A Megameter új magyar rekordja: 1588 km 1 liter tüzelőanyaggal!

A Kecskeméti Főiskola GAMF Karának csapata a németországi Lausitzban megrendezett 2010. évi Európai Shell Eco-marathonon, saját építésű járművével – a versenyen futott körök alapján – 1588 kilométert is meg tudna tenni 1 liter benzinnel. A csapat már az előzetesen remélt ezer kilométeres eredménnyel is megdöntötte volna a 282 kilométeres magyar rekordot, ezzel pedig jócskán meg is haladta. Így a GAMF Kar a legjobb kelet-közép-európai csapatként a benzines prototípus kategóriában a 8. helyezést szerezte meg, míg a prototípus kategória összesítésében a 18. helyre került. Ez az eredmény azért is figyelemreméltó, mert a kecskemétiek újoncként vettek részt az Eco-marathonon egy olyan járművel, amelyben szinte minden elem a versenyre készült, beleértve a saját tervezésű motort is.

A felkészülés

Az elmúlt időben sikerrel szerepeltek a Kecskeméti Főiskola GAMF Karának hallgatói több járműépítő versenyen is, az elektro- és pneumobilok mezőnyében már harmadik éve ott vannak a legjobbak között. Ez adott ösztönzést arra, hogy a Shell Eco-marathonon is próbára tegyék tudásukat, szervezőképességüket.

A csapat szervezése 2009 nyarán kezdődött, elsősorban azokból a fiatalokból, akik a korábbi versenyeken is részt vettek. Dr. Bagány Mihály főiskolai tanár úrral együtt 13 fős csapat tagjainak jutott bőven feladat: voltak, akik a jármű tervezésében, építésében, fejlesztésében jeleskedtek, mások támogatókat próbáltak felkutatni, honlapot készítettek vagy a kiutazást szervezték. A felkészülés során csapatmunkát és együttműködést is „tanultak”.

A jármű

A felkészülés középpontjában azért mégiscsak a jármű megépítése állt. A kecskemétiek először vettek részt a versenyen, így most kellett „kitaposniuk” azt az ösvényt, amit a másik két magyar induló, a győriek és az óbudaiak tavaly és tavalyelőtt már bejártak. Az információgyűjtéssel szeptemberben a nulláról indult a munka.

A jármű szinte minden egyes elemét a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán tervezték, és a csavarok, valamint egy-két bonyolult alkatrész kivételével a főiskolán vagy a támogatók műhelyeiben, kifejezetten erre a versenyre készítették: beleértve magát a belső égésű motort is.

A jármű nagy előnye a karosszériában rejlik, amely karbonszálas anyagból készült a modellezők tapasztalatainak felhasználásával. A versenyen kiderült, hogy a kecskemétieké volt a mezőny legkönnyebb, legkisebb tömegű járműve, a hivatalos mérlegelés szerint 20 kilogramm. Áramvonalas formáját a főiskolán elvégzett tesztek alapján alakították ki.

A Megameter nevet viselő jármű igazi futurisztikus jelenség. Mondhatnánk szivar vagy csepp formájúnak, amely nem hasonlít a ma használatos járművek közül egyikre sem, még a Formula–1-es gépekre sem. Teljes egészében a feladatra tervezték, vagyis arra, hogy 1 liter tüzelőanyaggal minél nagyobb távolságot tudjon megtenni, ezért a pilóta kényelme másodlagos. A kis súlyú sofőr fekve tud elhelyezkedni a járműben, és jól kell értenie a motorhoz, mert előfordulhat, hogy verseny közben is állítania kell rajta. Az első pilóta maga is részt vett a motor tervezésében, építésében. A másodpilóta egy gépészmérnök-hallgató lány.

A verseny

A versenyre épített járművek két fő kategóriában indultak. A prototípus kategóriában nem kellett kényelmi és egyéb szempontokat figyelembe venni, csak a hatékonyságra kellett összpontosítani, ezért születtek már az eddigi versenyeken is meglehetősen futurisztikus megjelenésű autók. A Kecskeméti Főiskola járművén már első pillantásra látszik, hogy ebben a kategóriában indult. A másik kategória az ún. UrbanConcept, amelyben olyan autók versenyeznek, amelyek akár városi közlekedésre is alkalmasak lennének.

A versenyen természetesen nem kellett ezer kilométert körözniük a járműveknek. A közel 25 és fél kilométernyi táv megtételéhez szükséges tüzelőanyagból számították ki, hogy milyen távra lenne elegendő 1 liter. Ezt a távot 51 perc alatt kellett teljesíteni, így jön ki az előírt óránként 30 km/h-s átlagsebesség.

A Shell 2010. május 6-ára, csütörtökre és 7-ére, péntekre tervezte az Európai Shell Eco-marathont. Az időjárási körülmények miatt azonban a csütörtöki versenynapot előrehozták szerdára. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a szerdai szeles nap ellenére új magyar csúccsal, 1035 km/l-rel szelte át az áhított 1000 km/dm3-es álomhatárt, így „félidőben” a 13. helyen állt összetettben, ami a 7. helyezést jelentette a belső égésű járművek között.

A pénteki nap hozta a végeredményt, a jobb időjárási körülmények és a beállítások módosításával a GAMF-os fiúk magasan túlszárnyalták az elvárásokat az 1588 km/liter-es fogyasztással. A hivatalos eredménytáblán így az értékelhető eredményt felmutató 81 csapat közül 18., illetve a benzines kategóriában 54 versenyző közül a 8. helyen zárhatott az újonc csapat.

A Kecskeméti Főiskola GAMF Kara először indult a Shell Eco-marathonon, eredményük igazán figyelemreméltó kutatás-fejlesztési siker. Szakemberek szerint az 1000 km/l-es fogyasztást általában csak 5–10 év tapasztalat után lehet felülmúlni. Járművüket régóta versenyző, nagy tapasztalattal rendelkező csapatok is megcsodálták, hiszen ilyen könnyű jármű még nem indult a versenyen. Saját építésű belső égésű motorjuk üzembiztosan működött már a teszteken is, és a versenyen sem volt rá panasz.

A jövő

2011-ben az idei tapasztalatok hasznosításával a kecskeméti csapat természetesen újra az aszfaltcsíkra áll, hogy további sikereket érjen el. Bíznak benne, hogy a jelenlegi konstrukcióval, további mérések és tesztelések után egy pontosabb elektronikus vezérléssel – reális célkitűzésként – akár a 2000 km/liter is elérhető. Van kit utolérni, hiszen a kategória győztese 2964,7 km-t tett meg 1 liter tüzelőanyaggal. Az abszolút rekordot tüzelőanyag-cellás járművel érték el: 4896,1 km-t megtéve.

A GAMF jelszava is ezt sugallja: Gradus ad maiora! Mindig tovább, mindig feljebb! 

A csapat honlapja: www.eco-marathon.hu

Dr. Bagány Mihály – oktató
Telefonszám: +36/20-47-99-074
E-mail: bagany.mihaly@gamf.kefo.hu

Kutasi Zoltán – csapattag (karosszéria)
Telefonszám: +36/30-68-47-126
E-mail: kutasizoli@freemail.hu

Szabó Ádám – csapattag (motor)
Telefonszám: +36/20-42-77-333
E-mail: pentix@freemail.hu

Dugár Zsolt – csapattag
Telefonszám: +36/20-42-53-117
E-mail: dugarzsolt@freemail.hu