésére. A vízszivattyú orrának a vezérműszíj-burkolat hátsó részén kialakított helyre kell beilleszkednie (5. ábra).

– Szerelje be az új feszítőgörgőt. Ügyeljen arra, hogy a feszítőgörgő hátulján lévő ellentartó (a feszítőgörgő alaplapja) a motorblokkon kialakított felfekvőfelületek közé essen és ne mellé (6. ábra).

– Az új vezérműszíjat a forgásiránnyal ellentétesen, a főtengely bordáskerekénél kezdve helyezze fel.

– A feszítőgörgőt a beállító excenterrel balra fordítani, amíg a jelölés a jobb oldali végállásba nem kerül. Ekkor az imbusznyílásnak az óramutató járásával ellentétesen felfele kell elmozdulnia. Ehhez a művelethez imbuszkulcsot kell használni. Végezetül a feszítőgörgőt enyhén húzza meg.

Megjegyzés: Ez a lépés különösen fontos, különben a szíjhajtás kevés futás után zajt kelt a nem kielégítő feszesség miatt.

– Távolítsa el a vezérműtengely-rögzítőt. A főtengelyt forgásirányba, kézzel, legalább kétszer forgassa körbe.

– A feszítőgörgő csavarját lazítsa fel, a feszítőgörgőt fordítsa jobbra amíg a jelölés az alaplapon kialakított rovátkával egybe nem esik (7. ábra).

– A feszítőgörgő csavarját 20 Nm nyomatékkal kell meghúzni.

– A főtengelyt ismételten kétszer körbeforgatni, a beállítást ellenőrizni, adott esetben újra beállítani.

– A további alkatrészeket szerelje vissza. A hűtőfolyadékot visszatölteni, a hűtőrendszert lelégteleníteni.

– Dokumentálja a vezérműszíjcserét.

– Végezzen próbautat.

Szarka János

Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html