Az Infiniti első hibridje gyalogosokat figyelmeztető hangrendszerrel

A hat hónap múlva piacra kerülő Infiniti M35h a világ első hibrid autója, amely alapfelszereltségként tartalmazza a gyalogosokat figyelmeztető hangjelző rendszert. A nagy teljesítményű, úttörő hibrid modell, amely a többi hibrid autónál gyorsabban és messzebbre képes kizárólag elektromos hajtással (vagyis nagyon halkan) eljutni különleges hangjelzésekkel igyekszik megóvni a közlekedés többi résztvevőjének biztonságát.

A közeledő járműre figyelmeztető gyalogosvédő hangjelzés (AVSP – Approaching Vehicle Sound for Pedestrians) keresztelt új rendszer egy számítógép által vezérelt, beépített hanggenerátorból és az első lökhárítóba szerelt hangszóróból áll. Az AVSP 30 km/h-ás sebesség eléréséig működik, lassítás után pedig 25 km/h-ás sebesség alatt újra bekapcsol.

A leghatékonyabb, ugyanakkor legkevésbé zavaró zajhatás érdekében a mérnökök kiterjedt kutatást végeztek, melynek eredményeként az egytónusú hang helyett különböző hangerejű magas és mély hangok kombinációját alkalmazták. Az Infiniti anyavállalatánál dolgozó AVSP fejlesztőcsapat kognitív és akusztikai pszichológusok együttműködésével tanulmányozta a gyalogosok zajszennyezésre adott viselkedési mintáit.

A kutatások eredményeként a mérnökök a 2,5 kHz-es magas és 600 Hz-es mély tartomány közé eső szinusz hanghullámot választották. Ez az a hangtartomány, amely még gyakorlatilag bármilyen korosztály számára jól hallható, ugyanakkor nem éri el a zavaró (1000 Hz körüli) frekvenciát, amely feleslegesen terhelné a környezetet.

A hangjelzés a jármű sebességének illetve gyorsításának vagy lassításának függvényében magasról mély frekvenciájúra vált. A rendszer a legnagyobb hangerőt az autó elindulásakor adja ki, hogy egyértelműen figyelmeztesse a közlekedés többi résztvevőjét a mozgásba lendülő járműre, tolatáskor pedig szaggatott jelzés hallható. Mindkét hangot úgy választották ki, hogy a közeledő M35h biztosan ne okozzon kellemetlen meglepetést a járókelők és a látássérültek számára.

Bár az M35h a motorzajtól mentes, kizárólag elektromos hajtással akár 80 km/h-ás sebesség elérésére is képes, 30 km/h felett a menetzaj annyira megnő, hogy az már elegendő az AVSP kikapcsolásához. A hibridhajtás fejlesztéséhez tartozó, kiterjedt tesztprogram során az M35h a vegyes körülmények között zajló próbaút több mint 50%-át képes volt kizárólag elektromos hajtással megtenni.

A többi gyártótól elérően az Infiniti 2011 tavaszától (országtól függően) Európában értékesített összes M35h modellt felszereli az AVSP rendszerrel. Az AVSP egyike az M35h innovatív biztonsági rendszereinek, köztük a Premium változatok alapfelszereltségébe tartozó Dinamikus Védőpajzs (DSS - Dynamic Safety Shiled) rendszernek.

A tekintélyes, 306 lóerős (225 kW) 3,5 literes, V6-os benzinmotor és a 68 lóerős (50 kW) villanymotor kombinációjával hajtott M35h a sportautók rugalmasságát és teljesítményét ötvözi a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos hajtás lehetőségével (kevesebb mint 5,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ás sebességre, vegyes használatban 7,3 liter üzemanyagot fogyaszt 100 km-en (mindkét érték a végleges honosítás függvényében változhat)).