Voith 'gőzgép'

A Voith Turbo cég az idei frankfurti IAA haszongépjármű kiállításon mutatta be „SteamExpander” megnevezésű innovációját, mely a kipufogógáz hulladék hőenergiáját hasznosítja, ezzel a tüzelőanyag-fogyasztást, illetve a károsanyag-kibocsátást csökkenti.

Egy átlagos haszongépjármű-motornál a tüzelőanyagban lévő energiának csak körülbelül a 40%-a jut el a kerekekig. A maradék hő- és súrlódási veszteség. Közel 30% távozik a kipufogógázzal. A Voith WHR-rendszer (Waste Heat Recovery) itt állítja „csatasorba” a SteamExpandert. A forró kipufogógázt egy hőcserélőn vezetik át, mely gőzt állít elő, ezután a SteamExpander úgy működik, mint egy hagyományos dugattyús gőzmotor. Az így előállított forgatónyomatékot a hajtásláncba vezetik.

Próbapadi mérések igazolják, hogy a SteamExpander a 200-400 kW-os (270-540 LE) dízelmotoroknál körülbelül 12-28 kW (16-38 LE) plusz teljesítményt szolgáltat. Ezen keresztül a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátást akár 7%-kal is csökkenti. Az alkalmazott SteamExpander 2 hengerű, megközelítőleg 750 cm3-es. Az IAA-ra a Voith épített egy kísérleti teherautót, amiben a teljes WHR-rendszer megtalálható, mint pl. a hőcserélő és vezérlés. Ezeket valós közlekedési körülmények között is kipróbálták.