Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. február | Olvasson bele!

A motorolaj és a turbófeltöltő

hirdetés

Az egyik legfontosabb tényező, amely biztosítja a turbófeltöltő hibátlan működését, az a csapágyazásának megfelelő olajozása. A turbófeltöltők túlnyomó többsége siklócsapágyakkal van felszerelve. Ezek hibátlan működésének kulcsfontosságú feltétele a megfelelő minőségű motorolajjal történő kifogástalan kenés.

Nézzük meg közelebbről a turbófeltöltő felépítését! Három alapvető részét különböztethetjük meg: a sűrítőházat, a turbinaházat és a középrészt, amelyben a turbókompresszor csapágyaihoz olajat vezető csatornák találhatóak. A forgórendszerben megkülönböztethető: kompresszor (sűrítő) kerék, turbinakerék és az ezeket az elemeket összekötő tengely. A tengely egy vagy két főcsapágyban forog, melyeket a turbófeltöltő középrészében helyeznek el, ezt a részt „core”-nak vagy egyszerűen csapágyháznak nevezik. Ezek felelnek a forgatóerő átviteléért, melyek a tengelyre hatnak a kipufogógáz energiája, valamint annak forgómozgása következtében. Továbbá alkalmaznak még axiális támasztócsapágyat is, amely a tengelyirányú terhelést veszi fel.


 

1. kép: a turbófeltöltő keresztmetszete. 1. Kompressziós/sűrítőház , 2. Axiális/ támcsapágy , 3. Főcsapágy, 4.Turbinaház

Minden siklócsapágy csak akkor dolgozik megfelelően, ha megfelelően olajozott és felületeiket állandó olajréteg borítja. Ebben az esetben valósul meg a legjobban kívánt folyadéksúrlódás, mert ekkor nem lép fel az együttműködő elemek érintkezése.

Súrlódások fajtái

Ahhoz, hogy ez a feltétel teljesüljön, tiszta motorolajat kell állandóan eljuttatni – megfelelő mennyiségben és megfelelő nyomáson – a turbófeltöltő csapágyaihoz. Ilyen munkaállapot fenntartásához két alapvető feltételnek kell teljesülnie:

A. A motorolajnak állandóan el kell jutnia, megfelelő nyomáson és megfelelő mennyiségben a turbófeltöltő csapágyaihoz.

B. A motorolaj nem lehet szennyezett, valamint megfelelő minőségi tulajdonságokkal kell rendelkeznie.

hirdetés


2. kép: szárazsúrlódás

A turbófeltöltőre az olaj csapágyakhoz történő eljuttatásában még a rövid idejű kimaradás is nagyon nagy veszélyt jelent. Az olajozás kimaradása szárazsúrlódás fellépését idézi elő, ami végeredményben a csapágy és tengely hőmérsékletének növekedését eredményezi. Bekövetkezik az együttműködő elemek súrlódása, ami általában a forgórész játékának (tengelylógásának) növekedésével és annak maradandó károsodásával végződik. A megfelelő olajozás hiányát leggyakrabban az olajvezetékek elszennyeződése, az olajszivattyú meghibásodása, az olajteknő sérülése, az alacsony motorolajszint, az olajvezetékek eldugulása stb. okozhatják.


3. kép: vegyes súrlódás

Az olajszennyeződés vagy az olaj nem megfelelő minőségi paraméterei szintén a turbófeltöltő meghibásodását eredményezik. Az olaj szennyeződhet kémiai úton és/vagy apró részecskékkel.


4. kép: folyadéksúrlódás

A tüzelőanyag vagy hűtőfolyadék kenőolajba történő bejutása annak hígulását eredményezi és drasztikusan rontja annak terhelésfelvételi képességét. A befecskendezők meghibásodásának következtében megnövekedett tüzelőanyag-mennyiség, a nem megfelelő előbefecskendezési szög vagy a szennyezett részecskeszűrő gyakori regenerálása, a motorolaj hengerfalon történő karterbe lejutása a kenőolajjal történő keveredését okozza. Ilyen feltételek között könnyen felléphet az olajréteg helyenkénti megszakadása, ami a csapágyfelület és tengely vegyes súrlódását okozza.


5. kép: a tengely felületének tipikus sérülése, melyet a csapágy nem megfelelő olajozása okozott. A látható elszíneződések a megnövekedett súrlódás következtében fellépő magas hőmérséklet eredményeként keletkeztek

Minden szennyezőanyag-részecske, mint például fémrészecskék, karcolják a csapágyak és a tengely felületét, ezáltal sérüléseket és bemaródásokat okoznak. A csapágyak károsodása a forgórész-játék növekedését (a tengely lógását) idézi elő. Gyakran a szennyezőanyag-részecskék az előző turbófeltöltő vagy motorhiba maradványai.


6. kép: kikopott, bemart tengelyfelület

Olyan helyzetek is előfordulnak, amikor például a motor hengerfejének mechanikus megmunkálása után a keletkezett szennyeződések nem kerülnek tökéletesen eltávolításra az olajcsatornákból. Tudjuk, hogy a motorolaj mint motoralkatrész is elhasználódik, ezért rendkívül fontos, hogy a jármű gyártójának utasítása szerinti rendszerességgel – szerelők tudják, hogy némely típusnál gyakrabban is – végezzék el az olaj és az olajszűrő cseréjét.


Kapcsolódó dokumentum:


32-33


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés