Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

A VW 2,0 l-es CR-motor vezérműszíjcseréje

hirdetés

A CBDB-s motorkódú 2,0 l-es common rail dízelmotor nagy számban került a különböző VW modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.


1. ábra

A gyártó az alábbi vezérműszíj- és feszítőgörgő-csereperiódust ajánlja:

Scirocco: 2009-ig 180 E km,

2010-től vezérműszíj- és feszítőgörgő-csere 210 E km,

Golf Plus: vezérműszíjcsere 180 E km,

Golf V: vezérműszíjcsere 180 E km,

Golf VI: vezérműszíj- és feszítőgörgő-csere 210 E km,

Jetta III: 2009-ig 180 E km, feszítőgörgő-csere 360 E km,

2010-től vezérműszíj- és feszítőgörgő-csere 210 E km.

A munkaidő mindegyik motorra 2,2 óra.

A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt és futógörgőt, valamint a vízpumpát is cseréljük ki!

A szereléshez az alábbi célszerszámok szükségesek:

1. Tájolócsap vezérműtengely-bordáskerék (OE 3359)

2. Tájolócsap nagynyomásúszivattyú-kerék (OE 3359)

3. Ellentartó (OE T 10172, OE T 10172/4)

4. Főtengelyrögzítő (OE T 10050)

5. Dugókulcs (OE T 10264)

6. Stift (OE T 10265)

Biztonsági előírások

– A motort csak forgásirányba szabad forgatni.

– A főtengelyt és a vezérműtengelyt leszerelt vezérműszíjnál nem szabad elforgatni.

– A vezérműtengelykerék-oldáskor és -rögzítéskor vezérműtengely-reteszt nem szabad ellentartóként használni.

– A vezérműtengely forgatásakor a dugattyúknak nem szabad a felső holtpontban lennie.

– A vezérműszíj nem érintkezhet olajjal és hűtőfolyadékkal.

– A vezérműszíj-beállítást csak hideg motornál szabad elvégezni.

– A rádiókódot feljegyezni. Az akkumulátor negatív sarkát leszerelni.

– Ajánlott az egyszer leszerelt vezérműszíjat újjal cserélni, még egyszer nem felhasználni.

Meghúzási nyomatékok

– Megjegyzés: az önbiztosító csavart és anyát mindig cseréljük ki, ha a gyártó nem is írja elő mindig.

– Az alább felsorolt csavarokat a VW szerint ki kell cserélni:

– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait (központi csavar meghúzási nyomatéka: 100 Nm, bordáskerékcsavar 1. fokozat: 
20 Nm, 2. fokozat: 90°).

– A nagynyomásúszivattyú-kerék csavarjait (1. fokozat: 20 Nm, 
2. fokozat: 90°).

– A feszítőgörgő anyacsavarját (1. fokozat: 20 Nm, 2. fokozat: 45°)

– Középső vezérműszíj-burkolat (10 Nm)

– Alsó vezérműszíj-burkolat (10 Nm)

– A lengésfojtó csavarjait (1. fokozat: 20 Nm, 2. fokozat: 45°)

– Vezetőgörgő (50 Nm, majd 90°-kal továbbfordítani)


2. és 3. ábra

Kiszerelés

– Motorburkolatot eltávolítani.

– Üzemanyagszűrőt kiszerelni.

– A kiegyenlítőtartály csatlakozóját lehúzni.

– Rögzítőbilincseket a felső vezérműszíj-burkolatról leoldani, illetve a burkolatot kiszerelni.

– A jobb első sárvédődobot kiszerelni.

– Hosszbordásszíjat leszerelni.

– Lengésfojtót leszerelni.

– Alsó bordásszíjburkolatot leszerelni.

– Középső bordásszíjburkolatot leszerelni.

– Hűtőfolyadékcsöve(ket) kiszerelni.

– A főtengelyt az első henger felső holtpontjára állítani. Jelölésekre ügyelni (1. ábra: 1, 2. ábra: 2, 3). A vezérmű-bordáskerék fogazott jelölésének felfele kell állnia (1. ábra: 1).

hirdetés

– Főtengelyrögzítőt beilleszteni (2. ábra: 1).

– A főtengelyen lévő jelnek és a rögzítő jelének egymással szembe kell néznie (2. ábra: 2, 3).

– A főtengelyrögzítő csapjának a furatban megfelelően kell illeszkednie.

– A vezérműtengely és a nagynyomásúszivattyú-kerék tájolócsapjait beszerelni (3. ábra: 1, 4. ábra: 1).

– A nagynyomásúszivattyú-kerék csavarjait meglazítani (3. ábra: 2).

– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait meglazítani (4. ábra: 2).

– Ellentartót használni.

– A feszítőgörgő anyacsavarját fellazítani (5. ábra: 1, 6. ábra: 1).

– A feszítőgörgőt meglazítani (5. ábra: 3, 6. ábra: 2) a belsőkulcsnyílású agyon keresztül, az óramutató járásával ellentételesen, míg a feszítőgörgőbe a célszerszámot be nem lehet helyezni (dugókulcs, stift) (5. ábra: 2).

– A feszítőgörgőt meglazítani a belsőkulcsnyílású agyon keresztül az óramutató járásával ellentételesen (ütközésig, 6. ábra: 2).

– A feszítőgörgő anyacsavarját enyhén meghúzni (5. ábra: 1, 
6. ábra: 1).

– A vezérműszíjat először a vezetőgörgőről, majd a bordás kerekekről levenni.


4. és 5. ábra


6., 7. és 8. ábra

Beszerelés

– A vezérműszíj beállítását csak hideg motornál szabad elvégezni.

– Feszítőgörgő: az alaplapon lévő orrnak a furatba illeszkednie kell (7. ábra: 1).

– Felsőholtponti jelöléseket ellenőrizni, adott esetben beállítani.

– A feszítőgörgőt a behelyezett célszerszámmal ütközésig jobb irányba hajtott állapotában rögzíteni kell (6. ábra: 2).

– A vezérmű-bordáskereket ütközésig óramutató járásával megegyezően elfordítani.

– A nagynyomású szivattyú kerekét ütközésig óramutató járásával megegyezően elfordítani.

– A vezérműszíjat az alábbi sorrendnek megfelelően felszerelni: főtengely, feszítőgörgő, vezérműtengely-bordáskerék, vízszivattyúkerék, nagynyomásúszivattyú-kerék.

– A feszítőgörgő anyacsavarját fellazítani.

– A célszerszámot kivenni.

– A feszítőgörgő megfelelő felfekvésére ügyelni.

– A feszítőgörgőt a belsőkulcsnyílású aggyal az óramutató járásának irányába elfordítani (nyílirányba).

– A feszítőgörgő mutatójának az alaplapon kialakított kimunkálásba kell essen (8. ábra: 1).

– A feszítőgörgő anyacsavarját ilyenkor nem szabad, hogy az agy magával csavarja (8. ábra: 2).

– A feszítőgörgő anyacsavarját meghúzni (8. ábra: 2).

– A vezérműtengely-bordáskereket az óramutató járásával ellentétesen előfeszítésben tartani (ellentartót használni).

– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait meghúzni (4. ábra: 2).

– A nagynyomású-szivattyúkerék csavarjait meghúzni (3. ábra: 2).

– A vezérműtengely és a nagynyomású-szivattyú tájolócsapjait eltávolítani (3. ábra: 1, 4. ábra: 1).

– Főtengelyrögzítőt eltávolítani (2. ábra: 1).

– A főtengelyt kétszer körbeforgatni.

– A főtengelyt az 1-es henger felső holtpontja előtt kicsivel megállítani (2. ábra).

– Főtengelyrögzítőt beilleszteni (2. ábra: 1).

– A főtengelyt addig hajtani, amíg a rögzítő a helyére nem kerül.

– A főtengelyrögzítő csapjának kicsivel a tömítőperem furata előtt kell legyen (2. ábra: 1).

– A főtengelyt addig hajtani, amíg a rögzítő a helyére nem kerül helyesen (2. ábra).

– Ellenőrizze, hogy a vezérműtengely-bordáskerék a rögzítővel összeilleszthető-e.

– A feszítőgörgő mutatójának az alaplapon kialakított kimunkálásba kell esnie.

– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait készrehúzni.

– A nagynyomásúszivattyú-kerék csavarjait készrehúzni.

– További szerelési műveleteket a szétszerelésnek megfelelően fordított sorrendben végezzük el.

– A hosszbordásszíjat felszerelni.

– Rádiót dekódolni, csatornatárolókat programozni.

– Motort beindítani és ellenőrizni.

– Hibatárolókat lekérdezni. Próbautat tenni.

– Vezérműszíjcserét dokumentálni.

Szarka János

Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html


Kapcsolódó dokumentum:


52-54


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés