Gázautós klaszter
Megalakult a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület azzal a céllal, hogy 3–5 éven belül elérje, hogy a gázüzemű járművek és gáztöltők aránya elérje a járműpark, illetve a kutak számának egy százalékát – tájékoztatott Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke, az alapító okirat aláírását követően.
Ez 25–30 nyilvános töltőállomást jelentene, amely ellátna mintegy 1500 gázzal üzemelő autóbuszt, 1100 nehéz teherjárművet és 10–15 ezer személygépkocsit. Ez a járműszám a belföldi közlekedés energiafelhasználásának 2 százalékát fedné le, és segítené azt, hogy a biogáztermelés elérje a közlekedés energiaigényének egyharmadát.
A teljes biogáz-potenciál kihasználása évi 6 millió tonnával csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását. Az elnök megjegyezte, hogy Magyarországon a közlekedéssel kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátás – figyelembe véve a teljes energetikai pályát a bányászattól az üzemanyagig – évi 17-18 millió tonna. A 25–30 gáztöltőállomás egymilliárd forintot meghaladó beruházást jelent.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület alapítói között van az ACIS Benzinkúttechnika Kft., a Ganzair Kompresszortechnika, az IVECO, a NABI, a Tisza Volán, a Magyar Biogáz Egyesület, a Magyar Terület- és Településfejlesztők Szövetsége. Tevékenyen részt vett az egyesület létrehozásában az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt., a Főgáz és a Mol is.
Az egyesület megválasztotta tisztségviselőit: az elnök Domanovszky Henrik (NGVA-Europe), az alelnök Gyöngyössy István (IVECO), Héjj Demeter (NABI), dr. prof. Kovács Kornél (Magyar Biogáz Egyesület) és Molnár József (Tisza Volán) lett.
Forrás: MTI/autopro.hu