Látlelet

A Ferryker Turbo Kft.-hez sérült turbótöltőt vittek be, kérve, hogy diagnosztizálják a meghibásodás lehetséges okát. A turbóhiba, mint azt az ügyfél mondja, „zöldkártyás” dízelpörgetésnél következett be. A BV39A -0022 GK50073167 00167 gyártási számú turbófeltöltő megbontásos vizsgálata során az alább felsoroltakat tapasztalták:

– turbinatengely törött a turbinaházból kicsúszott radiál csapágyastól,

– kompresszorkerék sérült lapátjai elverődve, darab kitörve,

– turbinaház geometriája a tengelytörése miatt kiverődve,

– kompresszorház a kompresszorkerék felrobbanása miatt sérült.

A látottak alapján megállapítható, hogy a kenési rendellenesség nem állt fent. A radiál csapágy futófelületei épek, az axiál csapágy mindkét oldala sérülésmentes. A kompresszorkerék sérülése (kitört rész) pedig a túlpörgés következménye.

Régi szakmai vita, hogy a szabadgyorsításos, a leszabályozási fordulatszámig vitt füstölésmérés károsíthatja-e a motort. Ha a motor jó műszaki állapotban van, egyértelmű, hogy nem. Ámde…

Miért pöröghet túl a motor? A legritkább eset az, hogy a szabályzó, legyen az mechanikus vagy elektronikus, „elengedi” a fordulatot. Valós ok, hogy a nagy olajfogyasztású motorban az olaj és a visszavezetett kartergázban lévő gázolaj(gőz) ég tovább, és ez pörgeti túl a motort, amikor már befecskendezés régen megszűnt. A motor túlpörgése a töltőt is túlpörgeti. (Jelen esetben arról nincs információnk, hogy a motorral mi egyéb baj lett.) A környezetvédelmi, illetve a műszaki vizsgahelyet semmilyen felelősség nem terheli. A mérési eljárás jól karbantartott motor (jó műszaki állapotú hajtószíjak, vízpumpa stb.) számára veszélytelen. Ha a vizsgálóállomás veszélyesnek ítéli a mérést, ezt az ügyféllel közölni kell.

Mit tegyünk? Műmotor? Inkább küldjük el, mert erre a balhéra nincs szükségünk. Az biztos a mai magyar valóságban, hogy át fog menni valahol a vizsgán. De ez már legyen annak a rizikója!

Ferryker Turbo Kft.
BorgWarner Turbo Systems
Authorized Distribution & Service