SKYACTIV, a Mazda jövője

2010. október 20.-án a Mazda Motor Corporation új részleteket közölt következő generációs hajtáslánc-fejlesztéseinek eredményeiről, melyet összefoglalóan SKYACTIV-nak nevez.

A fejlesztés keretében teljesen új motorokat, váltókat, karosszériákat és padlólemezeket mutat be 2011-től kezdődően, ezáltal a Mazda modellek fogyasztása jelentősen csökken, ill. alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szintet érnek el. A folyamat fontos része a megszokott hajtásláncok optimalizációja mellett az autók súlyának csökkentése – az ún. ’grammstratégia’, mint a márka egyik legalapvetőbb jellemzője. A későbbi fázisokban a fékenergia-visszanyerő, ill. a hibrid rendszerek bevezetése is várható. A Mazda ezen lépések megtételétől várja, hogy autóinak átlagos fogyasztása 30%-kal csökkenjen 2015-ig (a 2008-as szinthez képest).

A SKYACTIV-G benzinmotor elektromos hajtási elem segítsége nélkül fogja elérni az eddigiekben csak a hibrideknél tapasztalt fogyasztási szintet. Ez a hatékony, közvetlen-befecskendezéses benzinmotor 14.0:1-es sűrítési aránnyal dolgozik rendellenes égés nélkül (kopogás), amely a legnagyobb, melyet idáig elértek egy sorozatgyártású benzinmotornál. Ezt a magas sűrítési arányt például 4-2-1 kipufogó rendszerrel, kamrás dugattyúval, többfuratos befecskendező szelepekkel, és egyéb innovációkkal érték el. Ez lehetővé teszi, hogy 15%-kal alacsonyabb fogyasztás mellett 15%-kal nagyobb legyen a nyomaték, amely a mindennapi használatban jobb vezethetőséget is eredményez.

Az új SKYACTIV-D dízelmotor 14.0:1-es sűrítési aránya is rekord, csak épp fordítva: ez a legalacsonyabb, melyet egy sorozatgyártású dízelmotor esetében elértek. Ez különösen tiszta égést jelent, valamint 20%-os fogyasztás-csökkenést. Ez a dízelmotor teljesíteni fogja az Euro6 előírásokat a nitrogén-oxidok költséges utókezelése nélkül is. A motor kétfázisú turbó-feltöltője pedig lehetővé teszi a gyors és direkt reakciót kis- és nagy motorfordulatszámnál, ill. a nagy nyomatékot az alsó és a felső tartományokban is, akár 5200 min-1-ig.

A Mazda egy új automatikus váltót is fejleszt SKYACTIV-Drive néven, amely ötvözi a konvencionális automata, CVT és dupla-kuplungos váltók előnyeit. Az automatikus váltó hidrodinamikus tengelykapcsolójának mechanikus zárási tartományát nagymértékben szélesítették, ezzel növelték a nyomaték adagolásának és leadásának hatékonyságát, így olyan direkt vezetési érzetet eredményez, amely a kézi váltós autózáshoz hasonló. Az új SKYACTIV-Drive 4-7%-os fogyasztás-csökkenést jelent az aktuális automatikus váltókhoz képest.

Az új SKYACTIV-MT kézi váltó különösen könnyű és kompakt kialakítású, melyet kimondottan fronthajtáshoz optimalizáltak, súrlódási veszteségeit csökkentették, amely szintén hozzájárul a fogyasztás-mérsékléshez. Kis mérete lehetővé teszi a kis helyre történő beépítést, rövid karja pedig sportautós kapcsolási érzetet biztosít.

A Mazda elsősorban a súlycsökkentésben látja a fogyasztás-csökkentés és a károsanyag-kibocsátás mérséklésének kulcsát. Ebben nagy szerepet játszik majd az új SKYACTIV-futómű, új padlólemezzel és a SKYACTIV-karosszéria, mely új struktúrát kap: az újonnan fejlesztett, nagy merevségű váz 8%-kal könnyebb és 30%-kal merevebb – ötvözi a kiváló biztonsági tulajdonságokat és az agilis kezelhetőség ígéretét. A könnyítést leginkább nagyszilárdságú acélok és optimalizált kötőanyagok használatával érték el. Az új SKYACTIV karosszériát szintén új fejlesztésű felfüggesztések fogják kiegészíteni, elöl új fejlesztésű McPherson rugóstag, hátul többlengőkaros futómű, melyek 14%-kal könnyebbek az aktuális verziónál, így a jövőben a Mazdák még precízebben irányíthatóak lesznek, menetkomfortjuk növekszik.