Az Audi 2,8 l V6 30V motor vezérműszíjcseréje

A 2,8 l V6 30V motor nagy számban került az Audi A4, A6, A8, illetve a VW Passat modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.


(1. ábra)

A gyártó a 120 000 km-enkénti vezérműszíj-csereperiódust ajánlja. A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt, a feszítőt, a futógörgőt, a vízpumpát, valamint a termosztátot is cseréljük ki!

A munkaidő Audi A4-nél 2,9, Audi A6-nál (1997-es modellévig) 2,5 óra, Audi A6-nál (1997-es modellévtől) 3,5 óra, Audi A8-nál 1,9 óra, VW Passatnál 3,3 óra.

A szereléshez az alábbi célszerszámok szükségesek:

1. Vezérműtengely-bordáskeréklehúzó Nr. 3032 (1. ábra 1)

2. Főtengelyrögzítő Nr. 3242 – például a CONTI TOOL BOX-ból (1. ábra 2)

3. Vezérműtengely-rögzítő Nr. 3391 (1. ábra 3)

4. Támhüvely Nr. 3369

Előkészítő műveletek

– Azonosítsuk a járművet a motorkód alapján és vegyük le az akkumulátorsarukat.

– A főtengelyt és a vezérműtengelyt leszerelt vezérműszíjnál nem szabad elforgatni.

– Szereljük ki a gyújtógyertyákat, így a motort könnyebb forgatni. A motort csak forgásirányba szabad forgatni. A motort csak főtengely bordáskerekén keresztül szabad forgatni, egyéb bordáskeréken tilos. Ügyeljen a meghúzási nyomatékokra!

Kiszerelés

– A járművet emeljük fel és támasszuk alá.

– Az Audi A4-nél és az A6-nál (1997-es modellévig) kiegészítőleg a zárhidat szervizállásba kell állítani:

– az első lökhárítót leszerelni,

– légbevezetőt a zárhíd és a szűrő között kiszerelni,

– a zárhíd felső csavarjait kicsavarni,

– támhüvelyeket a zárhídra helyezni,

– a zárhidat előretolni,

– a felső hátsó csavarokat az elülső furatokba behelyezni, hogy a zárhidat rögzítse.

– Kiszerelni: a viszkoventilátort (bal oldali ventilátor), mellékhajtásokat, jobb és bal oldali bordásszíjburkolatot.

– A főtengelyt forgassuk jobbra a hármas henger felső holtpontjára. A vezérlési jelöléseknek egy vonalba kell állniuk (2. ábra).


(2. ábra)

– A vezérműtengely bordáskerekén lévő nagy furatoknak egymással szembe kell nézniük (3. ábra). Ha ez nem teljesül, akkor a főtengelyen még egy fordulatot kell hajtani.


(3. ábra)

– A forgattyúház záródugóit távolítsuk el és csavarjuk be a főtengelyrögzítőt (Nr. 3242) (4. ábra). Megjegyzés: a főtengely ellensúlyon kiképzett rögzítőfurat szembe kell hogy essen a blokk oldalán lévő furattal.


(4. ábra)

– A feszítőgörgőt jobbra fordítsuk addig, amíg a nyomórúd furata és a szíjfeszítő házon lévő furat egybe nem esik. 8 mm-es imbuszkulcsot kell használni. A nyomórudat egy 2 mm átmérőjű stifttel rögzítsük a feszítő házához (5. ábra).


(5. ábra)

Figyelem: az imbuszkulcsot mindig azonos hosszúságban a feszítőgörgőbe kell vezetni (6. ábra) azért, hogy egy nagy felületű erőátadás jöjjön létre a feszítőgörgő forgatása közben, a feszítő dugattyújának ellenében. Amennyiben ez nem így történik, akkor a feszítőgörgő excentere eltörhet vagy elszakadhat.


(6. ábra)

Megjegyzés: a feszítőgörgő visszaforgatását tanácsos türelemmel végezni. A feszítőgörgő dugattyújának kell egy kis idő, hogy az olajat a csillapítóból kitolja.

Kiszerelni:

– a főtengely-ékszíjtárcsa csavarjait,

– a főtengely-ékszíjtárcsát,

– a viszkoventilátor tartóját.

Megjegyzés: Audinál mindkét csavar az ékszíjtárcsa furatán keresztül elérhető.

– alsó bordásszíjburkolatot,

– bordásszíjat.

Megjegyzés: a feszítőgörgő kiszerelésénél a távtartó alátétet újra be kell szerelni (7. ábra).


(7. ábra)

Beszerelés:

– A vezérműtengely bordáskerekének csavarjait eltávolítani.

– A lehúzó ellentartójaként egy M10-es csavart a vezérműtengelybe hajtani.

– Mindkét vezérműtengely-bordáskereket a kúpjukról lehúzni. Lehúzó Nr. 3032.

– Beszerelni a tartólemezeket és a csavarokat.

– Enyhén húzzuk meg a vezérműtengely-bordáskerék csavarját. A bordáskerekeknek szabadon, billegés nélkül kell forogniuk.

– A bordásszíjat helyezzük fel a vezérműtengely-bordáskerekekre és a vízszivattyú szíjkerekére.

– Helyezzük a rögzítőt (Nr. 3391) a vezérműtengely-bordáskerekekre (8. ábra).


(8. ábra)

– A főtengelyrögzítő legyen a helyére erősítve.

– A bordásszíjat a vezetőgörgőre, a főtengely-bordáskerékre, majd a feszítőgörgőre kell helyezni (9. ábra).


(9. ábra)

– A feszítőgörgőt egy kicsit fordítsuk jobbra, ehhez egy 8 mm-es imbuszkulcsot kell használni. A rögzítőstiftet a feszítő házából eltávolítani.

– A nyomatékkulcsot helyezzük a feszítőgörgő imbuszcsavarjára.

– A bordásszíjat balra, 15 Nm nyomatékkal feszítsük meg (10. ábra).


(10. ábra)

– A nyomatékkulcsot távolítsuk el.

– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait 55 Nm nyomatékkal kell meghúzni.

– Szereljük ki a vezérműtengely- és a főtengelyrögzítőket.

– Csavarjuk vissza a zárókupakokat.

– Szereljük fel a főtengely-ékszíjkereket. Az ékszíjkeréken lévő felöntésnek a főtengely-bordáskerék kimunkálásába kell beülnie (Audi).

– A főtengely-ékszíjtárcsa csavarjait a VW-nél 25 Nm (Audinál 20 Nm) forgatónyomatékkal kell meghúzni.

– Az alkatrészeket fordítottan, a kiszerelési sorrendnek megfelelően szereljük vissza.

– Motort indítsuk be és ellenőrizzük, tegyünk próbautat.

– Vezérműszíjcserét dokumentáljuk!

 

Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html